دلیل تعلل آمریکا در امضای توافق هسته ای چیست؟

  • سیاسی
  • شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ ۱۹:۲۴
    کد خبر :902718

به گزارش العالم، دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا دارای ضعف بین المللی است، به دلیل این که در نتیجه فروپاشی نظام تک قطبی، نفوذ و موقعیت استراتژیک خود در سطح جهانی از دست خواهد داد، این دولت اطمینان دارد درصورتی که این وضع تا 5 سال آینده ادامه یابد ایران می تواند بر تحریم ها غلبه کند، از این رو خواستار امضای توافقنامه است.

در حال حاضر وجود نوعی اختلاف داخلی و ارزیابی طرف های مختلف در خصوص امضای این توافق بر اساس نتایج انتخابات میان دوره ای که قرار است در پایان سال جاری برگزار شود در این مرحله از امضای توافق توسط آمریکا جلوگیری می کند.

به اعتقاد پژوهشگران در صورتی که این مذاکرات تاثیری منفی بر روند انتخابات داشته باشد، بایدن تصمیم می گیرد امضای توافق را به تاخیر بیاندازد زیرا نمی خواهد اکثریت را از دست بدهد.

هرچند این مسئله به نفع ایران است زیرا تضمین‌هایی که ایران برای عدم خروج آمریکا از توافق در آینده نیاز دارد باید در کنگره ای قوی و در زمان ریاست رئیس جمهوری قوی حاصل شود که برای تحقق آن باید منتظر برگزاری انتخابات آتی آمریکا بمانیم.

 کارشناسان سیاسی، بعید می دانند آمریکا در مقابل فشارهای اسرائیلی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در خصوص امضای توافق هسته ای با ایران تسلیم شود.

به اعتقاد کارشناسان  از نظر ایالات متحده منافع ملی به تمامی امور ارجحیت دارد، خواه این ملاحظات به متحدان عرب یا به رژیم صهیونیستی مرتبط باشد،بنابراین در صورتی که آمریکا تشخیص دهد که توافق هسته ای منافع ملی اش را تضمین می کند، اهمیتی به فشارهای اسرائیلی ـ عربی نخواهد داد.

بر اساس پیش بینی پژوهشگران، ایالات متحده بدون توجه به فشارهای اسرائیلی ـ عربی، به امضای توافق هسته ای با ایران در دوره آتی اقدام خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید