دو راهکار برای مهار فرونشست زمین در تهران

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ ۱۲:۳۵
    کد خبر :606527

رییس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران با ارائه دو راهکار در مورد مهار فرونشست زمین گفت‌: فرونشست در همه کشورها حساسیت‌هایی را ایجاد کرده است.

زهرا نژادبهرام ، در مورد فرونشست زمین در پایتخت با بیان این‌که بارها عنوان کرده‌ام که سه خطر سیلاب، فرونشست و زلزله تهران را در معرض خطر قرار داده، گفت: البته اقدامات در مورد زلزله جدی‌تر بوده است و در مورد سیل و فرونشست هنوز توجه لازم جلب نشده است، در حالی که اگر در فروردین‌ماه سال جاری لطف پروردگار و درایت مدیریت شهری نبود قطعا شاهد وقوع سیلاب در تهران بودیم.

رییس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران با بیان این‌که علت فرونشست اصلی زمین را کاهش سطح آب‌های زیرزمینی عنوان می‌شود، گفت: در طی سال‌های اخیر به دلیل مصالح شهری مجبور به حفر چاه‌های زیادی شده‌اند که در نهایت میزان آب سفره‌های زمینی کاهش یافته است و این در حالی است که سطح تمام معابر پایتخت را آسفالت‌های ضد آبی پوشانده که امکان نفوذ آب به لایه‌های زیرین خاک و سفره‌های زیرزمینی وجود ندارد و همچنین نهرهای آب نیز کف‌سازی شده‌اند که آب در آنها نفوذ نمی‌کند.

وی با بیان این‌که اقدامات سال‌های گذشته مانع از آن شده که آب جذب زمین شود، ادامه داد: دو راهکار پیش‌روی مدیریت شهری قرار دارد که باید با استفاده از آنها نسبت به تقویت سفره‌های زیرزمینی اقدام کنند.

نژادبهرام با بیان این‌که باید در پیاده‌روها از نوعی سنگ‌فرش استفاده شود که قابلیت جذب آب را داشته باشد، اظهار کرد: معاونت فنی و عمرانی در حال انجام مطالعات برای انتخاب نوع مصالح است.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران افزود: جلسات زیادی با شرکت آب و فاضلاب داشتیم و به آنها توصیه کردیم که بخشی از فاضلاب تصفیه شده را به چاه‌های زیرزمینی تزریق کنند تا باعث بهبود وضعیت خاک شویم.

وی با بیان این‌که فرونشست زمینه‌ خطرسازی برای شهر است، افزود: اما دقت داشته باشید که این اتفاق در همه کشورها حساسیت‌هایی را ایجاد کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید