دستور ناگهانی رئیس جمهوری آذربایجان برای ورود کالاهای ایرانی

    کد خبر :694301

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اردبیل گفت: روز گذشته رئیس جمهور آذربایجان به صورت ناگهانی دستوری صادر کرد که ورود کالاهای ایرانی به شرط عدم ورود ماشین‌ها و رانندگان ایرانی به این کشور آزاد است و خودروهای باری ایرانی که قصد عبور از این کشور و رسیدن به روسیه را دارند، به شرط عدم توقف در آذربایجان می‌توانند از مرز عبور کنند.

حسین وثوقی ایرانی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص آخرین وضعیت مرزهای ایران و آذربایجان گفت: روز گذشته رئیس جمهور آذربایجان به صورت ناگهانی دستوری صادر کرد که ورود کالاهای ایرانی به شرط عدم ورود ماشین‌ها و رانندگان ایرانی به این کشور آزاد است و خودروهای باری ایرانی که قصد عبور از این کشور و رسیدن به روسیه را دارند، به شرط عدم توقف در آذربایجان می‌توانند از مرز عبور کنند.

وی ادامه داد: این تصمیم رئیس جمهور آذربایجان، بازرگانان ما را غافلگیر کرد اما هم‌اکنون در دو مرز بیله‌سوار و آستارا ماشین‌های ایرانی منتظر هستند تا مشتریان آذربایجان کامیون‌های خود را بفرستند تا در محوطه گمرک اصطلاحاً بارها پشت به پشت شوند. همچنین در دیداری که روز گذشته رئیس گمرک بیله‌سوار با رئیس گمرک آذربایجان داشت، از رانندگان ایرانی دلجویی به عمل آورد و از آنها پذیرایی شد. رئیس گمرک آذربایجان از رانندگان ایرانی خواست که تا رسیدن ماشین‌های آذربایجان در خودروهای خود بمانند.

وثوقی تصریح کرد: ما سه گروه کالایی عمده در دو سال اخیر به آذربایجان صادر می‌کنیم که شامل مصالح ساختمانی، کاشی سرامیک و چینی‌آلات بهداشتی است و همچنین تره‌بار و مواد غذایی مانند شیرینی و شکلات به این کشور صادر می‌شود. مقامات آذربایجان به این درک رسیده‌اند که نمی‌توانند تا ابد مرزها را بسته نگه دارند و آنها نیز به کالاهای ما احتیاج دارند و اکنون روند صادرات به این کشور جریان دارد اما هزینه‌های آن بیشتر شده و احتمال آسیب‌دیدگی کالا در جابه‌جایی بیشتر است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اردبیل در خصوص بازار روسیه گفت: این بازار 150 میلیونی ظرفیت بزرگی برای کشور است و در سال‌های اخیر مواد غذایی بسته‌بندی شده، خشکبار و تره‌بار به این کشور از طریق مرز دربند واقع در خطوط مرزی آذربایجان و روسیه صادر می‌شد که اکنون این روال نیز برقرار شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید