همتی در جمع فعالان اقتصادی؛

رشد اقتصادی غیرنفتی مثبت شد

    کد خبر :629511

رییس کل بانک مرکزی، با بیان اینکه تجار ایرانی موفقیت ایران را در عرصه بین المللی تضمین کردند، گفت: رشد اقتصادی غیرنفتی ایران مثبت شد.

 

سخنرانی عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در اتاق بازرگانی ایران آغاز شد.

 

وی افزود: بانک مرکزی همه دولت یا همه نظام نیست و بخشی از تصمیمات آن به تایید مراکزی مرتبط می شود که در اختیار بنده نیست. البته بانک مرکزی نیز فروگذار از تلاش نبوده است؛ اما تجار ایرانی موفقیت ایران را در عرصه بین المللی تضمین کردند.

 

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سامانه نیما فقط یک سامانه است و البته هدف ما این است که ارز به چرخه اقتصادی برگردد، گفت: ما دست تجار را در بازگشت ارز صادراتی باز گذاشتیم، ما به صادرکنندگان مهلت بیشتری برای بازگشت ارز خود می دهیم مشروط به اینکه واردکنندگان شکایت نداشته باشند؛ چراکه در دوره ای از زمان بانک مرکزی ارز نفتی را در اختیار داشت.

 

به گزارش مهر،وی تصریح کرد: اینکه بازار ارز به آرامش رسیده دلیل نمی شود تحریم از بین رفته؛ بلکه تحریم به اوج رسیده ولی ادامه دارد؛ یک ذره از فشار برداشته نشده و بانک مرکزی هم تحریم است.

 

به گفته همتی، بانک مرکزی مدیریت انجام می دهد و از طریق شبکه های غیرقابل تحریم کار را پیش می برد؛ البته ظرف هفت ماه بالای بیست میلیارد دلار تامین ارز برای کالاهای وارداتی داشته ایم که اگر این روند ادامه یابد به یکی از موفقیت های بزرگ دست خواهیم یافت.

 

وی اظهار داشت: رشد عیرنفتی مثبت است و اثر منفی رشد نفتی است که رشد اقتصادی را کم کرده است؛ پس اقتصاد ایران در حال حرکت است.

 

همتی با بیان اینکه کارهای خوبی با کشورهای منطقه در حال انجام است، گفت: بسیاری از روسای بانکهای مرکزی دنیا به دنبال کار با ایران هستند و همینطور هم ما به برخی کشورهایی که سفر می کنیم، جزییات را اعلام نخواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه رییس جمهور مسئولیت سیاستگذاری ارزی را به من سپرده است، گفت: باید در این حوزه هم پاسخگو باشم؛ برخی می گویند که نرخ ارز باید واقعی باشد؛ چراکه مردم را هم باید در نظر گرفت و اجازه نداد قشر متوسط و ضعیف آسیب ببینند.

 

همتی با تاکید بر اینکه من هم با ارز ٤٢٠٠ تومانی موافق نیستم ولی این سیاست دولت است، اظهار داشت: دلایل دولت هم مهم است و آنها نیز قشر ضعیف را می بینند؛ البته من هم نظرات را می دهم و با اختیاراتم حرفم را پیش می برم؛ در حالیکه من کل دولت یا رییس جمهور و نظام نیستم.

 

وی افزود:استقلال بانک مرکزی اینطور نیست که بانک مرکزی بگوید من دولت را قبول ندارم اما من چیزی را که خودم قبول نداشته باشم در بانک مرکزی اجرا نمی کنم؛ البته اگر قانون باشد، ملزم به اجرا خستم.

 

همتی گفت: خودروسازان پارسال ده بار گفتند که شش ماه دیگر درست می شود اما اینطور نشد؛ من با اختصاصارز به خودروسازان و منابع ریالی موافق نبودم؛ اما می خواستم حسن نیتم را ثابت کنم؛اما خودروسازی که قیمت را بالا می برد چرا باید حمایت کند.

 

وی افزود: چهل سال است که ما را مجبور می کنند که از خودزوسازی فشل حمایت کنیم؛ اما این صنعت درست نمی شود.

 

همتی گفت: باید با مردم، خودمان و بانک مرکزی در مورد واردات بدون انتقال ارز روراست باشیم؛ اگر کسی ارز را خارج از صرافی ایران ارز تامین کند، و فشار به ما و صرافی های ما وارد نیاورد، واردات بدون انتقال ارز انجام دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید