جدیدترین اخبار
9 آذر 1397 ساعت 19:04 اقتصادی کد خبر :430942
برای چاپ کلیک کنید

دورخیز دوباره آنتونوف برای آسمان ایران

دورخیز دوباره آنتونوف برای آسمان ایران

چهار سال پس از سقوط هواپیمای آنتونوف ۱۴۰حوالی فرودگاه مهرآباد تهران، بار دیگر صحبت‌هایی از این هواپیما در ایران مطرح شده و به نظر می‌رسد تحریم‌های جدید، مسئولان این شرکت اوکراینی را دوباره برای بازگشت به ایران امیدوار کرده است.

به گزارش ایسنا، پس از امضای برجام و لغو تحریم‌های گسترده هسته‌ای که علیه اقتصاد ایران اجرایی شده بود، بسیاری از حوزه‌های حمل و نقل تلاش کردند از فرصت به دست آمده استفاده کرده و راه را برای توسعه‌ای که برای مدتی نسبتا طولانی مسدود شده بود، باز کنند.

اصلی‌ترین بخش که پس از نزدیک به چهار دهه توان اتصال به بازارهای جهانی را پیدا کرده بود، صنعت هوایی ایران بود. این صنعت که پس از انقلاب با تحریم‌های یک جانبه آمریکا عملا نمی‌توانست به بازارهای دسته اول راه پیدا کند و برای حضور در بازار خرید هواپیماهای نو باید برای مدتی بسیار طولانی صبر می کرد، پس از برجام برای نخستین بار بعد از دوره‌ای بسیار طولانی توانست مقابل هواپیماسازان بزرگی مانند بویینگ و ایرباس بنشیند و از دل این مذاکرات قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید برای ایران ایر، ۶۰ هواپیمای جدید برای آسمان و تعدادی توافق‌نامه خرید هواپیمای جدید برای دیگر ایرلاین‌های ایرانی بیرون آمد.

با وجود این که در ابتدا امید بسیاری زیادی به نهایی شدن این توافق‌ها وجود داشت، سنگ اندازی‌های سیاسی و اقتصادی دولت آمریکا، عملا امکان اجرایی شدن این طرح‌ها را از بین برد. در ابتدا بانک‌هایی که امکان فاینانس کردن بخشی از قراردادهای فروش هواپیما به ایران ایر را داشتند، با طولانی کردن مسیر اجرا راه فروش را بستند تا در نهایت ایران با پرداخت نقدی تنها بتواند سه فروند ایرباس و بخشی از قرارداد هواپیمای ATR خود را اجرا کند.

چند ماه پس از آغاز نگرانی‌ها درباره چگونگی فاینانس هواپیماها، ترامپ رسما اعلام کرد که دولت آمریکا از برجام خارج خواهد شد تا همان اندک امیدهای باقی مانده برای تداوم اجرای قرارداد خرید هواپیما نیز از بین برود.

در فضای فعلی و با توجه به تاکید دولت ترامپ بر برخورد با شرکت‌هایی که با ایران تعامل اقتصادی برقرار می کنند، به نظر می رسد تنها گزینه موجود برای توسعه و نوسازی ناوگان بررسی گزینه‌های دیگر شرکت‌های هواپیماساز است.

چند هفته قبل بار دیگر صحبت از خرید هواپیمای سوخو۱۰۰ روسیه مطرح شد. این شرکت به ایران وعده داده که اگر تعداد سفارش ‌های خود را بالا ببرد، سوخو با تغییر در خط تولید خود میزان قطعات آمریکایی استفاده شده در هواپیماهایش را به زیر ۱۰ درصد می رساند و به این ترتیب با دور زدن تحریم‌ها، امکان فروش هواپیما به ایران را پیدا می‌کند.

هرچند این مسیر قطعا طولانی خواهد بود و نیاز به دریافت مجدد مجوزهای لازم از سوی سوخو دارد، اما همچنان به عنوان یکی از گزینه‌های پیشروی شرکت‌های ایرانی در دست بررسی است.

در کنار سوخو اما به نظر می رسد شرکت اوکراینی آنتونوف نیز بار دیگر گوشه چشمی به بازار ایران دارد. این شرکت که در دولت قبل به دنبال ایجاد خط تولید مشترک هواپیمایی با ایران با نام تجاری ایران ۱۴۰ بود، هواپیمایی که بدترین سابقه ممکن را از خود بر جای گذاشت و با سقوط در مسیر تهران – طبس، عملا شانس خود برای تداوم فعالیت در آسمان ایران را از دست داد، حالا با اوج گیری دوباره تحریم‌ها امیدوار است که شانس حضور مجدد در ایران را پیدا کند.

مدیر بازاریابی این شرکت اوکراینی اخیرا گفته که فکر می‌کند ایران فرصت بزرگی برای کشورها و بنگاه‌هایی که برای بازار منطقه‌ای هواپیما تولید می‌کنند، باشد و هرچند به طور مشخص از برنامه‌های آنتونوف در ایران حرفی نزده اما به نظر می رسد برای شرکت خود در آسمان ایران شانسی قابل اتکا قائل است.

با وجود آنکه هنوز هیچ یک از مقامات ایرانی نسبت به این طرح و خوشبینی واکنشی نشان نداده اند، اما شاید در زمان فعلی سوالی بسیار مهم پیش روی شرکت‌های ایران قرار گرفته است. آیا می توان با وجود تحریم‌های گسترده آمریکا همچنان رابطه خود را با هواپیماسازان بزرگ حفظ کرد یا لااقل هواپیماهای دسته دوم آنها به ایران آورد یا باید سراغ شرکت‌های شرقی سازنده هواپیما را گرفت که قبل از هرچیز برای امتحان کردن دوباره شانس خود در ایران باید نسبت به عمکرد پر ابهامشان در سال‌های گذشته توضیحاتی قانع کننده ارائه کنند.

Ad

روی خط خبر

  • مذاکرات ایران و عربستان به دور دوم کشیده شد
  • 49.5؛ رقمی که مرکز آمار برای تورم نقطه ای فروردین تعیین کرد
  • بازداشت الاغ سواران کرونایی در شهر گراش
  • مفقود شدن یک زیردریایی اندونزی حامل ۵۳ سرنشین در حین انجام تمرینات
  • استفاده از دوز استنشاقی واکسن «رازی کووپارس» در کارآزمایی بالینی
  • ششمین محموله واکسن روسی اسپوتنیک-وی فردا به تهران ارسال می‌شود
  • کرونا کیانوش عیاری را هم درگیر کرد
  • روحانی: امنیت، دغدغه مشترک ایران و پاکستان است
  • انفجار بزرگ در تاسیسات امنیتی حساس در مرکز فلسطین/ فیلم
  • پیش‌بینی خاموشی گسترده در صورت تداوم افزایش مصرف
  • قیمت هر بند کاغذ تحریر در بازار بدون معامله‌ به ۷۰۰ هزار تومان رسید
  • بانک مرکزی سایت‌های فروش رمز ارز را فورا تعطیل کند/ هشدار درباره یک کلاهبرداری بزرگ
  • سکه به کانال ۱۰ میلیون تومان برگشت
  • سعید خال: رکورد ثبت فوتی‌های روزانه در بهشت زهرا طی ۵۰ سال اخیر شکسته شد/فیلم
  • بادامچیان کاندیدای ریاست جمهوری شد /طرفدار دولت فراگیرم
  • جزییات افزایش قیمت برق اعلام شد
  • زاهدی: برگزاری کنکور سراسری بستگی به شرایط شیوع کرونا دارد
  • پاسخگویی ۲۴ ساعته وزارت راه و شهرسازی به سوالات شهروندان درباره سامانه املاک و اسکان
  • رونمایی هوآوی از خودرو الکتریکی Arcfox Alpha S
  • ضرورت تمدید محدودیت‌های کرونایی برای دو هفته دیگر
  • ۸ نکته کلیدی برای درج اطلاعات در سامانه املاک و اسکان
  • روحانی: امریکایی ها باید دقیق اعلام کنند کدام تحریمها حذف می شود
  • بقایی و مشایی مورد عفو قرار نگرفته‌اند
  • قیمت جهانی طلا به ۱۷۸۴ دلار در هر اونس رسید
  • آغاز مذاکره برای امضای معاهده چهارجانبه هند، افغانستان، ازبکستان و ایران
  • روحانی: همه کارهای امام(ره) بر مبنای حکمت، خرد و مصلحت بود/ به ارتش و سپاه افتخار می‌کنیم
  • زمان نام نویسی مدارس نمونه دولتی تمدید شد
  • قیمت روز خودرو در یکم اردیبهشت
  • اطلاع ‌رسانی واکسن کرونا با ارسال پیامک به سرپرست خانوار/ پرونده الکترونیک سلامت خود را کامل کنید
  • ابلاغ آخرین دستورالعمل برای ورود مسافران به ایران
  • Ad