درنای عاشق دوباره به مازندران برگشت

    کد خبر :857278
درنای عاشق دوباره به مازندران برگشت

تک‌درنای جا مانده از گله غربیِ درناهای سیبری که «امید» نام دارد، برای چهاردهمین سال پس از مرگ جفتش «آرزو» برای زمستان‌گذرانی وارد مازندران شده است.

این اداره اعلام کرد: تنها بازمانده گله غربی درنای سیبری، عصر دیروز جمعه هفتم آبان در تالاب بین‌المللی فریدونکنار فرود آمد و دوره زمستان‌گذرانی خود را آغاز کرده است.

امید که پارسال ۱۴ آبان وارد مازندران شده بود، امسال یک هفته زودتر وارد مازندران شد تا دوره حدود چهار ماهه حضورش در این استان را بگذراند. سفر هرساله امید به مازندران با توجه به اینکه آخرین بازمانده از گله غربی درناهای سیبری محسوب می‌شود، برای دوستداران محیط زیست و حیات وحش اهمیت زیادی دارد.

زیستگاه اصلی درنای امید، سیبری است و هر سال با طی کردن مسیری ۵ هزار کیلومتری از روسیه، قزاقستان و آذربایجان به تالاب بین‌المللی فریدونکنار در مازندران مهاجرت می‌کند و حدود ۴ ماه سرد از سال را در محدوده دامگاه‌های سنتی ازباران، سرخرود و فریدونکنار می‌گذراند.

اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با کمک جوامع محلی و بومیان منطقه و با توجه به اهمیت این پرنده به عنوان پرنده‌ای در خطر انقراض با انجام اقدامات مختلفی از این پرنده زیبا و با ارزش حفاظت می‌کند.

امید که ۱۴ سال است به صورت تنها و انفرادی مهاجرت می‌کند، هشتم اسفند پارسال و پس از ۱۱۵ روز زمستان‌گذرانی در تالاب فریدونکنار به سیبری بازگشته بود. سال ۱۳۹۸ ماندگاری امید در مازندران ۱۲۹ روز و سال ۱۳۹۷ نیز ۹۷ روز بود.

این پرنده وفادار به اقلیم مازندران از ۱۴ سال پیش تاکنون با وجود از دست دادن جفتش «آرزو» همچنان برای زمستان‌گذرانی به مازندران می‌آید. این درنا سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۴ برای زمستان‌گذرانی به مازندران نیامد که باعث نگرانی دوستداران محیط زیست شده بود.

گفتنی است، درنای سیبری که امید از گونه آن‌هاست و با نام علمی «لئوکوجرانوس» (Grus leucogeranus) شناخته می‌شود پرنده‌ای در معرض خطر انقراض از خانواده درناهاست که قدی نزدیک به یک و نیم متر دارد و فاصله دو بال آن بیش از ۲ متر است. این درنا بدنی یکدست سفید با پاهای بلند سرخ‌رنگ دارد و منقار بلند سیاهی روی صورت قرمز رنگ آن نشسته است.

درنای سیبری به طور تاریخی به سه جمعیت اصلی شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می‌شود. جمعیت مرکزی این گونه منقرض شده است و جمعیت غربی هم به گفته کارشناسان محیط زیست در صورت مرگ امید به طور قطعی منقرض خواهد شد.

جمعیت شرقی درنای سیبری که در واقع تنها گروه باقی مانده از این گونه است، تابستان را در شرق سیبری زادآوری کرده و برای زمستان‌گذرانی به شرق چین می‌رود. از اعضای این گروه بیش از سه هزار قطعه باقی‌مانده است.

به گزارش همشهری آنلاین، زیستگاه زمستانی تقریباً تمامی جمعیت این گونه دریاچه «پویانگ» در چین و اطراف آن است. همه ساله در زمستان ۱۵۰ گونه پرنده زمستان‌گذران با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار بال به تالاب و آب‌بندان‌های مازندران از جمله تالاب بین‌المللی میانکاله می‌آیند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید