رئیسی تهران را به مقصد مسکو ترک کرد

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۵۲
    کد خبر :880846
رئیسی تهران را به مقصد مسکو ترک کرد

رئیس جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به دعوت همتای روس خود تهران را به مقصد مسکو ترک کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی با بدرقه حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و جمعی از اعضای کابینه، تهران را به مقصد مسکو پایتخت جمهوری فدراسیون روسیه ترک کرد.

رئیس جمهور در سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار خواهد کرد.

حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما،‌ دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی روس، بخشی از برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر دو روزه خواهد بود.

وزرای امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، نفت و رئیس دفتر رئیس جمهور آیت الله رئیسی را در این سفر همراهی می کنند.

بهار دیپلماسی در زمستان مسکو

رئیس‌جمهوری کشورمان امروز به‌ دعوت رسمی همتای روس خود به مسکو رفت تا شاهد نقطه عطف جدیدی در روابط تاریخی ۲ کشور باشیم.

سیدابراهیم رئیسی در سفر ۲ روزه خود به روسیه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه دیدار خواهد کرد؛ گفت‌وگویی که احتمالا طیف وسیعی از موضوع‌های دوجانبه و بین‌المللی در حوزه‌های متکثر سیاسی و اقتصادی را دربرمی‌گیرد.

انجام این سفر در مقطع کنونی، علاوه بر اینکه نقش مؤثری در گسترش همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ۲ کشور دارد، تحول مهمی در پیشبرد استراتژی منطقه‌گرایی جمهوری‌اسلامی ایران به‌شمار می‌رود؛ راهبردی که در دولت سیزدهم به‌صورت منسجمی پیگیری می‌شود. براساس همین رویکرد هم بود که سیدابراهیم رئیسی در ماه‌های گذشته از دولت سیزدهم، با هدف افزایش حداکثری ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه به تاجیکستان و ترکمنستان سفر کرده ‌است و امروز هم در کرملین با پوتین دیدار می‌کند تا گام مهم دیگری در این عرصه برداشته شود.

علاوه بر دیدار روسای‌جمهور ۲ کشور، سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما، دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی روس، ازجمله برنامه‌های سفر ۲روزه رئیس‌جمهوری کشورمان به روسیه خواهد بود و ۳وزیر امورخارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی، رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

دستور کار سفر ۲ روزه

سخنگوی دولت با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به روسیه اعلام کرد که محور جلسه‌ها و مباحث رؤسای جمهور ۲کشور، توسعه صادرات به روسیه و تقویت ارتباطات تجاری و اقتصادی است. علی بهادری‌جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر در این زمینه نوشت: «رئیس‌جمهوری در سفر به روسیه علاوه بر دیدار با ولادیمیر پوتین، در مجلس دوما سخنرانی خواهد داشت. محور جلسه‌ها و مباحث، توسعه صادرات به روسیه و تقویت ارتباطات تجاری و اقتصادی است.»

توضیحات سخنگوی دولت در این زمینه درحالی است که کاخ ریاست‌جمهوری روسیه نیز اعلام کرده روسای‌جمهور روسیه و ایران در مسکو درباره موضوع‌هایی ازجمله برجام و اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی گفت‌وگو خواهند کرد. کرملین تصریح کرده‌است که رئیسی و پوتین در مذاکرات ۱۹ژانویه (امروز)، درباره اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی و موضوع‌های بین‌المللی گفت‌وگو می‌کنند.

علاوه ‌بر این در روزهای اخیر وزرای امورخارجه ۲کشور نیز درباره دستورکارهای این سفر گفت‌وگو کردند. حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف در این تماس تلفنی، سفر رئیس‌جمهوری ایران به روسیه را تحول مهمی در روابط ۲کشور و فرصت خوبی برای گسترش و تعمیق روابط دوجانبه توصیف کردند.

همچنین لاوروف در این گفت‌وگو ضمن ابراز خرسندی از سفر قریب‌الوقوع رئیسی به روسیه، اعلام کرد همه ترتیب‌های لازم برای انجام این سفر انجام شده‌است. این درحالی‌است که لاوروف در نشست ‌خبری اخیر خود نیز این سفر را «دیداری مهم» توصیف و تأکید کرده بود که ارتباطات دوجانبه باید در عالی‌ترین سطح ادامه پیدا کند. این دیپلمات روسی با بیان اینکه ما برای گسترش روابط با ایران آمادگی کامل داریم، گفت: به آینده روابط ایران و روسیه در همه حوزه‌ها ازجمله حوزه اقتصادی خوش‌بین هستم.

نگاه دولت جدید ایران به روسیه

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در مقاله‌ای که در آستانه سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به مسکو در «اسپوتنیک» منتشر شد، بر عزم ایران و روسیه در گسترش مناسبات دوجانبه تأکید و اعلام کرد: ۲کشور مصمم هستند معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را مطابق با تحولات جهانی به‌روزرسانی کنند.

امیرعبداللهیان با تشریح نقشه‌راه جدید جمهوری‌اسلامی ایران در دولت سیزدهم در حوزه سیاست‌خارجی، تأکید کرد: این نقشه راه بر سیاست‌خارجی «متوازن»، «فعال»، «پویا» و «هوشمند» با تأکید بر همکاری با همه همسایگان، به‌ویژه فدراسیون روسیه و پیشبرد دیپلماسی اقتصادی مبتنی بوده و ایران مصمم است همکاری‌های دو و چندجانبه با این کشور را بیش از پیش گسترش دهد.

وی نگاه دولت جدید ایران به فدراسیون روسیه را به‌عنوان «کشور همسایه قدرتمند و دوست خود بر پایه همکاری، احترام و منافع متقابل» دانست و تصریح‌ کرد که ایران علاقه‌مند است با وجود محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، جهشی معنادار در عرصه‌های مختلف و تبادل هیأت‌های عالی‌رتبه میان ۲کشور ایجاد کند.

به گزارش همشهری آنلاین، وزیر امورخارجه کشورمان همچنین رایزنی‌های ۲کشور را دربرگیرنده طیف وسیعی از موضوع‌های مختلف در سطوح دوجانبه (سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری، دفاعی و امنیتی، پارلمانی و رسانه‌ای) منطقه‌ای (ازجمله خاورمیانه، قفقازجنوبی و آسیای‌مرکزی) و بین‌المللی (ازجمله مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها) دانست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید