رصد خانه ملی ایران رسما افتتاح شد

    کد خبر :822756
رصد خانه ملی ایران رسما افتتاح شد

رصدخانه ملی ایران همزمان با اتمام ساخت، نصب و آغاز راه اندازی تلسکوپ در قله گرگش در حوالی شهرستان کاشان افتتاح شد.

امروز (دوشنبه- ۷ تیرماه) رصد خانه ملی ایران با حضور حسن روحانی- رییس جمهور و سورنا ستاری- معاون علمی و فناوری ریس جمهور به صورت مجازی افتتاح شد.

رصد خانه ملی ایران بر روی قله گرگش در حوالی شهرستان کاشان به ارتفاع تقریبی ۳۶۰۰ متر از سطح دریا واقع شده است. این رصدخانه از نظر سایت آینه و کیفیت عکس از ویژگی بالایی برخوردار است و جزء چند سایت برتر جهان محسوب می شود.

به گزارش ایسنا، تمام اجزا و تجهیزات این تلسکوپ ساخت داخل است و با اجرای این مرکز، ایران جزء یکی از ۱۰ کشور دارای این تجهیزات می شود.

حرکتی بزرگ در حوزه نجوم در کشور آغاز شده است

سورنا ستاری- معاون علمی و فناوری رییس جمهور امروز (دوشنبه- ۷ تیرماه) در آیین افتتاح و بهره برداری از این رصدخانه و افتتاح چند پروژه دیگر، این پروژه را از بزرگترین پروژه های “بیسیک ساینس” و محلی برای آغاز رصد به صورت بین المللی عنوان و اظهار کرد: حرکتی بزرگ در حوزه نجوم در کشور آغاز شده است.

در حال حاضر هشت رصد خانه در نیم کره شمالی زمین وجود دارد که شش عدد از آنها در کلاس چهار متری هستند.

مطالعه رصد خانه کاشان، شش سال طول کشیده است، از بین ۸۰ منطقه، این محل برای تاسیس این رصد خانه انتخاب شد و تمام کار مهندسی آن در داخل کشور انجام شده و اکنون آماده بهره برداری است.

وزن این تلسکوپ حدود ۹۰ تن است و حدود ۴۰ هزار قطعه در این تلسکوپ استفاده شده که ۲ و نیم میلیون نفر ساعت برای ساخت تلسکوپ استفاده شده است. بیش از ۷۰ درصد عملیات اجرایی آن در چهار سال گذشته انجام شده است.

خانه‌های خلاق در کاشان، اصفهان و تهران و کارخانه نوآوری پارک علم و فناوری کرمانشاه از دیگر طرح‌های ملی هستند که امروز در جهت توسعه زیست بوم نوآوری کشور با فرمان رییس جمهوری افتتاح شد.

خانه‌های خلاق سبب اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی می‌شوند

همچنین اکبر رضوانیان- مدیر خانه خلاق و نوآوری کاشان در این مراسم اظهار کرد: خانه‌های خلاق در دنیا از جایگاه ارزشمندی برخوردار هستند؛ چراکه سبب درآمدزایی فراوان و توسعه اقتصادی کشورهای هدف می‌شوند.

وی افزود: خانه‌های خلاق محلی برای ارائه خدمات زیر ساخت و آموزش عملی و شکل‌گیری شرکت‌های نو پا برای راه‌اندازی کسب و کارهای خلاقانه هستند. این خانه‌ها سبب اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی می‌شوند و آموزش را هدفمند کرده و بستر لازم را برای ارائه محصولات در بازار هدف ممکن می‌کنند و سرمایه‌گذاران با یک سرمایه‌گذاری درست آشنا می‌شوند.

رضوانیان با بیان اینکه هم‌اکنون ۹ خانه خلاق در کشور وجود دارد، گفت: خانه‌های خلاق در دنیا ۲۷۰۰ میلیارد دلار درآمدزایی دارند که سهم ایران از این خانه‌ها ۶۰۰ میلیون دلار است. در تلاش هستیم برای رشته هنر اشتغال ایجاد کنیم و ایمان داریم که اهمیت دادن به خانه‌های خلاق سبب افزایش اعتماد به نفس جوانان و افزایش ارزش افزوده می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید