علی‌اشرف ریاحی متهم پرونده فساد ۶.۶ میلیارد یورویی پتروشیمی و داماد وزیر اسبق صمت متواری شد

دختران نعمت‌زاده و پرونده‌های قضایی

    کد خبر :732859

پرونده‌ای که نخستین جلسه رسیدگی به آن تحت ‌عنوان دادگاه فساد پتروشیمی، اسفندماه ۹۷ برگزار شد و به‌ دلیل اختلاس بی‌سابقه همچنین حضور مرجان شیخ‌الاسلامی (خبرنگار و فعال سیاسی و همسر مهدی خلجی تحلیلگر سیاسی خارج کشور) بسیار مورد توجه قرار گرفت.

این پرونده که مدتی به ‌دلیل عدم برگزاری جلسات دادگاه در حافظه افکار عمومی و یاد و خاطر رسانه‌ها کمرنگ شده بود، روز دوشنبه با برگزاری دهمین جلسه دادگاه پس از حدود یک‌سال، بار دیگر به صدر اخبار بازگشت. یک روز پس از برگزاری این نشست اما خبری منتشر شد که اهمیت این دادگاه را نزد افکار عمومی بیش از پیش کرد؛ علی‌اشرف ریاحی، داماد محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت دولت یازدهم متواری شده است.

علی‌اشرف ریاحی همسر زینب نعمت‌زاده، یکی از دختران وزیر صنعت است. وزیری که حالا ۲ دخترش هر کدام به نوعی درگیر پرونده‌های قضایی شده‌اند؛ زینب که همسرش به ‌دلیل اخلال در نظام اقتصادی در پرونده فساد پتروشیمی متهم و متواری شده و شبنم که شخصا در دادگاه رسیدگی به پرونده «احتکار دارویی» موسوم به «شنبم نعمت‌زاده» متهم و در نهایت محکوم شد.

شبنم نعمت‌زاده در این پرونده به عنوان متهم ردیف اول به مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در توزیع مایحتاج عمومی دارو، مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع و مشارکت در اخلال نظام دارویی کشور متهم بود و بر همین اساس بازداشت شد.

پرونده‌ای که در شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی و درست مانند پرونده فساد پتروشیمی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام رسیدگی می‌شدکه نخستین جلسه آن، بیست و پنجم شهریورماه ۹۸ و ششمین و آخرین جلسه رسیدگی به این پرونده ششم آبان‌ماه همان سال برگزار شد. در نهایت اما ۴روز پس از برگزاری آخرین جلسه دادگاه، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هفته پایانی آبان‌ماه ۹۸ اعلام کرد که «شبنم نعمت‌زاده به جرم مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی به تحمل ۲۰ سال حبس تعزیری به علاوه ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و محرومیت دایم از هرگونه خدمات دولتی محکوم شده است.»

بسته شدن پرونده شبنم نعمت‌زاده با صدور حکم اما پایان پرونده دختران خاندان نعمت‌زاده نبود و حالا یکی دیگر از دختران وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت در دولت حسن روحانی در صدر اخبار قضایی قرار گرفته اما این بار نه برای دفاع خود و در جایگاه متهم یک پرونده فساد اقتصادی که به ‌واسطه حضور همسرش در چنین پرونده‌ای. علی‌اشرف ریاحی، همسر زینب نعمت‌زاده اما تصمیم گرفته که به تنهایی و بدون همسر و فرزندش خود به‌ تنهایی راهی کشوری آن‌ سوی مرزها شود که البته ظاهرا به ‌دلیل ممنوع‌الخروج بودن موفق به خروج از کشور نشده و حالا گوشه‌ای از این کشور دراندشت، متواری و از دید ضابطان قضایی پنهان شده است.

علی اشرف ریاحی کیست؟ / جزئیات اتهامات داماد وزیر اسبق 

علی اشرف ریاحی داماد محمدرضا نعمت‌زاده وزیر اسبق صمت (همسر زینب نعمت زاده) و یکی از متهمان پرونده فساد ۶.۶ میلیارد یورویی پتروشیمی است که در تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ خبر فرار او رسانه ای شد.

علی اشرف ریاحی متولد ۱۳۵۷ در تهران، فرزند عبدالامیر، کارشناسی ارشد مهندسی شیمی به معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع متهم است.

روز ۳۰ تیرماه ۱۳۹۹، در جریان رسیدگی به پرونده پتروشیمی، قاضی مسعودی مقام رئیس شعبه سوم دادگاه مفاسد اقتصادی خبر فرار ۵ متهم پرونده پتروشیمی را اعلام کرد که در بین این متهمان نام علی اشرفی ریاحی داماد نعمت زاده وزیر دولت یازدهم به چشم می خورد.

به گزارش اعتماد،متهمان پرونده فساد پتروشیمی، عواید حاصل از مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی را پس نداده اند. پرونده پتروشیمی مربوط به تخلف در شرکت PCC (شرکت بازرگانی پتروشیمی) است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید