درخواست ۵۴ سازمان حقوق بشری برای آزادی فعالان زن عربستانی

    کد خبر :504008
فعالان زن عربستانی

۵۴ سازمان حقوق بشری در جهان با همبستگی با زنان مدافع حقوق بشر عربستان، از مسئولان سعودی خواست تا آنها را آزاد کند.

به گزارش بازتاب به نقل از پایگاه عربی 21، 54 سازمان حقوق بشری در روز جهانی زن بیانیه ای در همبستگی با زنان مدافع حقوق بشر زندانی در عربستان تهیه و تاکید کردند: این زنان به خاطر دفاع از کرامت و حقوق زنان در عربستان در معرض انواع شکنجه های بدنی و جنسی قرار دارند.

این بیانیه برای بیش از 30 وزیر خارجه ارسال شده و در آن کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل ترغیب شده اند تا در چهلمین جلسه این شورا که هم اکنون در ژنو در حال برگزاری است، خواسته های زنان مدافع حقوق بشر عربستان به صورت فوری و بدون قید و شرطی در دستور کار قرار گیرد و سازوکاری توسط سازمان ملل برای زیر نظر گرفتن موارد نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان در عربستان تدوین شود

این سازمان های حقوق بشری از عربستان خواستند تا به مسئولیت خود به عنوان عضو شورای حقوق بشر عمل کند.

54 سازمان یاد شده به مسئولان سعودی خاطرنشان کردند که “راه حل جایگزینی به جز متوقف کردن اقدامات سرکوبگرانه و وحشیانه علیه مدافعان مرد و زن حقوق بشر واحترام به تعهدات بین المللی” برای عربستان وجود ندارد.

آنها نگرانی شدید خود را درخصوص “گزارش ها درباره شکنجه و بدرفتاری با مدافعان مرد و مدافعان زن حقوق زنان در زندانهای عربستان” ابراز داشته و تاکید کردند که “گزارش های اخیر از شکنجه برخی مدافعان زن زندانی با استفاده از شوکر و شلاق و همچنین تهدید مداوم به تعرض جنسی و سایر شیوه های اعمال خشونت و شکنجه حکایت دارد.”

این سازمان های حقوق بشری گفتند: نقض حقوق مدافعان زن سعودی باعث شده است که “برخی از آنها به خاطر حملات تشنج مداوم ناشی از شکنجه و ضرب و شتم ناتوان از حرکت کردن یا ایستادن شوند و شهادت ها از تلاش یکی از زنان زندانی برای چندین بار خودکشی به منظور فرار از این عذاب ها حکایت دارد.”

برپایه این گزارش، نیمه های سال گذشته بود که کمپینی حقوقی برای تقویت و پاسداری از حقوق بشر به ویژه حقوق زنان در عربستان به راه افتاد و درپی آن، مسئولان سعودی شماری از مدافعان مرد و زن حقوق بشر را بازداشت کرده و از تماس آنها با خانواده ها و وکلایشان به مدت سه ماه خودداری کردند. رسانه های دولتی سعودی نیز برنامه شدید ترور شخصیت این مدافعان در دستور کار قرار دادند. این مدافعان همچنان بدون هرگونه محاکمه ای در بازداشت به سرمی برند.

لجین الهذلول، عزیزه الیوسف، ایمان النفجان، نوف عبدالعزیز، هنون الفاسی، سمر بدوی، نسیمه الساده، امل حربی و شدن العنزی از جمله این زنان مدافع حقوق بشر زندانی هستند.

در بیانیه 54 سازمان حقوق بشری آمده است: این حقوقدانان و دیگران سابقه ای طولانی در دفاع از حقوق زنان در عربستان به ویژه حق رانندگی دارند و امروز با خطر محاکمه و زندان از سوی دادگاه کیفری ویژه (دادگاه مبارزه با تروریسم) به خاطر فعالیت های حقوق بشری خود روبرو هستند.

این بیانیه تاکید کرد: روشن است که چاره ای جز اتخاذ اقدامات بیشتری در قبال عربستان از سوی بالاترین مرجع حقوق بشری در جهان وجود ندارد تا از این طریق اصلاحاتی عملی انجام شود، لذا ما خواهان اتخاذ این اقدامات در جلسه آتی شورای حقوق بشر سازمان ملل هستیم.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: درحالی که از تصمیم برخی کشورهای عضو شورای حقوق بشر از جمله دانمارک، فنلاند، آلمان، هلند، نروژ و سوئیس برای متوقف قراردادهای تسلیحاتی با عربستان استقبال می کنیم، ما این تصمیم را پاسخ به درخواست های حقوقی سابق از همه کشورهای عضو برای متوقف کردن فروش سلاح به عربستان می دانیم زیرا ثابت شده است که از این سلاح ها برای ارتکاب جرایم خطرناک و نقض گسترده حقوق بشر در یمن استفاده شده است وامروز بار دیگر از سایر کشورها می خواهیم که به همه قراردادهای تسلیحاتی خود با عربستان پایان دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید