ردپای عامل انسانی در وقوع حریق میقان

    کد خبر :181966

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مرکزی، عامل انسانی را علت وقوع آتش سوزی روز گذشته تالاب میقان اراک اعلام کرد و گفت: اینکه این آتش سوزی به صورت عمدی یا غیرعمدی توسط عامل انسانی صورت گرفته است، در دست بررسی است.

سعید فرخی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در خصوص میزان خسارت وارده بر اثر وقوع آتش در تالاب میقان اراک نیز باید سازمان محیط زیست اعلام نظر کند.

وی در ادامه با اشاره به اقداماتی که روز گذشته به منظور اطفای حریق تالاب صورت گرفت، گفت: تمامی امکانات امدادی و اطفای حریق سطح استان و شهرداری‌ها برای خاموش شدن آتش بسیج شدند و با اعزام یک فروند هواپیما برای خاموش کردن آتش، نهایتا عملیات اطفای حریق با موفقیت انجام شد.

فرخی در پاسخ به پرسشی در خصوص فراهم بودن تجهیزات و امکانات استان برای اطفای حریق‌های بزرگ نظیر حریق تالاب میقان گفت: شرایط حریق دیروز تالاب میقان یک شرایط خاص بود چرا که باتلاقی بودن منطقه و سرعت بالای وزش باد در کنار خشک بودن علف‌ها و نیزار منطقه موجب طولانی شدن پروسه اطفای حریق شده بود.

وی ادامه داد: همه این عوامل دست به دست هم داد تا کنترل و اطفای حریق روزگذشته سخت و دشوار و در بعضی مواقع غیرقابل کنترل باشد اما با اعزام هواپیما و بسیج تمامی امکانات خوشبختانه از سرایت بیشتر آتش جلوگیری بعمل آمد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مرکزی در ادامه با اشاره به آمادگی مطلوب و سرعت عمل دستگاه‌های امدادی و اطفای حریق در استان اظهار کرد: در جریان آتش سوزی تالاب میقان شاهد واکنش سریع دستگاه‌های استان برای اطفای حریق بودیم اما باز هم نیازمند هماهنگی بیشتر و سرعت بالاتر در هنگام بروز چنین حوادثی هستیم.

وی در خصوص تجهیز استان به زیرساخت های لازم اطفای حریق مانند خودروهای آتش نشان، نردبان های بلند برای اطفای حریق طبقات مجتمع های مسکونی و ست نجات، اظهار کرد: در این خصوص آتش نشانی اقداماتی برای تجهیز و فراهم کردن زیرساخت‌ها در دستور کار دارد گرچه از تجهیزات نسبتا خوبی برخوردارند.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان مرکزی نیز در خصوص خسارات وارده به تالاب میقان در پی آتش‌سوزی گسترده نیزارهای این منطقه در روز گذشته به خبرنگار ایسنا گفت: خوشبختانه طی حریق گسترده روز گذشته موردی از تلفات پرندگان در منطقه گزارش و ثبت نشده است و تنها نی‌های خشک موجود در منطقه از دست رفته‌اند.

رضا میرزایی با بیان اینکه ارتفاع نی‌های موجود در منطقه آتش‌سوزی به چهار متر می‌رسد و این امر باعث شده است که پرندگان تالاب وارد این منطقه نشوند و بعضا در کنار دریاچه سکنی گزیده‌اند، گفت: همچنین فصل جوجه‌ریزی و تخم‌گذاری و لانه‌گزینی پرندگان نیز نبوده است در نتیجه هیچ گونه تلفاتی در بخش پرندگان وجود ندارد.

وی افزود: طی پایش و رصد صورت گرفته نی‌های خشک منطقه دچار سوختگی شده است. و ریشه نی‌هایی که سرشاخه آنها گرفتار حریق شده کاملا سالم و در آبند، قطعا در فصل رویش شاهد رشد نی‌ها و سرسبزی مجدد منطقه خواهیم بود.

میرزایی با اشاره به اینکه عامل این رخداد تلخ روز گذشته در تالاب میقان انسانی بوده است، گفت: با توجه به اینکه آتش‌سوزی نیزارهای تالاب در شب رخ داده است، عمدی یا سهوی بودن حریق در دست بررسی است.

وی تصریح کرد: قبل از وقوع آتش‌سوزی در تالاب و پس از وقوع و شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب امکانات مورد نیاز این منطقه پیگیری شده بود و با امکانات و تجهیزات موجود جهت اطفای حریق اقدام شد و در نهایت همراه شدن هلیکوپتر آب‌پاش با امکانات موجود به مهار آتش منتهی شد و کار لکه‌گیری نیز توسط نیروهای حاضر در منطقه به انجام رسید.

به گفته میرزایی مستندات مربوط به آلودگی هوای ناشی از این حریق و برهم خوردن منظر شهری جهت تعیین خسارت به تهران ارسال شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید