دلایل تب و لرز به همراه درمان فوری آن

    کد خبر :961426

علت تب و لرز، مکانیزم دفاعی بدن در هنگام حمله باکتری است. بدن در این موقعیت سعی می کند که با حرارت بیشتر جلو این گسترش را بگیرد.

عموما این عارضه نیاز به درمان خاصی ندارد و به‌خودی‌خود خوب می شود. با این حال نباید درباره آن ساده انگاری کرد. چراکه برخی علائم نشان دهنده حاد بودن شرایط بیماری هستند و در صورت بروز آن‌ها باید به پزشک مراجعه کرد. در ادامه همراه ما باشید تا تب و لرز را بیشتر بررسی کنیم.

دلیل بروز تب و لرز در بدن چیست؟

تب معمولا به تنهایی سراغ ما نخواهد آمد و همراه آن، علائم دیگری حضور دارند. علائمی مانند افزایش ضربان قلب، تغییر در سوخت وساز (متابولیسم) بدن، تنفس سریع و… در هنگام تب طبیعی هستند.

در چنین موقعیتی لرز نیز به عنوان یک واکنش طبیعی در برابر عفونت داخلی به کمک سیستم ایمنی بدن خواهد آمد. تب و لرز در کنار یکدیگر سعی در تنظیم دمای بدن دارند. به همین خاطر نباید زیاد نگران تب و لرز بود چون یک واکنش طبیعی از بدن است.

این جمله به معنای ساده انگاری درباره این بیماری نیست. در برخی از موارد ممکن است تب و لرز خبر از بیماری خطرناکی بدهد که باید آن را جدی گرفت. باکتری ها و ویروس های مختلف باعث بروز تب و لرز خواهند شد.

زمانی می توانیم بگوییم دچار تب شده ایم که بیش از 38 درجه تب داشته باشیم. تب 38 درجه خفیف محسوب می شود و بالاتر از آن تب حاد است.

تب و لرز نشانه چیست؟

پیشروی بیماری و تلاش بدن برای کند کردن این روند باعث می‌شود که مغز با افزایش دما جلوی پیشروی باکتری و عفونت را بگیرد در نتیجه احتمال بروز تب و لرز بیشتر می‌شود.

برای درمان سریع تب و لرز چه کنیم؟

درمان تب و لرز سخت نیست و می توان به وسیله روش های دارویی آن را برطرف کرد. دارو هایی هستند که می توان آن‌ها را بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد و این عارضه را از بین برد. دارو تب و لرز که عموم افراد آن‌ها را به نام تب‌بُر می شناسند عبارتند از:

♦ ایبوپروفن

♦ استامینوفن

♦ آسپرین

کودکان نباید آسپرین مصرف کنند و دیگر داروها نیز باید با تجویز پزشک تهیه و مصرف شوند. درباره دوز داروها حتما با پزشک مشورت کنید، چراکه ممکن است فردی به یک داروی خاص حساسیت داشته باشد و نتواند مقادیر بالایی از آن را مصرف کند.

روش های دیگری نیز هستند که می توانند به سرعت تب شما را پایین بیاورند. در اتاق سرد نمانید و دمای محیط را بالا ببرید. سعی کنید مایعات زیاد مصرف کنید. خصوصا آب را در برنامه قرار دهید. چای نیز در برخی موارد خوب است و به کاهش تب کمک می کند.

پتوی سنگین روی خود نیندازید و به جای آن از ملحفه های سبک بهره بگیرید. لباس هایی مانند دورس، هودی و سوئیشرت می توانند به راحتی پوشیده و از بدن بیرون آورده شوند که در هنگام تب از آن‌ها می‌توانید استفاده کنید.

بدن شما در چنین موقعیتی نباید خسته شود. فعالیت های بیرونی برای شما بسیار مضر خواهد بود. پس زمانی که تب دارید از آن‌ها دوری کنید و به استراحت بپردازید.

درمان تب در خانه

در هنگام بیماری حتما دمای بدن خود را به شکل مستمر اندازه گیری کنید و حرارت بدن خود را بسنجید. استفاده از شیاف برای پایین آوردن تب بدن راه خوبی است اما نباید از آن برای کودکان استفاده کرد. پاشویه و کمپرس آب در پایین آوردن تب موثر است.

بهتر است که از آب ولرم برای این کار استفاده کنید. استفاده از الکل و آب یخ به هیچ عنوان توصیه نمی شود و نتیجه عکس خواهد داد.

موارد نامبرده می توانند به شکل آنی حرارت بدن شما را پایین بیاورند و این مسئله برای بدن خطرناک است. برخی دمنوش های گیاهی نیز مثل گل ختمی، بنفشه و پونه در پایین آوردن تب موثر خواهند بود.

چرا پس از تب، لرز اتفاق می افتد؟

زمانی که تب می کنیم ماهیچه های ما نیز منقبض می شوند. این انقباض سبب لرزیدن شدید بدن خواهد شد. لرز برای این اتفاق می افتد که دمای بدن افزایش پیدا کند و شرایط برای مقابله با عفونت مهیا شود.

هیپوتالاموس به عنوان عامل اصلی در تعیین دمای بدن هنگام تب، نقشی اساسی بازی خواهد کرد. این غده در مغز ما قرار دارد و وظیفه اش حفظ نقطه تعادلی دمای بدن است. زمانی که دمای بدن از این نقطه بالاتر یا پایین تر برود، هیپوتالاموس تلاش می کند که دما را به نقطه تعادلی برگرداند.

عرق، استراتژی هیپوتالاموس برای پایین آوردن دمای بدن و در مقابل، لرزیدن برای افزایش دمای بدن است. ویروس ها و باکتری ها در دمای بالا نمی توانند به راحتی تکثیر شوند و به همین خاطر هیپوتالاموس دمای بدن را بالا می برد.

این افزایش دما از نظر هیپوتالاموس کافی نیست. برای بیشتر شدن فشار باید احساس سرما به بدن دست بدهد تا دما بالاتر برود.

به همین خاطر بدن شروع به لرزیدن و احساس سرما خواهد کرد تا با این حربه دمای بدن بیشتر شود و حمله به بدن توسط باکتری ها سخت و سخت تر شود.

چگونه از تب و لرز پیشگیری کنیم؟

برای اینکه بیماری شما به مرحله تب و لرز نرسد لازم است که نکات خاصی را رعایت کنید. اگر دچار سرماخوردگی شده اید، استراحت کنید و چند روز کار سنگین انجام ندهید. انجام کار سنگین باعث می شود که بدن شما نسبت به بیماری ضعیف شود و عفونت گسترش پیدا کند.

افرادی که تب دارند اما نشانه های دیگری از بیماری هنوز در آن‌ها هویدا نشده مستعد انتقال بیماری به شما هستند. از آن‌ها به دور باشید. در صورت مواجه با چنین افرادی حتما از ماسک استفاده کنید.

مصرف میوه و سبزی برای تقویت بدن در هنگام بیماری ضروری است.

سیستم ایمنی شما هرچقدر قوی تر باشد در مواجه با بیماری کار راحت تری خواهید داشت. بدن هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به سرعت دچار تب و لرز می شوند و برایشان چنین عارضه هایی پیش خواهد آمد.

برای تب و لرز چه زمان باید به سراغ پزشک رفت؟

بسیاری از مواقع نیازی نیست برای درمان تب و لرز به دکتر مراجعه کرد. اما ممکن برخی علائم در بدن شما بروز کند که نشان دهنده حاد بودن شرایط است.

علت تب و لرز در بزرگسالان می تواند بسته به هر فرد متفاوت باشد اما همه آن‌ها تقریبا علائم مشترکی دارند. درد شکم، سرفه شدید، بی قراری بدن، تنگی نفس، گیجی و خشک شدن گردن همگی از علائم بیماری های حاد هستند.

اگر سرفه شما همراه با این علائم بود آن را جدی بگیرید و برای تشخیص بیماری به پزشک مراجعه کنید.

علت تب و لرز را باید در سیستم دفاعی بدن جست وجو کرد. معمولا ما به شکل عادی دچار تب و لرز نمی شویم و هنگامی بیماری این عارضه بر ما وارد می شود. این استراتژی دفاعی در اصل برای بهتر شدن حال ماست و نشانه حمله بدن نیست.

تب و لرز یک مکانیزم دفاعی از طرف غده هیپوتالاموس بوده که برای تنظیم دمای بدن اعمال می شود. در این شرایط حرارت بدن بیشتر خواهد شد چراکه در دمای بالا ویروس ها و باکتری دامنه گسترش کمتری پیدا می کنند.

برای اثرگذاری بیشتر، بدن حالت لرز و سرما نیز به خود خواهد گرفت تا با این تلقین دمای خود را بالا ببرد. اگر این شرایط ادامه دار باشد باید به پزشک متخصص مراجعه کرد چراکه ممکن است آسیب های جدی به بدن بزند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید