رافائل گروسی: کشورهای عضو برجام از فرصت سه ماه ایران استفاده کنند

    کد خبر :794180

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه از کشورهای عضو توافق هسته ای (برجام) درخواست کرد که از پنجره دیپلماتیک و فرصت سه ماهه ای که ایران در نظر گرفته، برای حفظ این توافق استفاده کنند.

به نقل از آسوشیتدپرس، گروسی این مطلب را در نشست مجازی کمیسیون ها دفاع و روابط خارجی پارلمان اروپا مطرح کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که طرف های عضو برجام در این دوره زمانی سه ماهه بتوانند به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردند یا دستکم حرکتی برای بازگشت را آغاز کنند.
گروسی، بازگشت آمریکا به توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران، را امکان پذیر دانست، اما تاکید کرد که هر ۲ طرف باید آماده مذاکره باشند.

واشنگتن در سال 2018 در دوره زمامداری دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا به صورت یک جانبه از این پیمان خارج شد، اما جو بایدن جانشین او به بازگرداندن ایالات متحده به این توافق ابراز تمایل کرده است. به این حال تا کنون هیچ اقدام عملی از جانب دولت بایدن بازگشت موثر به برجام برداشته نشده است.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است درصورتی که آمریکا تحریم های ضدایرانی را لغو کند، تهران نیز بلافاصله به تعهدات برجامی خود باز می گردد.

گروسی در باره پافشاری ایران به بازگشت اولیه ایالات متحده به برجام، بدون اشاره به اینکه کدام کشور بود که از برجام خارج شد و آن را زیرپا گذاشت، گفت که دستیابی به این هدف، مستلزم حرکت از جانب هر طرف است.

وی افزود: ایران در 2 سال گذشته مقدار زیادی مواد هسته ای ذخیره سازی کرده و از این زمان برای تکمیل دانش و مهارت هایش در این حوزه ها بهره برداری کرده است.

گروسی گفت که در پی مذاکره با هر 2 طرف از جایگاه بی طرف و بدون جانبداری سازمان خود، به صورت قطعی بر این باور است که بازگشت ایالات متحده به این توافق معروف به “برجام”، امکان پذیر است.

مدیرکل آژانس افزود: آنها (آمریکائی ها) مایل به بازگشت به برجام هستند، البته هنوز مسائلی وجود دارد که باید شفاف سازی شود. بازگشت آمریکا به برجام دشوار هست، اما غیرممکن نیست.

گروسی گفت: با وجود محدود شدن دسترسی (بازرسان آژانس برای نظارت بر فعالیت ها و تاسیسات هسته ای ایران)، اما هنوز (توافق اخیر این سازمان با ایران) امکان دستیابی به پیشینه ای از فعالیت های اجرا شده (در تاسیسات ایران) را فراهم می کند، هر چند می پذیرم که برابر با دسترسی کامل که پیش از این داشتیم، نخواهد بود.

منبع: ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید