درآمدهای نفتی عراق نصف شد

  • اقتصادی
  • یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۳:۴۳
    کد خبر :711363

از خبرگزاری رویترز از بغداد، وزارت انرژی عراق، روز جمعه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که کل صادرات روزانه نفت خام عراق در ماه آوریل به‌طور میانگین ۳ میلیون و ۴۳۸ هزار بشکه بود و درآمد نفتی این کشور با بیش از ۵۰ درصد کاهش به یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسیده است.

میانگین قیمت نفت خام عراق در ماه آوریل ۱۳ دلار و ۸۰ سنت بود.

درآمد نفتی عراق، منبع اصلی درآمد این کشور، در ماه مارس، با وجود کاهش، ۲ میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار بود.

دومین تولیدکننده بزرگ نفت خام اوپک به دلیل افت قیمت نفت و توافق برای کاهش تولید روزانه بیش از ۱ میلیون بشکه، از ماه جاری میلادی، با بحران اقتصادی روبه‌رو است.

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دهمین نشست فوق‌العاده خود از طریق وبینار در ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین ماه) متعهد شدند تولید روزانه خود را از اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت ماه) ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ در ماه‌های مه و ژوئن کاهش دهند.

کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در این نشست توافق کردند پس از پایان دو ماه، به مدت ۶ ماه از یکم ژوئیه تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کاهش عرضه داشته باشند و در بازه زمانی یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۶ ماه نیز روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه تولید خود را کاهش دهند.

به گزارش ایلنا،خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای همه کشورهای حاضر در این توافق به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی و مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه تعیین شده است.

ایران، لیبی و ونزوئلا نیز بر اساس این توافق از کاهش تولید معاف هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید