دست های پشت پرده علیه تضعیف خدمات اپتومتری

    کد خبر :379353

مدیر برنامه علمی کنگره هشتم جامعه اپتومتری ایران با انتقاد از شعار کاهش هزینه های سلامت گفت: متاسفانه وزارت بهداشت نسبت به خدمات اپتومتریست ها بی اعتنایی می کند.

علیرضا جعفری ظهر جمعه در نشست خبری هشتمین کنگره جامعه اپتومتری ایران که قرار است از۱۹ تا ۲۰ مهر ۹۷ در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود، اظهار داشت: رشته اپتومتری در ایران با سابقه بیش از ۴۴ سال، یکی از معدود رشته های علوم پزشکی است که تست های پاراکینیک بسیار متنوع دارد.

وی افزود: متاسفانه به رغم نیازهای رومره مردم به این خدمات پاراکینیک بینایی، اکثریت این خدمات تحت پوشش بیمه نیستند یا حداقل با مهر اپتومتریست بیمه نیستند.

جعفری با انتقاد از اینکه خدمات اپتومتری تحت الشعاع چشم پزشکی قرار گرفته است، ادامه داد: چون خدمات اپتومتری بیمه نیست به ناچار مردم مجبور می شوند برای نسخه کردن خدماتی که می خواهند دریافت کنند سراغ چشم پزشک رفته و هزینه بیشتری پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: اپتومتریست، فرد را می بیند و ویزیت می کند و سپس به مراکز پاراکینیک بینایی ارجاع می دهد اما چون خدمات ما تحت پوشش بیمه نیست بناچار بیمار می بایست دور کاذب زده و نزد چشم پزشک برود.

جعفری گفت: به رغم اینکه شعار نظام سلامت کاهش هزینه ها است، اما شاهد هستیم که سیستم درمان دچار ضعف بوده و خدمات اپتومتری به عنوان نیاز اولیه در حوزه بینایی تحت پوشش بیمه نیست.

وی به خدمات اپتومتری همچون تجویز عینک، تست میدان بینایی، استرابیسم، تمرینات ویژه بینایی و عکس برای سطح قدامی یا خلفی چشم از جمله خدماتی است که اپتومتریست هامی بایست انجام دهند.

مدیر برنامه علمی کنگره هشتم جامعه اپتومتری ایران به ارائه سرویس نورواپتومتری به عنوان یکی از خدمات جدید در حوزه بینایی اشاره کرد و گفت: این خدمت به صورت ویژه با مشارکت مدرسین آمریکایی در کنگره پیش رو مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

جعفری با اشاره به ویزیت اپتومتریست که ۵۰ درصد کمتر از ویزیت چشم پزشک است افزود: بر اساس آئین نامه جدید معاونت درمان، بکارگیری نیروهای غیرمتخصص در انجام کارهای پاراکینیک بینایی، تخلف بوده و با مراکز چشم پزشکی که از این قبیل نیروهای غیرمتخصص استفاده می کنند برخورد می‌شود اما شاهد هستیم که مراکز چشم پزشکی برای کاهش هزینه های خود از افرادی که لیسانس جغرافیا و یا بهیار هستند به جای اپتومتریست استفاده می کنند.

به گزارش مهر، مدیر برنامه علمی کنگره هشتم جامعه اپتومتری ایران با انتقاد از سیاست هایی که در حوزه چشم پزشکی اعمال می‌شود افزود: اپتومتریست پزشک خانواده چشم است و ما شاهد هستیم با توجه به نفوذ افراد صاحب قدرت، این خدمات تحت الشعاع کارهای تخصصی چشم پزشکی قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: اپتومتریست ها در همه جای دنیا به عنوان مراقبین اولیه بینایی شناخته می شوند و تنها درمان های جراحی و پاتالوژی به چشم پزشکان ارجاع داده می شود.

جعفری تاکید کرد: اگر می خواهیم اقتصاد درمان را کنترل کنیم ناگزیر هستیم سیستم ارجاع را به صورت درست اجرا کنیم اما دست هایی در کار است که این هرم ارجاع را معکوس کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید