راهبرد ترامپ علیه ایران به گِل نشسته است

    کد خبر :425093

بنیانگذار شورای ملی ایرانیان آمریکا می گوید راهبرد ترامپ علیه ایران به گل نشسته است چرا که پس از انتخابات کنگره، رییس جمهوری ایالات متحده برای پیش برد سیاست ضد ایرانی خود با مشکلات داخلی و خارجی فزاینده ای همچون روابط با سعودی روبرو خواهد بود.

تریتا پارسی افزود: پس از عقب نشینی ترامپ از تحریم کامل نفتی ایران و انتخابات کنگره، جنگ اقتصادی و روانی کاخ سفید علیه ایران عقیم ماند.

 

**هدف ترامپ از تحریم محقق نشد
این تحلیلگر مسایل آمریکا درباره سمت و سوی راهبرد فشار حداکثری ترامپ بر ایران اظهار کرد: ما در حال گذار به مرحله ای هستیم که سیاست های ضد ایرانی ترامپ وارد چالش های متعددی خواهد شد. همکاری کامل سعودی، بحران در کابینه نتانیاهو، افزایش مخالفت با ترامپ در کنگره و سنگین تر شدن سایه تحقیقات تبانی در انتخابات 2016، می توانند راهبرد او را به شکست برسانند.
پارسی تاکید کرد: باید توجه داشت آن تاثیر اساسی که ترامپ فکر می کرد دور دوم تحریم ها در پنجم نوامبر(14 آبان) خواهد داشت، اصلا تحقق پیدا نکرد. این سخن به معنای آن نیست که تحریم های او به مردم ایران فشار نیاورده است اما آن چیزی که دولت آمریکا می گفت پس از این تاریخ در ایران رخ خواهد داد و همه چیز به هم می ریزد، اتفاق نیفتاد.
وی با اشاره به اینکه آمریکا از تحریم کامل فروش نفت ایران عقب نشینی کرد، افزود: از اول هم مشخص بود که این سیاست واقع بینانه نیست اما در پنجم نوامبر در عمل ثابت شد که این رویکرد شکست خورده است. توجه داشته باشید که هدف اعلام شده آنها فقط ضربه زدن به اقتصاد ایران نبود. هدف فروپاشی اقتصاد ایران بود.

** آمریکا نتوانست جنگ روانی را تا آخر پیش ببرد
عضو شورای ملی ایرانیان آمریکا با اشاره به تهدید جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ به افزایش تحریم ها، گفت: موفقیت راهبرد فشار حداکثری آمریکا تا حدود زیادی به جنبه روانی آنها بستگی دارد؛ اما این سیاست پیش از رسیدن به هدف اعلام شده آن، یعنی به هم ریختن اوضاع اقتصادی ایران، در نیمه راه به گل نشست.
پارسی خاطرنشان کرد: موفقیت راهبرد تحریم های آمریکا به این بستگی دارد که اطمینان عمومی مردم به توان دولت برای مدیریت بحران را بتواند کاملا زیر سوال ببرد. چند ماه پیش برخی نشانه ها وجود داشت که شاید آنها موفق به تخریب این اطمینان شوند اما دیدیم که نرخ برابری ریال با ارزهای خارجی بهبود پیدا کرد.
وی تصریح کرد: اکنون این سطح از اطمینان در میان مردم دیده می شود که هرچند شرایط بسیار سختی ایجاد شده است، اما این وضعیت به معنای فروپاشی اقتصادی نخواهد بود.
این تحلیلگر مسایل آمریکا با بیان اینکه جنگ روانی نقش اساسی در پیشبرد سیاست ضد ایرانی ترامپ دارد، یادآور شد: مساله ترامپ این است که این فرصت کلیدی از دستش رفت. برای وی بسیار دشوار خواهد بود که به شرایط پیشین برگردد، خصوصا که در داخل و در عرصه بین المللی با مجموعه ای از مشکلات تازه روبرو شده است که سعودی یک نمونه آن است.
پارسی تاکید کرد: به باور من در یکی دو ماه آینده خواهیم دید که سیاست ضد ایرانی وی تا چه اندازه با مشکل و بحران روبرو خواهد شد. به نظرم مجموع نشانه هایی که می بینیم این گمانه زنی را تقویت می کند که آنچه علیه ایران برنامه ریزی کرده اند به هم خواهد خورد.
وی با بیان اینکه در یکی دو ماه آینده، تعداد خبرهای بد برای ترامپ، بیشتر از خبرهای خوبی باشد که به وی خواهد رسید، گفت: همچنین احتمال خبرهای خوب برای ایران دور از انتظار نیست که یکی از آنها، اجرایی شدن سازوکار مالی اتحادیه اروپاست که هرچند قرار نیست معجزه کند اما برای اقتصاد ایران راهگشا خواهد بود.

** تبعیت از نتانیاهو و بن سلمان دلیل کینه توزی ترامپ از مردم ایران
ایرنا از این صاحبنظر امور آمریکا پرسید چگونه ترامپ از یک سو خود را مدافع مردم ایران می خواند و از سوی دیگر می گوید ‘ملت ایران تروریست هستند’؟
پارسی اظهار کرد: او حتی تلاش نمی کند که یک ظاهرسازی فریبنده برای ایرانی ها ارائه دهد. اگر او می خواست که ظاهرسازی بکند، قطعا از پس آن بر می آمد. روشن است که او حتی اهمیتی برای انجام این ظاهرسازی نمی دهد.
وی ادامه داد: کینه توزی وی به هیچ وجه به دلیل یک سیاست خاص ایران یا وجود یک حکومت خاص در ایران نیست. ریشه بخشی از این کینه توزی، به پیروی وی از نتانیاهو و بن سلمان باز می گردد. در اینجاست که فرقی میان مردم ایران، جامعه ایران و حکومت ایران وجود ندارد. به ویژه از منظر سعودی ها، این روشن است که از نظر آنها، مساله کلیت ایران است.
این عضو نایاک اضافه کرد: ترامپ (با هدف قرار دادن کلیت ملت ایران) تلاش می کند که به اسرائیلی ها و سعودی ها اطمینان دهد. لحن وی درباره اعلام تحریم ها کاملا نشان می داد که ذره ای برای مردم ایران ارزش قائل نیست. او به روشنی تلاش داشت به اسرائیلی ها و سعودی ها بگوید که من در حال وارد کردن فشار حداکثری به ایران هستم.

** ترامپ بزرگترین دشمن خویش است
وی از پارسی پرسید آیا ادبیات سیاسی رییس جمهوری آمریکا کار را بر طرفداران فشار حداکثری، دشوار نکرده است؟
وی پاسخ داد: بله، از بسیاری جهات اینگونه است، ترامپ بزرگترین دشمن خویش است. شخصیت خاص و عدم کفایت وی، مرتب کار دستش می دهد و البته کار دولت آمریکا را برای ماله کشی آنها زیاد می کند. اینجا در واشنگتن این تصور رایج است که وقت نیمی از دولت صرف اصلاح خراب کاری های ترامپ می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید