درج آزمایشی قیمت تولیدکننده بر روی ۸ قلم کالا با یک ماه تاخیر

    کد خبر :870404
درج قیمت تولیدکننده

براساس اظهارات رئیس سازمان حمایت قرار بود که از اواسط آبان ماه شاهد درج قیمت تولید کننده برروی کالاها باشیم و حالا بعد از گذشت یک ماه خبر می رسد که از 27 آذر ماه قیمت تولید کننده به صورت آزمایشی بر روی 8 قلم کالا درج می‌شود.

«بازتاب»؛ بنا بر مصوبه کارگروه تنظیم بازار قیمت تولید کننده از شنبه هفته آینده به صورت آزمایشی بر روی 4 قلم کالای مصرفی و 4 قلم کالای سرمایه‌ای(مجموعاً 8 قلم کالا) درج خواهد شد.

براین اساس، چهار قلم کالای مصرفی شامل( آب معدنی، نوشابه گازدار، آبمیوه و ماءالشعیر) و چهار قلم کالای سرمایه‌ای هم شامل (غذا ساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکرویو) خواهد بود.

این تصمیم با توجه به مفاد بند 23 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف‌سازی و روان سازی نظام قیمت‌گذاری و روزآمد سازی شیوه های نظارت بر بازار و همچنین لزوم اطلاع‌رسانی دقیق در مورد قیمت کالا به مصرف کنندگان است.

در این راستا دستورالعمل درج قیمت تامین کننده (تولید کننده و وارد کننده) در 20 آذر ماه امسال ابلاغ شد وکارگروه تنظیم بازار هم مقرر کرد که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پس از اجرای آزمایشی طرح، ارزیابی‌های لازم را انجام و نتیجه را به کارگروه ارائه کند.

جلوگیری از سواستفاده در نظام توزیع

روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز پروژه درج قیمت تولید کننده روی کالاها خبر داد، به گفته سیدرضا فاطمی امین این پروژه از جمله پروژه‌های نظام توزیع است که با اجرایی شدن آن ساز و کارهایی شفاف برای مردم و بازرسان ایجاد می‌شود، چرا که قیمت تمام شده کارخانه پایین تر از قیمت مصرف کننده است که سبب سو استفاده در نظام توزیع می‌شود.

امین افزود: درج قیمت مصرف‌کننده در بسیاری از کشورها ممنوع است اما با اجرای این پروژه در کشور و تکمیل سامانه جامع تجارت و درج قیمت تولید کننده، مردم در قامت بازرس وارد عمل خواهند شد و شفافیت ایجاد خواهد شد.

حل یکی از چالش های بازار

آبان ماه بود که رئیس سازمان حمایت از ابلاغ دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها خبر داد اما این طرح از اواخر ماه جاری اجرایی می شود.

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت در این باره گفت: یکی از چالش‌های اصلی بازار، درج قیمت‌های غیرقانونی و غیرواقعی بر روی کالاها است.
او افزود: با توجه به مطالبه عمومی با هدف شفاف‌سازی قیمت‌ها و بهره‌مندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی و اطلاع رسانی مستمر از قیمت انواع کالا و خدمات و کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان ، لازم است با تغییر در شیوه درج قیمت کالا به عنوان الزام قانونی، موجبات استیفای بیش از پیش حقوق مصرف‌کنندگان فراهم شود.

رئیس سازمان حمایت ادامه داد: به واسطه اینکه رقابت حداکثری بین شرکت های تولیدکننده برای به دست آوردن سهم بازار از طریق اختصاص حاشیه سود بیشتر برای شبکه توزیع وجود دارد و عملاً قیمت کمتر مبنای رقابت نیست ، میزان بهره‌مندی شبکه توزیع از حاشیه سود تخصیص یافته تعیین کننده فروش است.

تابش گفت : نظام اطلاع رسانی قیمت باید به گونه‌ای تعریف شود که رقابت بین تولیدکنندگان و شبکه‌های مختلف توزیع ایجاد شود. این طرح به دنبال ایجاد فضای رقابتی از طریق استفاده از ظرفیت‌های مصرف کنندگان برای خرید کالای با کیفیت و قیمت پایین‌تر تعریف شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید