دوشنبه، آخرین خورشیدگرفتگی سال

  • آرشیو
  • یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ۹:۳۰
    کد خبر :768949

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از وقوع رخداد نجومی خورشید گرفتگی در روز دوشنبه، ۲۴ آذر خبر داد.

مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی از جمله رخداد‌های بیعی جالبی هستند که در طی سالیان عمر هر فرد رخ می‌دهند. با وجود اینکه از نظر آماری در سال ماه گرفتگی کمتر از خورشید گرفتگی رخ می‌دهد، اما به دلیل اینکه به نسبت خورشید گرفتگی، بخش زیادی از ساکنان زمین هنگام ماه گرفتگی شاهد این واقعه هستند، معمولا در خاطرات رصدی افراد، مشاهده خورشید گرفتگی کمتر از ماه گرفتگی ثبت شده است.

او ادامه داد: خورشید گرفتگی به مراتب در پهنه کوچکتری از سطح زمین دیده می‌شود. روز دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹ خورشید گرفتگی رخ خواهد داد که از نوع کلی بوده و تمام سطح خورشید توسط ماه پوشیده خواهد شد. اما همانگونه که اشاره شد در محدوده کوچکی از کره زمین این واقعه قابل مشاهده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،عتیقی افزود: این خورگرفت به ساروس “دوره” ۱۴۲ تعلق دارد و بیست و سومین گرفت از ۷۲ کسوف این ساروس است. مدت زمان حداکثر گرفت کامل خورشید در این روز ۲ دقیقه و ۱۰ ثانیه خواهد بود. این خورشید گرفتگی در ایران قابل مشاهده نیست و از درون آب‌های اقیانوس آرام آغاز شده و پس از طی کردن کشور‌های شیلی و آرژانتین در خشکی آمریکای جنوبی، در آب‌های اقیانوس اطلس، گرفت کامل به پایان می‌رسد، اما محدوده مشاهده خورشید گرفتگی جزئی در این رخداد به مراتب وسیع‌تر بوده و در جنوب غرب آفریقا و کشور نامیبیا گرفت جزئی خورشید قابل مشاهده خواهد بود.

او بیان کرد: همواره باید به خاطر داشت که برای رصد خورشید و یا رویداد خورشید گرفتگی حتما از عینک‌های مخصوص رصد خورشید و یا پالایه‌های رصد خورشید بر روی تلسکوپ و دوربین‌های تصویربرداری استفاده کرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری با بیان اینکه خورشید گرفتگی ۲۴ آذر ۹۹ در هیچ نقطه از کشورمان و حتی در هیچ نقطه از قاره آسیا دیده نخواهد شد مطرح کرد: آخرین خورشید گرفتگی کلی در کشورمان در ۲۰ مرداد ۱۳۷۸ خورشیدی قابل مشاهده بود که به نوعی آخرین کسوف قرن بیستم میلادی به حساب می‌آمد.

عتیقی گفت: خورشید گرفتگی کامل بعدی که در ایران قابل مشاهده خواهد بود در روز ۳۰ اسفند ۱۴۱۲ خورشیدی که یک سال کبیسه است و در آستانه نوروز ۱۴۱۳ رخ خواهد داد.

او ادامه داد: خورشید گرفتگی دارای سه نوع کلی، جزئی و خورشید گرفتگی حلقوی (تنها حلقه‌ای از نور خورشید در اطراف دیسک تیره ماه مشاهده می‌شود) است.

عتیقی تاکید کرد: امید آنکه با وجود عدم غیر قابل مشاهده بودن این پدیده در کشور، علاقمندان توانسته باشند از طریق این گفت‌وگو، اطلاعات خوبی در مورد پدیده گرفت ماه و خورشید کسب کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید