2 دلیل اصلی خیزش اسرائیلی ها علیه دولت نتانیاهو چیست؟

    کد خبر :969289
خیزش اسرائیلی ها علیه دولت نتانیاهو

یکی از اصلی ترین دلایل خیزش گسترده کنونی شهروندان اسرائیلی علیه نتانیاهو و تندروهای حاضر در دولت او، اراده آن ها جهت اجرایی کردن اصلاحات فراقانونی در دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی است، اصلاحاتی که در صورت تحقق و عملیاتی شدن، می تواند آزادی عمل گسترده ای را در اختیار نتانیاهو و افراطیون همراه با وی جهت انجام اقدامات غیرقانونیشان، بدون هراس از تبعات آن ها فراهم سازد.

بازتاببنیامین نتانیاهو” نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ائتلاف افراطیون همراه با وی تنها اندکی پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی اسرائیل و تشکیل دولت در اراضی اشغالی، با بحران جدی مواجه شده اند. در این راستا، شهروندان صهیونیست در روزهای شنبه هر هفته تظاهرات اعتراضی گسترده علیه نتانیاهو و دولت وی را در دستورکار خود قرار داده اند و در این زمینه، چهره های مطرحی نظیر “یائیر لاپید”، نخست وزیر سابق رژیم اسرائیل و رهبر جریان اپوزیسیون در اراضی اشغالی و حتی شهردار تل آویو و دیگر چهره های سرشناس سیاسیِ مخالف با نتانیاهو هم حضور دارند.

برگزاری اعتراضات خیابانی در روزهای شنبه هر هفته به زعم بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل اسرائیل، تا حد زیادی پایه های دولت جدید نتانیاهو را سست کرده و موجب شده تا وی به فکر طرح ابتکارهای جدید جهت خروج از بحران و ممانعت از اوج گیری وخامت بیشتر بحران در اراضی اشغالی بیفتد. با این همه، یک سوال اساسی مطرح است و آن این است که محرک ها و دلایل اصلی اعتراضات جاری در اراضی اشغالی چیست؟ به نظر می رسد جهت پاسخ به این پرسش می توان دو دلیل عمده را ذکر کرد.

 

1- نتانیاهو و تلاش جهت تسلط بر دستگاه قضایی اسرائیل

یکی از دلایل مهمی که موجب شد نتانیاهو در آخرین دوره نخست وزیری خود در اراضی اشغالی(قبل از آغاز دوره جدید حضورش در قدرت) محبور به ترک قدرت شود این بود که جریان های مخالف با وی اسناد مختلفی را دال بر دریافت رشوه، ارتکاب به فساد و نقض اعتماد عمومی از سوی او ارائه کرده بودند که این مساله نه تنها موقعیت سیاسی نتانیاهو را تضعیف و موجب شد تا وی وادار شود کرسی نخست وزیری اسرائیل را ترک کند، بلکه حتی به زعم عده ای در آن زمان، امکان محاکمه و زندانی شدن نتانیاهو نیز کاملا فراهم شده بود.

با این همه، وی با اتکا به حمایت های حزبی و همچنین لابیهای سیاسی، توانست از بحران قضاییِ ایجاد شده علیه خودش فرار کند و بار دیگر از طریق ائتلاف با جریان راست افراطی اسرائیل، کرسی نخست وزیری رژیم اشغالگر قدس را تصاحب کند. در این راستا، یکی از دستورکارهای اساسی که وی بارها بر اجرایی کردن آن در صورت حضور مجدد خود در قدرت تاکید داشته، اجرای اصلاحات در نظام قضایی اسرائیل و تبدیل کردن دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی به خدمتگزار دولتِ مستقر و به طور خاص شخص نخست وزیر اسرائیل بوده است. درواقع نتنانیاهو می خواهد دامنه اختیارات نظام قضایی اسرائیل را به نفع دولت و نخست وزیر آن کاهش دهد.

از منظر اصلاحات نتانیاهو، قضات دادگاه عالی رژیم صهیونیستی توسط دولت منصوب می شوند و دادگاه عالی اگر بخواهد قوانین دولت را نقض کند، باید حتما موافقت حداقل 61 عضو از 120 عضو پارلمان رژیم اسرائیل را با خود داشته باشد.

بسیاری از شهروندان صهیونیست و البته نخبگان سیاسی در اراضی اشغالی، صِرف اجرایی کردن این اصلاحات از سوی نتانیاهو را نوعی حرکت به سمت دیکتاتوری و تثبیت موقعیت و جایگاه وی در قدرت می‌دانند و درست به همین دلیل است که در قالب اعتراضات خیابانی، شدیدا به آن واکنش نشان داده و تاکید می‌کنند که تا به ثمر نرسیدن اعتراضاتشان، دست از تلاش نخواهند کشید و همچنان به تقابل با نتانیاهو و دولت افراطی وی ادامه می دهند.

خیزش مردمی علیه دولت نتانیاهو

 

2- احساس خطر شهروندان صهیونیست از تحرکات تندروهای حاضر در دولت نتانیاهو

دولت کنونی نتانیاهو به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل اسرائیل، تندروترین دولت در کل تاریخ رژیم اسرائیل است. وجود چهره هایی نظیر ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ در این دولت که خود سابقه ای طولانی در پیشبرد طرح ها و اقدامات تروریستی علیه ملت فلسطین دارند و سازمان های تحت کنترل و نفوذ آن‌ها در مواردی حتی تحت تحریم های دولت آمریکا نیز هستند، مهر تاییدی روشن به ادعای مذکور است.

در روزهای اخیر شاهد آن بوده ایم که ایتامار بن گویر خود شخصا به عنوان وزیر امنیت داخلی رژیم صهونیستی، مسوولیت رهبری پروژه هتک حرمت مسجد الاقصی را به دست گرفته و به واسطه استفاده از طیف‌های افراطی ساکن در اراضی اشغالی، در این زمینه تنش زایی می کند. در کنار وی، بزالل اسموتریچ و دیگر تندروهای حاضر در دولت نتانیاهو نیز شدیدا بر توسعه شهرک سازی های غیرقانونی رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی تاکید دارند و در این زمینه هیچ توجهی به اعتراضات بین المللی به ویژه از جانب آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد نیز ندارند.

شهروندان صهیونیست به وضوح این حس را دارند که تندروهای حاضر در دولت نتانیاهو در حال به پیش بردن رژیم اشغالگر قدس به پرتگاه تنش و درگیری و خونریزی، مخصوصا با ملت فلسطین هستند. از این رو، با انجام اعتراضات گسترده خیابانی سعی در توقف این رویه ها و ایجاد حدی از ثبات و آرامش برای خود دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید