دور جدید درگیری‌ها در فلسطین اشغالی؛ درگیری‌های جدید از کجا شروع شد و چه نتایجی خواهد داشت؟

    کد خبر :903242

دور جدیدی از درگیری‌ها در مسجدالاقصی که از جمعه گذشته آغاز شده است، ادامه دارد. نگرانی از گسترش درگیری‌ها به کل کرانه باختری و واکنش غزه موجب نگرانی اسرائیل شده است. از سوی دیگر این درگیری‌ها کابینه نفتالی بنت را در شرایط دشواری قرار داده است.

بازتابجمعه گذشته در پی حمله نظامیان اسرائیلی به نمازگزاران در مسجد الاقصی دور تازه‌ای از درگیری‌ها در قدس اشغالی شروع شد. تا کنون 200 فلسطینی در این درگیری‌ها زخمی شده‌ و 400 نیز در توسط نیروهای اسرائیلی دستگیر شده‌اند.

روز سه‌شنبه، یهودیان در دومین روز عید فصح، برای به جا آوردن رسوم مذهبی خود وارد مسجدالاقصی شدند. علیرغم اینکه نیروهای اسرائیلی تلاش داشتند درهای مسجد الاقصی را به روی فلسطینی‌ها ببندند، مقاومت فلسطینی‌ها منجر به تشدید درگیری‌ها شد.

در پی این تحولات، نگرانی از گسترش درگیری‌ها و اقدام احتمالی گروه‌های مقاومت فلسطینی علیه اسرائیل افزایش یافته است. به گزارش «هاآرتص»، نیروهای انتظامی اسرائیل در حیفا به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

رسانه‌های اسرائیلی مدعی شلیک یک فروند راکت از غزه به سمت اشکول هستند؛ مطابق این خبر، سامانه دفاع موشکی اسرائیل این راکت را منهدم کرده است.

نمایندگان نروژ، چین، ایرلند، فرانسه و امارات در واکنش به درگیری‌ها خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی وضعیت در فلسطین شدند. این درخواست که با موافقت اعضای شورا روبه‌رو شده است، پشت درهای بسته تشکیل خواهد شد.

دور جدید خشونت‌ها را عده‌ای از تحلیل‌گران ادامه حملات فلسطینی‌ها به اسرائیلی‌ها می‌دانند که از ابتدای ماه رمضان شروع و منجر به کشته شدن 14 اسرائیلی شده است.

کابینه نفتال بنت در واکنش به این حملات عملیات «دیوار دفاعی 2» را طراحی کرد که طی آن تعداد زیادی از فلسطینی‌ها دستگیر، زخمی یا کشته شده‌اند.  درگیری‌ها، کابینه بنت را در شرایط دشواری قرار داده است؛ ادامه این درگیری‌ها و احتمال خروج حزب عربی رعم از ائتلاف، احتمال سقوط کابینه را افزایش داده است.

از سوی دیگر، هر گونه اقدامی که به عنوان عقب‌نشینی کابینه در برابر فلسطینی‌ها ارزیابی شود، با مخالفت شدید اپوزیسیون اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو روبه‌رو خواهد شد که این موضوع نیز کابینه را در خطر سقوط قرار می‌دهد.

همچنین کابینه بنت از تکرار جنگ سال گذشته، در پی حوادث و درگیری در محله شیخ جراح هراس دارد.

بر این اساس باید دید آیا اسرائیل از بسته نگاه داشتن درهای مسجد الاقصی به روی فلسطینی‌ها تا پایان ماه رمضان عقب می‌نشیند یا با اصرار بر این تصمیم، درگیری‌ها را افزایش می‌دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید