بازتاب ایران

دِهیل: ایران تهدیدات هسته ای را کنار بگذارد/ میدل‌ایست‌مانیتور: قانونگذار ایرانی از نهادهای امنیتی انتقاد کرد/ آروتزشوا: ایران آماده غنی سازی 60 درصد است/ اوراسیاریویو: توافق با چین کنترل بر اینترنت را افزایش می دهد

    کد خبر :801890

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل روزنامه دِهیل، پایگاه خبری میدل‌ایست‌مانیتور، کانال آروتزشوا و اندیشکده اوراسیاریویو تأکید بر موضوعاتی چون ایران تهدیدات هسته ای را کنار بگذارد، قانونگذار ایرانی از نهادهای امنیتی انتقاد کرد، ایران آماده غنی سازی 60 درصد است، توافق با چین کنترل بر اینترنت را افزایش می دهد، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

دِهیل: ایران تهدیدات هسته ای را کنار بگذارد

همراه با باز شدن مجدد پرونده مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی اتفاقات و تنش های مکرر برای اثرگذاری بر نتایج این مذاکرات شکل گرفت.

روزنامه دِهیل در این باره نوشت: نخست وزیر پیشین اسرائیل به ایران توصیه می کند تهدیدات هسته ای را کنار بگذارد. وی مدعی شده است ایران از حمله سایبری که ادعا می شود اسرائیل انجام داده است ناامید شده است.

ایهود اولمرت می گوید: من مطمئن نیستم اسرائیل در حادثه نطنز دخالت داشته است ولی به ایرانیان توصیه می کنم تهدید را کنار بگذارند.

در ادامه آمده است: ایران می گوید به اسرائیل پاسخ می دهد، اسرائیل دلیلی برای ترس از ایران ندارد و این سخنان خشن و تهدیدآمیز برای هیچ کس فایده ای نخواهد داشت.

اسرائیل

در پایان به مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا اشاره شده است و نخست وزیر پیشین اسرائیل می گوید: مطمئن هستم آقای بایدن حتی در میان تنش ها فزاینده این روزها از تعهد خود به حفظ امنیت اسرائیل نخواهد کاست.

میدل‌ایست‌مانیتور: قانونگذار ایرانی از نهادهای امنیتی انتقاد کرد

حادثه روز یک شنبه در تاسیسات هسته ای نطنز حواشی زیادی را در داخل و خارج از ایران داشته است. در این میان صحبت های برخی از مسئولین نیز مورد توجه رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

از جمله این رسانه ها می توان به پایگاه خبری میدل‌ایست‌مانیتور اشاره کرد که در همین باره نوشت: نماینده مجلس قانونگذاری ایران به سازمان های امنیتی در مورد خاموشی سایت هسته ای نطنز انتقاد کرد.

در ادامه آمده است: علیرضا زاکانی سرویس های امنتی ایران را مورد انتقاد قرار داده است و می گوید: بیشتر تاسیسات غنی سازی اورانیوم از جمله چند هزار سانتریفیوژ نابود یا خراب شده است.

همچنین افزوده است: آقای زاکانی از عدم موفقیت سرویس های امنیتی در خنثی سازی عملیات خرابکاری، با تاکید بر اینکه ایران به “بهشت جاسوسی” تبدیل شده است، وعده های مقامات ایرانی مبنی بر نصب سانتریفیوژهای مدرن در تاسیسات نطنز پس از حادثه اخیر را نادرست توصیف کرد.

نطنز

 

در پایان این پایگاه خبری به برنامه ریزی موساد برای حمله تاسیسات هسته ای نطنز اشاره می کند و همچنین به نقل از وزیر امورخارجه ایران می گوید: تحریم ها، خرابکاری ها ما را به مذاکره سوق نمی دهد.

آروتزشوا: ایران آماده غنی سازی 60 درصد است

پس از حادثه نطنز ایران آمادگی خود را برای غنی سازی 60 درصد اعلام کرد و گام بعدی خود در برنامه هسته ای را غنی سازی 60 درصد بیان کرد. برخی از رسانه های بین المللی به این اقدام ایران و توانایی یا ناتوانی ایران در عمل کردن به این برنامه سخن گفته اند.

از جمله این رسانه ها می توان به کانال آروتزشوا اشاره کرد که در این باره نوشت: آژانس انرژی هسته ای می گوید: ایران تقریباً آماده شروع غنی سازی اورانیوم تا خلوص 60 درصد است.

در ادامه این مطلب آمده است: این سطح از غنی سازی در تاسیسات هسته ای نطنز انجام خواهد شد. ایران قصد دارد 1024 سانتریفیوژ به این سایت اضافه کند.

غنی سازی

در پایان این کانال به توافق هسته ای 2015 اشاره می کند که طبق آن ایران غنی سازی با خلوص 3.67 درصد را پذیرفته بود و با از دست رفتن این توافق ایران اکنون غنی سازی با خلوص 60 درصد را در دستور کار دارد. همچنین آورده است که دولت بایدن حتی پس از اعلام موضوع غنی سازی با خلوص 60 درصد ابراز تمایل به ادامه مذاکرات هسته ای با ایران دارد.

اوراسیاریویو: توافق با چین کنترل بر اینترنت را افزایش می دهد

مسئله قرارداد 25 ساله همکاری ایران و چین همچنان در کانون توجه برخی رسانه ها است و به دلیل منتشر نشدن متن قرارداد، بازار گمانه زنی درباره آن داغ است.

در همین باره اندیشکده اوراسیاریویو نوشت: نمایندگان مجلس ایران مدعی هستند توافق ایران و چین کنترل نظام جمهوری اسلامی بر اینترنت را افزایش می دهد.

این مطلب این طور ادامه پیدا می کند که آقای محمود نبویان نماینده مجلس شورای اسلامی گفته است ایران درحال حاضر کنترل اینترنت را در دست ندارد.

همچنین از قول آقای نبویان آمده است: متاسفانه ما بر فضای مجازی، موتورهای جستجو، برنامه های رسانه های اجتماعی و ایمیل ها کنترل نداریم و از دست ما خارج است؛ برای ما مهم است که با همکاری چینی ها بتوانیم بر فضای مجازی حکمرانی کنیم.

قراراد 25 ساله

در پایان این اندیشکده آورده است: وزیر ارتباطات ایران اعلام کرده است توافق ایران و چین در بخش ارتباطات و فناوری ایران تاثیری ندارد.

 

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید