ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ایران به ۵۵ کیلوگرم رسید

    کد خبر :799312

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تا امروز ۵۵ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید شده است، گفت: نرخ تولید اورانیوم ۲۰ درصد بسیار بالاتر از قبل از برجام است.

بهروز کمالوندی با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و اجرای آن از ۵ اسفند ماه ۱۳۹۹، گفت: بخش مهمی از این قانون در خصوص غنی سازی ۲۰ درصد به میزان سالانه ۱۲۰ کیلو گرم بود که بلافاصله اقدامات لازم صورت گرفت و روند غنی سازی آغاز شد.

وی ادامه داد: تا امروز ۵۵ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید شده است و تقریبا ما نصف راه را رفته ایم و با این روند ما می‌توانیم زودتر از ۸ ماه به هدف مد نظر برسیم.

به گزارش ایلنا، کمالوندی گفت: نرخ تولید اورانیوم ۲۰ درصد ما الان بسیار بالاتر از قبل از برجام است و بر اساس آمار و ارقام ۳۰ درصد بیشتر از قبل از برجام ظرفیت تولید ۲۰ درصد داریم.

وی افزود: الان ما حدود ۱۶ هزار و پانصد سو ظرفیت غنی سازی داریم که این عدد قبل از برجام ۱۲ هزار و پانصد سو بود.

سخنگوی سازمان انرزی اتمی با اشاره به تولید سانتریفیوژهای جدید در سال‌های گذشته، گفت: ممکن است امروز تعداد سانتریفیوژهای ما کم شده باشد، اما به دلیل استفاده از نسل جدید سانتریفیوزها مثل IR۶ که ۸ برابر سانتریفیوژهای نسل اول ظرفیت دارند، نرخ تولید اورانیوم ما افزایش یافته است.

کمالوندی ادامه داد: در حال حاضر ما هزار ماشین IR۲M داریم که مستقر شده اند و یا یک آبشار IR۴ راه اندازی شده و آبشار دوم این سانتریفیوژ هم راه اندازی خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به مصوبه مجلس، یک آبشار IR۶ انجام شده و آبشارهای بعدی هم در راه است و با این روند که پیش گرفته شده است سرعت غنی سازی ما نسبت به قبل افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی افزود: اگر ما در یک زمانی ۹ تن مواد خود را به خارج فرستادیم الان ۵ تن مواد داریم و می‌توانیم بگوییم به سرعت هر آنچه مورد نظر بوده برای احیای آنچه که به خاطر برجام کنار گذاشتیم، داریم به دست می‌آوریم و به سرعت در موقعیتی قرار میگیریم که بهتر از قبل برجام است.

کمالوندی گفت: در حوزه غنی‌سازی فاصله ما نسبت به قبل از برجام، فاصله‌ای صدها کیلومتری است و وضعیت بسیار خوبی با انواع ماشین‌ها داریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید