گفت و گوی پوتین با نخست وزیر اسرائیل پیرامون سوریه/ وضعیت پرونده سوریه برای ایران چگونه پیش خواهد رفت؟

    کد خبر :855092
بنت پوتین

رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر اسرائیل در دیداری در شهر سوچی، در خصوص موضوعات مختلف از جمله پرونده هسته‌ای ایران و تحولات سوریه رایزنی‌های مفصلی داشته‌اند. هر چند نشانه‌هایی از ناخرسندی روسیه از حملا مداوم اسرائیل به سوریه وجود دارد، ظاهرا بنت توانسته است برای حفظ وضع موجود در این مورد از پوتین امتیاز بگیرد.

«بازتاب»؛ آرش صفار- نخست‌وزیر اسرائیل، «نفتالی بنت» روز جمعه برای دیدار با «ولادیمیر پوتین» به روسیه سفر کرد.

پیش از این دیدار که به دعوت رئیس‌جمهور صورت گرفته است، نفتالی بنت روابط روسیه و اسرائیل را رکن مهمی از سیاست خارجی اسرائیل معرفی کرده بود.

این دیدار نخستین دیدار رهبران دو طرف، پس از کنار رفتن «بنیامین نتانیاهو» از نخست‌وزیری است. دو طرف در خصوص موضوعات مختلف منطقه‌ای به گفتگو پرداخته‌اند.

پوتین در این دیدار با تأکید بر تلاش‌های روسیه برای بازسازی سوریه گفته بود که در این مسیر مشکلاتی وجود دارد که مسکو مایل است در خصوص آن‌ها گفتگو کند.

برخی تحلیل‌گران این سخنان پوتین را اعلام ضمنی نارضایتی از حملات مکرر اسرائیل به تأسیسات زیرساختی و مراکز نظامی سوریه تفسیر کرده‌اند.

پیش‌تر فرماندهان نظامی روسیه در سوریه از تجهیز سامانه‌های پدافندی سوریه خبر داده بودند؛ از سوی دیگر پس از گذشت چهار ماه از تشکیل کابینه بنت-لاپید، خبرها از روند کاهشی حملات اسرائیل به سوریه حکایت دارد؛ اگر چه نظامیان اسرائیل بر تداوم این حملات برای جلوگیری از تثبیت حضور ایران در سوریه تأکید کرده‌اند.

این در حالی است که «باراک راوید»، روزنامه‌نگار اسرائیلی در حساب توییتری خود از قول «زیو الکین»، وزیر مسکن کابینه اسرائیل اعلام کرده است که «رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر اسرائیل بر سر حفظ تفاهم دوجانبه پیشین در خصوص عملیات نظامی اسرائیل در سوریه توافق کرده‌اند».

حمله پهپادی هفته گذشته اسرائیل به سوریه، در آستانه سفر نخست‌وزیر اسرائیل به روسیه، پیامی به تهران و مسکو تفسیر شده بود.
پوتین همچنین با اشاره به افزایش 50 درصدی تبادلات تجاری میان دو طرف، ابراز امید‌واری کرد که که کابینه بنت، به مانند سلف خود در مسیر تعمیق روابط مسکو-تل‌آویو حرکت کند.

موضوع سیاست منطقه‌ای و برنامه هسته‌ای تهران از دیگر بخش‌های دستور کار گفتگوهای دو طرف بوده است؛ بنا بر اعلام رسانه‌ها، در حالی که دیدار رهبران دو طرف برای دو ساعت برنامه‌ریزی شده بود، گفتگوهای آن‌ها حدود پنج ساعت طول کشیده است؛ این در حالی است «ایال هولاتا»، مشاور امینت ملی نخست‌وزیر اسرائیل که او را در این سفر همراهی می‌کند، با سایر مقام‌های روس در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به گفتگو پرداخته است.

پیش‌تر گمانه‌هایی در خصوص تلاش‌های محرمانه مسکو و واشنگتن برای جلب رضایت اسرائیل در مورد شرایط جدید برنامه هسته‌ای ایران مطرح و گفته شده بود که بخشی از برنامه سفر بنت به روسیه، گفتگو در خصوص تضمین‌های مشترک مسکو و واشنگتن درباره عدم عبور ایران از «آستانه ساخت سلاح هسته‌ای» است.

این در حالی است که پیش از سفر نخست‌وزیر اسرائیل، «آویگدور لیبرمن»، وزیر دارایی کابینه ائتلافی اسرائیل گفته بود که برنامه هسته‌ای ایران با هیچ توافقی متوقف نمی‌شود؛ او رویارویی نظامی با ایران را اجتناب ناپدیر و تنها راه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای دانسته بود.

موافقت احتمالی پوتین با تداوم حملات اسرائیل به سوریه، اقدامی علیه منافع ایران در این کشور محسوب می‌شود؛ هر چند معلوم نیست که مخالفت او در این زمینه، تغییری در سیاست اسرائیل ایجاد کند.

از زمان مداخله روسیه در سوریه که به عنوان بازگشت مسکو به خاورمیانه تفسیر می‌شود، این کشور با تعهدات گوناگون و بعضا متعارضی روبه‌رو بوده است که تا کنون به خوبی آن‌ها را مدیریت کرده است.

بعد از دیدار بنت و پوتین، تا اینجا به نظر می‌رسد وضعیت پرونده سوریه برای ایران در همان مسیرهای چند سال گذشته تداوم یابد؛ باید دید آیا این دیدار تغییری در مواضع اسرائیل در خصوص توافق و برنامه هسته‌ای تهران ایجاد خواهد کرد یا نه؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید