دوتابعیتی‌ها نمی‌توانند نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شوند

    کد خبر :769694

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نداشتن تابعیت و اقامت در کشورهای دیگر را به شروط کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری اضافه کردند.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام سید محمود نبویان پیشنهاد داد که اصلاحاتی در جزء ۲ بند الف ماده ۱ طرح مذکور درباره شرایط اختصاصی داوطلبان ریاست جمهوری اعمال شود.

وی اظهار داشت: واژه تابع ایرانی در این بخش ابهام دارد و نمی‌تواند نافی نداشتن تابعیت دیگر کشورها باشد. در واقع، کسی که تابعیت کشورهای دیگر را داشته باشد، می‌تواند تابعیت ایران را هم داشته باشد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به حضور افراد دوتابعیتی و سه تابعیتی در دولت فعلی، این واژه باید در طرح مذکور اصلاح شود.

در ادامه جلسه، وکلای ملت با ۱۹۳ رأی موافق، ۳۱ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در جلسه علنی، با اصلاح جزء ۲ بند الف ماده ۱ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند.

بر اساس اصلاحات صورت گرفته، جزء ۲ بند الف ماده ۱ این طرح، به «ایرانی الاصل و نداشتن تابعیت و اقامت یا مجوز آن (کارت سبز / Green Card) کشورهای دیگر در گذشته و حال»، تغییر یافت.

مالک شریعتی در این باره گفت: در حال حاضر پرونده های متعددی در دستگاه امنیتی وجود دارد مبنی بر اینکه افرادی که خود یا فرزندانشان در گذشته در کشورهای خارجه بودند، امروز در محل نفوذ قرار گرفتند.

وی بیان کرد: اعتقاد بنده کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری حتی نباید در خارج از کشور اقامت داشته باشند و باید این موضوع در قانون انتخابات ریاست جمهوری لحاظ شود.

همچنین در ادامه جلسه حجت الاسلام علیرضا سلیمی، اظهار داشت: کسی که کارت اقامت سایر کشورها و همچنین ملکی در خارج از کشور داشته باشد، قطعاً این موضوع روی مراودات و ارتباطات او تاثیرگذرا است.

وی افزود: متأسفانه برخی از آقایان نگاه شان معطوف به غرب است و علت حضور فرزندان آنها در کشورهای غربی این مسئله است که آنان کشورهای غربی به ویژه آمریکا را قبله عالم می دانند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: کسی که به کشورهای خارجی وابستگی و تعلق خاطر دارد قطعا نمی تواند وظایف خود را در کشور ما به درستی انجام دهد.

سلیمی بیان کرد: مسئولان کشور همگی باید توضیح دهند که آیا فرزندانشان در خارج از کشور سکونت دارند یا خیر و وجود شرط ممنوعیت داشتن گرین کارت و کارت اقامت سایر کشورها برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری امری لازم است.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر مدارس و دانشگاه های ما مطابق با استانداردهای جهانی است، پس چرا فرزندان برخی از مسئولان برای تحصیل به خارج از کشور می روند و اگر دانشگاه ها و مدارس ما استاندارد نیست، پس چرا فرزندان مسئولان از امکانات بیشتری برخوردارند و می توانند در خارج از کشور تحصیل کنند.

همچنین ابراهیم عزیزی گفت: بنده معتقدم کسی که قصد دارد رئیس جمهور کشور ما شود، نباید کارت اقامت سایر کشورها را داشته باشد.

وی بیان کرد: در واقع این فرد نه تنها نباید کارت اقامت سایر کشورها را داشته باشد بلکه در گذشته هم نباید درخواستی برای دریافت گرین کارت و کارت اقامت سایر کشورها را ارائه کرده باشد.

به گزارش مهر، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: فردی که قصد دارد رئیس جمهور شود به هیچ وجه نباید کارت اقامت هیچ کشوری غیر از جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید