دسته گل جدید مسئولان در حوزه کشاورزی؛ فاسد شدن صدها هزار تن پیاز، گوجه فرنگی و هندوانه در جنوب کرمان

    کد خبر :811621

درحالی که وزیر جهاد کشاورزی در بهمن ماه سال گذشته به کشاورزان جنوب کرمان وعده داد که مشکلاتشان را با همکاری وزارت کشور حل می کند، حالا خبر می رسد که 200 تا 300 هزار تن از محصولات پیاز، گوجه و هندوانه این منطقه روی دست کشاورزان مانده و فاسد شده است.

«بازتاب»؛ زهره علامی-چندی پیش فیلمی در فضای مجازی دست به دست شد که در آن از گروه های جهادی خواسته می شد به جنوب کرمان بیایند و پیاز، گوجه و هندوانه را با قیمت کیلویی 500 تومان خریداری کرده و در اختیار افراد نیازمند قرار دهند.

همگام با انتشار این کلیپ، سایت بازتاب پیگیر مشکلات کشاورزان منطقه جنوب کرمان شد و بررسی ها نشان داد که با وجود وعده و وعیدهای بسیار از سوی دولت برای بهبود اوضاع، اوایل اردیبهشت ماه دولت  تصمیم گرفت پیازی که 2 هزار و 50 تومان برای هر کیلوی آن هزینه شده بود را کیلویی 596 تومان از کشاورزان خریداری کند.

به گفته عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی، این شرایط موجب شده برخی کشاورزان از برداشت پیاز از اراضی کشاورزی خودداری کنند و همین موضوع موجب خرابی پیازهای منطقه جنوب کرمان شد، البته این مشکل فقط محدود به پیاز نیست و برای هندوانه و گوجه هم مشکلاتی این چنینی ایجاد شده است.

4 مشکل اساسی کشاورزان جنوب کرمان

در همین راستا، مهدی بهرامی یکی از فعالان اجتماعی استان کرمان با اشاره به مشکلات پیش آمده برای محصولات کشاورزی جنوب این استان به بازتاب می گوید: دیگر کار از کار گذشته است و نمی توان اقدامی برای محصولات فاسد شده انجام داد و کشاورزان دچار ضرر و زیان شده اند.

بهرامی ادامه می دهد: آمار دقیقی از میزان محصولات فاسد شده وجود ندارد اما پیش بینی می شود که بیش از 200 تا 300 هزار تن پیاز، گوجه و هندوانه از بین رفته باشد.

او اضافه می کند: 4 عامل درخرابی و فساد محصولات در جنوب کرمان موثر بوده است، نخستین علت مربوط به عرضه بیش از تقاضاست یعنی مدیریت درستی بر کشت محصولات اعمال نمی شود، دومین عامل هم به ضعف سیستم حمل و نقل باز می گردد.

به گفته این فعال حوزه کشاورزی، کامیون و وانت به تعداد کافی برای جا به جایی محصولات وجود ندارد و هزینه کرایه همان تعداد کم هم بالاست.

بهرامی عنوان می کند: بسته بودن مرزهای صادراتی سومین عاملی است که در سال های گذشته بیشترین ضربه اقتصادی را به کشاورزان جنوب استان کرمان وارد کرده است ضمن اینکه اگر مرزها هم باز باشند، تعرفه های گمرکی صادرات بالاست و موجب می شود که صادرات برای کشاورزان به صرفه نباشد.

بهرامی اظهار می کند: 4 عامل مذکور موجب شده که محصولات در دست کشاورزان بماند و این در حالی است که کیفیت محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان بالاست.

این فعال اجتماعی با اشاره به تداوم مشکلات این حوزه در سال های اخیر می گوید: هرسال یکی دو محصول کشاورزی روی دست کشاورزان باقی می ماند مثلا سال گذشته پیاز و خیار و دو سال قبل گوجه و هندوانه، خراب شد.

این فعال حوزه کشاورزی با انتقاد از وضعیت موجود می گوید: تولید و صادرات در زمان دولت نهم و دهم در اختیار جهاد کشاورزی بود اما در دو دوره اخیر شرایط تغییر کرد، تولید به جهاد کشاورزی و صادرات هم به وزارت صنعت واگذار شد.

بهرامی تصریح می کند: این تغییرات موجب شد که جهاد کشاورزی از صادرات اطلاعی نداشته باشد و صمت هم از تولید و در این میان کشاورزان و مردم ضربه خوردند.

اگرچه به گفته این فعال حوزه کشاورزی، عرضه بیش از تقاضا، مشکلات سیستم حمل و نقل، تعرفه بالای صادراتی از عوامل تاثیر گذار بر مشکلات کشاورزان جنوب کرمان شده است، فرماندار رودبار جنوب می گوید: مهمترین راهکار موجود صادرات محصول است و از افرادی که در این زمینه ورود کنند حمایت می‌کنیم ضمن اینکه دلال بازی هم یکی از مهمترین مشکلات موجود در بخش کشاورزی است.

در این میان و با وجود وعده های وزیر کشاورزی و فرماندار رودبار جنوب برای حل مشکلات و همچنین درخواست‌های مکرر کشاورزان برای ورود مسئولان ادارات دولتی و قوه قضائیه برای رفع مشکلات کشاورزی این منطقه، هنوز اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده است که اگر به درخواست های کشاورزان رسیدگی نشود سال آینده هم دوباره این مشکلات درباره محصولات دیگر تکرارمی شود و زیان های مالی آن به کشاورزان این منطقه فشار وارد می کند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. اس س گفت:

    واقعا باید متاسف بود که در کشوری زندگی میکنیم که حاصل دسترنج کشاورز بدبخت براحتی به فنا می رود . اینها فقط برای نابود کردم کشور امده اند نه ساختن .
    وزیر جهاد باید با ایجاد این وضعیت استعفا بدهد .

دیدگاهتان را بنویسید