دانش‌آموزان چگونه از اورژانس اجتماعی کمک بخواهند؟

    کد خبر :971771
دانش‌آموزان اورژانس اجتماعی

افراد با گرفتن شماره ۱۵۷۰ در سراسر کشور می‌توانند به نزدیک‌ترین مرکز مشاوره در استان خود متصل شوند. پشت خط ۱۵۷۰ کارشناسانی از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب پاسخگوی سوالات ابتدایی افراد هستند و اگر به مشاوره‌های عمیق‌تر نیاز باشد آنها را به مراکز حضوری ارجاع می‌دهند.
خط ملی «نماد» به شماره ۱۵۷۰، به عنوان یکی از اضلاع و پیوست‌های برنامه ملی «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان)، مدتی است که در سراسر کشور فعال شده است و دانش آموزان می توانند جهت دریافت مشاوره، خدمات اولیه و فوریتی با این خط تماس بگیرند.

این خط دارای سه بخش راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی است که دانش‌آموزان، مدارس و خانواده‌ها می‌توانند با این شماره تماس حاصل و کمک‌های لازم را دریافت کنند.

تماس‌ها با خط ملی «نماد»، به طور کلی شامل سه دسته است: درخواست راهنمایی در مورد مشکلات تحصیلی دانش آموزان، درخواست مشاوره در مورد مشکلات مربوط به بهداشت روان دانش آموزان و درخواست کمک در مورد فوریت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان؛ در این خط، روزانه، کارشناسان هسته‌ها و مراکز مشاوره آموزش و پرورش، با تخصص‌های مختلف مشاوره و مددکاری اجتماعی در دو شیفت صبح و عصر مشغول خدمت هستند و به تماس‌ها پاسخ می‌دهند. در این خط، راهنمایی‌های لازم ارائه می‌شود و در برخی موارد نیز تیم‌های فوریت‌های روانی اجتماعی اعزام و در برخی موارد به دستگاه‌های مرتبط ارجاع می‌شوند.

بر اساس چارچوب فنی، این خط مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌های درون سازمانی آموزش و پرورش و نیز همکاری و ارجاع بین سازمانی با دستگاه‌های مسئول، طراحی و تعریف شده است و ما مقید هستیم که در حدود وظایف و اختیارات سایر دستگاه‌ها، دخالت نکنیم و شبهه فعالیت موازی ایجاد نشود.

به گزارش ایسنا، اصغر باقرزاده،معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به روند فعالیت سامانه تلفنی ۱۵۷۰ اظهار کرد: موضوع آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از بروز آن و یا توانمندسازی و درمان افراد آسیب دیده نیازمند فعالیت‌های متعددی است، اما مقدمه آن، تشخیص وضعیت آسیب اجتماعی است.

وی افزود: تا قبل از راه اندازی سامانه ۱۵۷۰ خانواده‌ها، معلمان و دانش‌آموزان با مراکز مشاوره تماس می‌گرفتند که این مراکز مشاوره شماره واحدی نداشت و در هر استان و شهری هم متفاوت بود، اما در یک سال اخیر معاونت پرورشی و فرهنگی وزارتخانه با راه‌اندازی خط ۱۵۷۰ روند خدمات اولیه و فوریتی را تسهیل کرده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه افراد با گرفتن شماره ۱۵۷۰ در سراسر کشور می‌توانند به نزدیک‌ترین مرکز مشاوره در استان خود متصل شوند عنوان کرد: پشت خط ۱۵۷۰ کارشناسانی از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب پاسخگوی سوالات ابتدایی افراد هستند و اگر به مشاوره‌های عمیق‌تر نیاز باشد آنها را به مراکز حضوری ارجاع می‌دهند.

باقرزاده با بیان اینکه هزینه تماس با این شماره، هزینه مصوب تلفن ثابت است و درآمدی برای آموزش و پرورش ندارد گفت: این سامانه ابتدا در ۳۲ مرکز استان برقرار بود، اما هم اکنون در ۷۲۸ منطقه آموزش و پرورش کشور پاسخگوی افراد است.

وی در گفت‌وگویی با رادیو افزود: از آنجایی که آسیب‌های اجتماعی به‌روز می‌شوند مشاوران هم باید به‌روز شوند که ما در حال حاضر باید ۵۰ هزار مشاور داشته باشیم، اما تعداد این مشاوران فقط ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از تماس‌هایی که طی سه ماه گذشته داشتیم ۱۹ هزار تماس آن از طرف دانش‌آموزان و حدود ۵۰۰۰ تماس از طرف والدین بوده و این نشان می‌دهد که جامعه دانش آموزی نیازمند گفت‌وگوست، به راه‌اندازی کانال “درنگ” در برنامه شاد اشاره کرد و گفت: هر روز یک سوال پرتکرار با پاسخ آن در برنامه شاد قرار داده می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید