دور جدید ناآرامی در عراق این بار در اعتراض به نتایج انتخابات/ پیامد انتخابات اخیر عراق چه بود؟

    کد خبر :852618
انتخابات عراق اعترضات

با اعلام نتایج بازشماری آرا در عراق، این کشور شاهد دور جدیدی از اعتراضات است؛ هر چند کمیسیون انتخابات نتایج را قابل اعتراض دانسته، به نظر می‌رسد رهبران گروه‌های معترض ترجیح می‌دهند اعتراضات احتمالی خود را با فشار اجتماعی در خیابان‌ها همراه کنند.

«بازتاب»؛ آرش صفار- در آخرین ساعات روز شنبه، کمیسیون انتخابات عراق نتایج انتخابات پارلمانی این کشور را منتشر کرد.

بر اساس اظهارت «عدنان جلیل»، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات عراق، بازشماری آرای اخذ شده نشان می‌دهد که نتایج کاملا با شمارش الکترونیک یکسان بوده است؛ با این وجود او اعلام کرده است که این نتایج قابل اعتراض است.

بر این اساس از مجموع 329 کرسی پارلمان، جریان صدر 73، کاندیداهای مستقل 40، جریان «تقدم» به رهبری «محمد الحلبوسی» 37، ائتلاف «دولت قانونی» به رهبری «نوری المالکی» 34، «حزب دموکرات کردستان» به رهبری «مسعود بارزانی» 32 کرسی، ائتلاف «الفتح» به رهبری «هادی العامری» 17، «اتحادیه میهنی کردستان» به رهبری «بافل طالبانی» 16، ائتلاف «عزم» به رهبری «خمیس الخنجر» 14، ائتلاف «امتداد» به رهبری «علا الرکابی» 9، «الجیل الجدید» به رهبری «شاسوار عبدالواحد» 9، «اشراق کانون» ۶، «العقد الوطنی» ۵، «التصمیم» ۵، ائتلاف «قوی الدوله» شامل جریان «حکمت ملی» به رهبری «عمار حکیم» و ائتلاف «النصر» به رهبری «حیدر العبادی» ۴، «جماهیرنا هویتنا» ۳، «حسم» 2 و 16 حزب و گروه دیگر هر کدام یک کرسی را به خود اختصاص داده‌اند.

با توجه به این نتایج هیچ یک از جریان‌های سیاسی موفق به کسب کرسی‌های لازم برای تشکیل دولت نشده‌اند و مجبور به ائتلاف با یکدیگر هستند.

با این وجود به نظر مذاکرات تشکیل کابینه ائتلافی و ترکیب دولت آتی، اولین موضوعی نیست که رهبران عراقی باید دل‌مشغول و نگران آن باشند.

با اعلام نتایج بازشماری آرا، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی که خود را بازنده انتخابات می‌بینند، نتایج اعلام شده را نپذیرفته و حامیان خود را برای اعتراض به خیابان‌ها فرا خوانده‌اند؛ به گزارش «العربیه»، هیئت هماهنگی شیعیان عراق اعلام کرده است که کاملا با نتایج اعلام‌شده مخالف است و خواستار بازشماری دستی 100 درصد آرا شده است.

روز یکشنبه در پی این فراخوان، حامیان جریان‌های نزدیک به «حشد الشعبی» در بغداد، موصل، ناصریه و بصره به خیابان‌ها آمدند؛ «دویچه وله» از درگیری معترضان با نیروهای امنیتی عراق خبر داده است.

«مقتدی صدر» که بدون موتلف پیشین خود، «حزب کمونیست عراق»، موفق به کسب بیش‌ترین کرسی‌های پارلمان شده است، معترضان را به خویشتنداری فرا خوانده و از جریان‌های سیاسی که حاضر به پذیرش نتایج نیستند، انتقاد کرده است؛ نوری المالکی نیز خواستار برگزاری مسالمت‌آمیز اعترضات شده است.

بنا به گزارش «میدل ایست آی»، دفتر هادی العامری پس از اعلام نتایج انتخابات اعلاک کرده بود که نتایج را قبول ندارد و به هر قیمتی از آرای رأی‌دهندگان خود دفاع خواهد کرد. «کتائب حزب الله» نیز از حامیان خود خواسته است که به نتایج اعتراض کنند.

بدون رایزنی و مذاکرات رهبران سیاسی، اعترضات به نتایج انتخابات می‌تواند عراق را درگیر دور جدیدی از بحران و ناآرامی کند.

اگرچه به اعلام کمیسیون انتخابات تنها 43 از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده‌اند، با این همه پیروزی جریان صدر نشان‌دهنده تقویت دیدگاه‌های ناسیونالیستی در عراق است؛ موضوعی که بلوک عربی منطقه را به بزرگ‌ترین پیروز انتخابات اخیر تبدیل می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید