رده‌بندی شادترین شهرهای جهان

    کد خبر :863730
رده‌بندی شادترین شهرهای جهان

تازه‌ترین رتبه‌بندی شادترین شهرهای جهان در حالی منتشر شده که جایگاه دو شهر بزرگ ایران در آن چندان مناسب نیست و البته کابل در پایین‌ترین رتبه جدول ایستاده است.

تازه‌ترین رتبه‌بندی درباره شادترین و ناشادترین شهرهای جهان انتشار یافته که بیش از نیمی از ۱۰ شهر شاد دنیا متعلق به حوزه اسکاندیناوی و اغلبِ ناشادترین شهرها نیز مربوط به منطقه خاورمیانه و آفریقا هستند.

این تحقیق با همکاری دانشگاه آکسفورد و مدرسه اقتصاد لندن انجام شده و در تهیه آن عوامل و شاخص‌هایی همچون رفاه اقتصادی، رشد اقتصادی کشورها، میزان لبخند زدن افراد طی روز و … مد نظر قرار گرفته است. در این رتبه‌بندی، ۱۸۶ شهر جهان مورد تحقیق قرار گرفته که آخرین و درواقع ناشادترین شهر دنیا کابل، پایتخت افغانستان است.

رتبه‌بندی شادی شهرهای جهان در این گزارش بر اساس نظرسنجی جهانی گالوپ است؛ یک نظرسنجی سالانه که از سال ۲۰۰۵ آغاز شد و در بیش از ۱۶۰ کشور انجام گرفت و ۹۹ درصد جمعیت جهان (شهری و روستایی) را پوشش داد. در این نظرسنجی، از خود مردم کشورها سوال پرسیده و از آنها خواسته شده از صفر تا ۱۰ به شادی خود نمره بدهند.

این گزارش بر اساس رتبه‌بندی رفاهی ساکنان کشورها و با تکیه بر ارزیابی زندگی فعلی و آینده تهیه شده است و به ‌جای تکیه بر فاکتورهایی که محققان همیشه به آن اشاره می کنند، با استفاده از گزارش‌های خودِ ساکنان شهرها از نحوه ارزیابی کیفیت زندگی‌شان تهیه شده است؛ روشی دموکراتیک برای سنجش کیفیت زندگی شهرنشینان.

طبق این رتبه‌بندی، جایگاه یکم تا دهمِ شادترین‌ها به شهرهای زیر اختصاص یافته است:

۱. هلسینکی فنلاند (امتیاز: ۷۸۲۸)

۲. آرهوس دانماک (۷۶۲۵)

۳. ولینگتن نیوزیلند (۷۵۵۳)

۴. زوریخ سوییس (۷۵۴۱)

۵. کپنهاگ دانمارک (۷۵۳۰)

۶. برگن نروژ (۷۵۲۷)

۷. اوسلو نروژ (۷۴۶۴)

۸. تل‌آویو سرزمین‌های اشغالی (۷۴۶۱)

۹. استکهلم سوئد (۷۳۷۳)

۱۰. بریزبِن استرالیا (۷۳۳۷)

در این نظرسنجی، رتبه‌بندی شهرهای بزرگ و توسعه‌یافته دنیا نیز جالب توجه است. برای مثال نیویورک آمریکا دارای رتبه ۳۰ (۶۹۶۴)، پاریس پایتخت فرانسه دارای رتبه ۴۳ (۶۶۳۵) و لندن پایتخت انگلیس دارای رتبه ۳۶ (۶۷۸۲) هستند.

رتبه شهرهای خاورمیانه نیز قابل توجه است. بعضی از این شهرها رتبه‌ای برتر از شهرهای پیشرفته و بزرگ و توسعه‌یافته دارند. مثل ابوظبی با رتبه ۳۵ (۶۸۰۸)، دوبی امارات متحده عربی با رتبه ۳۹ (۶۶۸۷)، مدینه عربستان سعودی با رتبه ۴۶ (۶۵۹۲)، جده عربستان سعودی با رتبه ۵۹ (۶۳۱۴)، ریاض با رتبه ۶۲ (۶۲۷۰)، دوحه قطر با رتبه ۶۳ (۶۲۶۰) و مکه با رتبه ۶۵ (۶۲۲۶).

در این گزارش جهانی، مشخصا به دو شهر ایران (تهران و مشهد) نیز اشاره شده که پایین جدول رتبه‌بندی قرار دارند و «اخیرا شرایط سخت اقتصادی را به خود دیده‌اند.» تهران در رتبه ۱۵۵ (۴۷۲۲) قرار گرفته و مشهد هم با رتبه ۱۵۶ (۴۷۱۵) درست بعد از تهران ایستاده است.

لبنان رتبه ۱۶۱ (۴۶۲۰) را از آن خود کرده و عراق رتبه ۱۶۳ (۴۵۵۷) را به خود اختصاص داده و استانبول ترکیه رتبه ۱۱۵ (۵۴۴۰) را دارد. البته برخی شهرهای یک کشور وضعیت بهتری دارند. برای مثال آنکارا در این پژوهش رتبه ۹۶ (۵۷۴۹) را به خود اختصاص داده که در مقایسه با استانبول بهتر است. وضعیت شهرهای بزرگ دو قدرت بزرگ شرق هم جالب است؛ مسکو در روسیه با رتبه ۷۶ (۶۰۲۸) و شانگهای در چین با رتبه ۸۴ (۵۹۳۶).

طبق این گزارش، بیش از نیمی از ۱۰ شهر برتر در این رتبه‌بندی، در حوزه کشورهای اسکاندیناوی قرار دارند. ۱۰ شهر پایین جدول نیز از نظر جغرافیایی کمتر دسته‌بندی شده‌اند و در یک سری ویژگی‌ها مثل جنگ، درگیری‌های مسلحانه، بی‌ثباتی سیاسی و … اشتراک‌های بیشتر دارند. بیشتر شهرهای پایینِ جدول در کشورهای کمترتوسعه‌یافته قرار دارند (بیشتر در آفریقا و خاورمیانه. البته جز هند به عنوان یک استثنای قابل‌توجه.)

سه شهر انتهای جدول رتبه‌بندی شادترین شهرهای جهان اینها هستند؛

غزه فلسطین با رتبه ۱۸۴ (۳۴۸۵)،

صنعا پایتخت یمن با رتبه ۱۸۵ (۳۳۷۷)

و کابل افغانستان با رتبه ۱۸۶ (۳۲۳۶) که عنوان ناشادترین شهر دنیا را از آن خود کرده است.

بنا بر این پژوهش، اکثر شهرهای پایین جدول مانند دهلی هند (رتبه ۱۸۰) و کابل افغانستان (رتبه ۱۸۶) در ارزیابی زندگی مورد انتظار در آینده نیز امتیاز پایینی دارند. چرا که ساکنان این شهرها دیگر به آینده هم خوشبین نیستند.

به گزارش همشهری آنلاین، در بخشی از این گزارش آمده است: به طور میانگین، میزان شادی شهری در یک دهه گذشته کاهش یافته است. با این حال، این کاهش ناشی از کاهش شدید شادی شهرها در پایین‌ترین سطح رتبه‌بندی جهانی ماست. اگر بخواهیم ماسرو (لسوتو)، ماراکایبو و کاراکاس (هر دو در ونزوئلا)، صنعا (یمن)، کابل (افغانستان) و غزه (فلسطین) – شهرهایی که با چالش‌های بسیاری مواجه بوده‌اند – را از این رتبه‌بندی حذف کنیم، می‌توان گفت شادی در شهرهای سراسر جهان در سال‌های اخیر افزایش داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید