دردسر مالکیت چند سیم کارت

    کد خبر :747126

بر اساس آخرین آماری که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در فصل بهار منتشر کرده است در ایران 80 میلیون نفری، بیشتر از 118 میلیون سیم کارت در دست مردم است. در واقع بر اساس این آمار ضریب نفوذ خط تلفن همراه در کشور به 140 درصد رسیده است.

جالب است که بدانید این آمار حتی در اروپای اشباع شده از فناوری و کشورهای پیشرو فناوری مانند ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی و … هم وجود ندارد. بر اساس گزارش دو موسسه پژوهشی در کانادا یعنی Hootsuite و We Are Social ضریب نفوذ خط تلفن همراه در اروپا 130 و در امریکا 104 درصد است.

در کشورهای پیشرو حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که بیشتر آنها در منطقه آسیا- پسیفیک هستند، ضریب نفوذ خط موبایل، مشابه امریکا و 104 درصد است. در افریقا هم که کمترین ضریب نفوذ خط موبایل در جهان را دارد فقط 80 درصد افراد خط تلفن همراه دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در خاورمیانه مردم بیشتری نسبت به امریکا و آسیا پسیفیک از خط تلفن برخوردارند و ضریب نفوذ تلفن همراه در این منطقه 119 درصد است. در این میان ایرانی‌ها در زمینه خرید خط موبایل نه تنها رکورد خاورمیانه که رکورد اروپایی‌ها را هم شکسته‌اند.

کلاهبرداری و پولشویی با سیم کارت اضافه!

گرایش عجیب ایرانی‌ها به خرید سیم کارت به جایی رسید که مدیران مخابراتی برخی استان‌ها از جمله اصفهان اعلام کردند که افرادی وجود دارند که 10 تا 20 هزار سیم کارت به نام‌شان زده‌اند. گرفتاری از آنجا شروع شد که سیم کارت اعتباری به بازار ایران آمد و اپراتورها الزامی برای ثبت مالکیت سیم کارت ایجاد نکردند.

در نهایت اینکه بازار بی سر و سامان سیم کارت در ایران، مشکلات فراوانی ایجاد کرد. از مزاحمت برای حریم خصوصی افراد گرفته تا کلاهبرداری و پولشویی با سیم کارت‌های بی‌نام و نشان که باعث شد رگولاتوری را به فکر ساماندهی این وضعیت بیندازد.

محدودیت خرید حداکثر 10 سیم کارت و الزام برای ثبت مالکیت آنها از جمله قوانین تازه‌ای بود که برای این بازار وضع شد. با این حال نه اشتهای سیری‌ناپذیر مردم ایران برای خرید سیم کارت کنترل شد و نه بساط کلاهبرداری با سیم کارت بدون هویت به طور کامل برچیده شد.

تقاضای خرید سیم کارت بیشتر شده است

افشار فروتن، رییس انجمن صنفی فروشندگان سیم کارت و گوشی تلفن همراه به تجارت‌نیوز می‌گوید که همچنان تقاضا برای خرید سیم کارت در ایران بالا است و مردم علاقه و نیاز دارند که خط‌های متعدد داشته باشند.

او بخشی از این اتفاق را ناشی از فرهنگ ایرانی می‌داند و می‌گوید در سایر کشورهای جهان معاملاتی مثل سیم کارت رند و سیم کارت تاریخ تولد و … بی‌معناست اما ایرانی‌ها در این بازار گاهی تا چند صد میلیون تومان هزینه می‌کنند.

یکی از اپراتورهای بزرگ به تجارت‌نیوز اعلام می‌کند که سالانه حدود یک میلیون تقاضا برای سیم کارت جدید وجود دارد و حجم این تقاضا در سال‌های اخیر نه تنها تغییر چندانی نداشته است که با شیوع کرونا و دورکاری، مردم تقاضای بیشتری برای خرید سیم کارت‌های جدید داشته‌اند.

به جز این مواردی مانند فروش سهام عدالت و یارانه معیشتی و … که شرط سیم کارت به نام داشته است، به موج تقاضای ایرانی‎ها برای خرید سیم کارت دامن زده است.

فروش فله‌ای سیم کارت، پدیده خاص بازار ایران

کیوان نقره کار، کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات، بازار سیم کارت ایران را نابسامان توصیف می‌کند و به تجارت‌نیوز می‌گوید که در هیچ جای جهان فروش فله‌ای سیم کارت رایج نیست و کشورها برای واگذاری سیم کارت از مقررات خاصی پیروی می‌کنند.

او توضیح می‌دهد که بسیاری از نیازهای مردم بدون خرید سیم کارت جدید قابل رفع است و در جهان اپلیکیشن‌های مختلفی طراحی کرده‌اند که فرد بدون خرید سخت‌افزار و تنها از طریق نرم‌افزار می‌تواند احتیاج خود را برطرف کند اما در ایران مردم برای دسترسی به خدمات مختلف ناچار به خرید سیم کارت جدید هستند مثلا برای اپلیکیشن شاد چه نیازی به عرضه سیم کارت به دانش‌آموزان وجود دارد؟ یا برای دسترسی به خدمات کنتور هوشمند گاز، سیم کارت خاص طراحی کرده‌اند و برای استفاده در مودم یک سیم کارت ویژه وجود دارد و …

همچنین در بازار جهان سیم کارت‌های موقت و اجاره‌ای برای گردشگران وجود دارد که پس از گذشت مدت زمان خاص این سیم کارت‌ها غیرفعال می‌شوند و اپراتورها برای واگذاری دائمی سیم کارت به افراد نشانی ثابت و سایر مدارک هویتی را تقاضا می‌کنند. ضمن اینکه این بانک اطلاعاتی مداوم به روزرسانی می شود تا شرایط سواستفاده از سیم کارت به حداقل برسد.

افشار فروتن، رییس انجمن صنفی فروشندگان سیم کارت و گوشی تلفن همراه هم معتقد است که مدل درآمدزایی اپراتورهای بزرگ جهان خدمات محور است نه سیم کارت محور. او تاکید می‌کند که فعالان صنفی بارها این موضوع را به مدیران مخابراتی کشور گوشزد کرده‌اند که عرضه بی‌حساب و کتاب سیم کارت به مردم، مشکلات جدی ایجاد می‌کند اما گوش شنوایی وجود نداشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید