کارشناس بهداشت محیط هشدار داد؛

دفع غیر بهداشتی ماسک و دستکش موجب انتشار کرونا می شود

    کد خبر :692369

کارشناس بهداشت محیط کار گفت: دفع پسماندهایی مثل ماسک، دستمال یا دستکش‌های استفاده شده، باید به طور بهداشتی انجام شود تا موجب شیوع بیماری کرونا نشود.

کاظم ندافی، در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: انداختن آب دهان و رها کردن دستمال و ماسک‌های استفاده شده در معابر و محیط خانه، می‌تواند موجب شیوع آلودگی و بیماری شود. برای همین ماسک را باید بعد از استفاده به صورت بهداشتی در کیسه زباله انداخت.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک یک روز است مگر اینکه مرطوب شده باشد گفت: قبل از دست زدن به ماسک باید دست‌ها را شست.

ندافی به دو نوع ماسک بهداشتی و تنفسی اشاره کرد و افزود: ماسک پزشکی یا جراحی که ماسکی ساده است برای کرونا و برای سه گروه بیمارا ن، کسانی که از بیماران مراقبت می‌کنند و کارکنان مراکز درمانی مناسب است.

وی گفت: ماسک‌های موسوم به فیلتر دار یا N۹۷ برای کسانی که خودشان بیمارند مناسب نیست، زیرا دریچه آن‌ها فیلتر ندارد و صرفاً یکطرفه به بیرون و برای بازدم است و این نوع ماسک مخصوص آلودگی هوا است.

کارشناس بهداشت محیط با بیان اینکه شستشوی دست حتی در شرایط عادی باید نهادینه شود افزود: باید دست‌ها را مرتب با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه شست و اگر دسترسی به آب و صابون نباشد می‌توان از محلول سفید کننده یا آب ژاول (هیپوکلورید ۵ درصد) استفاده کرد.

وی گفت: برای شستشوی سطوح، این محلول را باید یه نسبت یک به ۱۰ با آب سرد مخلوط کرد و به مدت یک دقیقه روی سطوح مورد نظر کشید و برای شستشوی دست‌ها این محلول را به نسبت یک به صد باید با آب سرد ترکیب کرد، چون چربی پوست را می‌برد بعد از آن می‌توان از کرم و مرطوب کننده استفاده کرد.

ندافی تاکید کرد: نباید همزمان با ماده سفید کننده، از مواد دیگر استفاده کرد، زیرا واکنش شیمیایی ایجاد می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید