دعوای مجلس و دولت بر سر حق السهم دریافتی از اپراتورها/ حق با مجلسی هاست یا وزیر جوان؟

    کد خبر :787802

با پیش کشیده شدن موضوع افزایش مالیات دریافتی از اپراتورهای تلفن همراه در کمیسیون تلفیق مجلس، حواشی فراوانی پیرامون چرایی و ضرورت این اتفاق در فضای مجازی و رسانه ها به وجود آمده است. این حواشی زمانی جدی تر شد که آذری جهرمی – وزیر ارتباطات در قالب یک توئیت عملاً با افزایش مالیات دریافتی از اپراتوها مخالف کرد؛ مخالفتی که در ادامه رنگ و بوی تهدید نیز به خود گرفت.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– محمد جواد آذری جهری- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح روز سه شنبه در توییتر خود و در واکنش به مصوبه‌ای که قرار بود در مجلس تصویب شود ابراز امیدواری کرد نمایندگان مجلس با مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر افزایش سه هزار میلیارد تومانی مالیات اپراتورها و اختصاص آن به برخی دستگاه‌ها از جمله صداوسیما برای امورات نظارتی، مخالفت کنند.

وزیر ارتباطات افزود: تصویب این بند در تبصره ۶ بودجه موجب افزایش چشمگیر قیمت بسته‌های اپراتورها خواهد شد.

این واکنش وزیر ارتباطات به تصمیم مجلس برای افزایش 10 درصدی حق السهم دولت از اپراتورها خیلی زود با بازخورد های متناقضی در شبکه های مجازی رو به رو شد و تعدادی از نمایندگان مجلس نیز به آن واکنش نشان دادند.

در حالی که آذری جهرمی هر گونه افزایش مالیات دریافتی از اپراتورها را نگران کننده و موجب افزایش قیمت تعرفه های اینترنت عنوان کرد، نمایندگان مجلس با این نظر مخالف هستند و حتی در متن پیش نویس طرح خود نیز بر این موضوع تأکید کردند.

از سویی نیز وزیر ارتباطات در متن توئیت خود مدعی شد که قرار است، 3 هزار میلیارد تومان حاصل از این محل به برخی نهادها از جمله صدا و سیما برای امور نظارتی اختصاص یابد؛ ادعایی که برخی نمایندگان مجلس آن را رد می کنند و چنین نظری ندارند.

به طور مثال سید محسن دهنوی- نماینده مردم تهران در این به رسانه ها گفت: در لایحه بودجه سال آینده درآمد دولت از دریافت عوارض از اپراتورهای همراه 7 هزار میلیارد تومان درج شده است در حالیکه پس از بررسی‌ها مشخص شد که دولت از اپراتورها 10 هزار میلیارد تومان از این محل دریافت می‌کند؛ لذا 3 هزار میلیارد تومان مابه التفاوت درآمد واقعی دولت از محل اپراتورها و آنچه در لایحه بودجه پیش بینی شده برای تولید محتوا در فضای مجازی در نظر گرفته شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 تصریح کرد: از آنجا که مجلس در حال بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه است، ممکن است 3 هزار میلیارد تومان مذکور برای تولید محتوا نیز در نظر گرفته نشود و برای مصارفی مانند توسعه زیرساخت به کار گرفته شود، اما این اعتبار قطعا برای صداوسیما نیست.

جدا از اظهار نظر قابل تأمل دهنوی که محل هزینه کرد 3 هزار میلیارد تومان مورد اشاره را متفاوت با چیزی که وزیر ارتباطات به آن اشاره داشت، اعلام کرد، احمد امیرآبادی فراهانی – عضو هیأت رئیسه مجلش نیز در نشست علنی نوبت دوم سه شنبه، 5 اسفندماه در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1400، الحاقیه به ردیف (2) بند (ی) تبصره (6) را قرائت کرد.

بر این اساس، ردیف (2) بند (ی) تبصره (6) به این شرح اصلاح می‌شود: حق الامتیاز و حق السهم دولت از کارور(اپراتورهای) ارائه دهنده خدمات مخابراتی به میزان ده درصد(10%) افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف 130404 نزد خزانه داری کل واریز می شود و کارورهای (اپراتورها) ارائه دهنده خدمات اجازه افزایش تعرفه اینترنت مصرفی را در سال 1400 ندارند.

متنی که امیرآبادی آن را قرائت کرد و قرار است به زودی در صحن علنی مجلس به تصویب برسد نیز جدا از اظهارات دهنوی آن بخش از ادعای آذری جهرمی که گفته بود این افزایش حق السهم به افزایش قیمت اینترنت منجر می شود را به چالش کشید.

مجتبی رضاخواه- دیگر نماینده مردم تهران در مجلس نیز در شبکه اجتماعی توئیتر و در واکنش به توئیت آذری جهرمی نوشت: مجلس ۳۰۰۰ میلیارد تومان از درآمد دولت از اپراتورها را شفاف کرده است، اما تهدید می‌کنند که اینترنت گران می‌شود! بر اساس مصوبه مجلس هر نوع افزایش تعرفه اینترنت غیرقانونی است!

رضاخواه افزود: درآمد حاصله صرف توسعه اینترنت در مناطق محروم خواهد شد و به صداوسیما ارتباطی ندارد.

مستند به آنچه مورد اشاره قرار گرفت، مشاهده می شود که میان دولت و مجلس پیرامون میزان افزایش حق السهم دولت از اپراتورها در سال 1400 دعوا و اختلاف شدیدی ایجاد شده است.

نمایندگان مدعی هستند که دولت در سال های گذشته چیزی حدود 3 هزار میلیارد تومان ما به التفاوت و بدون ذکر در قانون از اپراتورها می گرفته، اما محل هزینه کرد مشخصی نداشته و آنها برای سال 1400 این موضوع را قانونمند کرده اند.

از سویی نیز وزیر ارتباطات با چنین ادعایی موافق نیست و هر گونه افزایش در حق السهم دولت را باری بر دوش شهروندان و افزایش هزینه اینترنت عنوان می کند.

در کنار همه این بحث ها برخی کاربران نیز در شبکه های اجتماعی با اشاره به اینکه حتی اگر 3 هزار میلیارد تومان مالیات جدید و مازادی باشد که قرار است از جیب اپراتورها به جیب دولت ریخته شود، بر این باور هستند که این رقم برای اپراتورها آنقدر سنگین نیست که باعث شود آنها ناچار به افزایش تعرفه اینترنت شوند؛ اظهار نظر قابل تأملی که با آمار و ارقام و مجموع درآمد سالیانه اپراتورها نیز همخوانی دارد.

در این بین ادعای آقای وزیر مبنی بر هزینه کردن این درآمد برای صدا و سیما و تکذیب آن از سوی نمایندگان مجلس نیز نکته قابل تأملی است که ابهام ها را در این باره افزایش می دهد و واقعاً مشخص نیست، کدام ادعا درست و کدام ادعا اشتباه است؟

بر اساس همین انتظار از دو طرف ماجرا این است که برای ادعاهای خود مستندات شفافی را به منظور اطلاع افکار عمومی منتشر کنند و از تکیه صرف بر روی نقل قول های بدون سند پرهیز کنند.

به هر صورت موضوع دریافت یا عدم دریافت سالانه 3 هزار میلیارد تومان از اپراتورها و محل هزینه کرد آن و نیز پیامدهای احتمالی آن موضوع کوچک و بی اهمیتی نیست و بر همین اساس نباید مسئولان و رسانه ها از کنار آن به سادگی عبور کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید