یک داروی قلبی ممکن است به درمان نوع شدید کووید-۱۹ کمک کند

    کد خبر :841454
یک داروی قلبی ممکن است به درمان نوع شدید کووید-۱۹ کمک کند

یک بررسی مقدماتی نشان می‌دهد یک داروی ارزان قلب موسوم به متوپرولول ممکن است به درمان موارد شدید کووید-۱۹ ناشی از کروناویروس کمک کند.

محققان دانشگاه جیمینز دیاز اسپانیا در یک مطالعه بالینی جدید دریافته اند که متوپرولول، داروی ارزان قیمتی که به طور گسترده برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی استفاده می‌شود، در درمان بیماری‌های شدید کووید ۱۹ مفید است.

متوپرولول یک دارو از گروه «مسدود کننده‌های گیرنده بتا» است که بر قلب و گردش خون (جریان خون در شریان‌ها و وریدها) تأثیر می‌گذارد. متوپرولول برای درمان آنژین صدری (درد قفسه سینه) و فشار خون بالا استفاده می‌شود. متوپرولول همچنین برای کاهش خطر مرگ یا نیاز به بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی استفاده می‌شود.

کووید ۱۹ می‌تواند به «نشانگان زجر تنفسی حاد» منجر شود که التهاب و فعال شدن بیش از حد گروهی از سلول‌های سفید خون به نام نوتروفیل‌ها در آن نقش اصلی را دارند. در حال حاضر درمان‌های چندانی برای این نشانگان تنفسی ناشی از کووید-۱۹ وجود ندارد.

این پژوهشگران قبلا دریافته بودند متوپرولول اثری کاملا انتخابی بر نوتروفیل‌های فعال‌شده در موارد استرس شدید مانند شرایط حمله قلبی دارد.

محققان در این کارآزمایی بالینی مقدماتی، ۲۰ بیمار کرونایی تحت تهویه مکانیکی تهاجمی (متصل به دستگاه تنفس مصنوعی)، به طور تصادفی به دو گروه دریافت‌کننده متوپرولول (روزانه ۱۵ میلی گرم به مدت ۳ روز) دادند یا دریافت‌کننده درمان‌های معمول تقسیم کردند.

یافته‌های مطالعه نشان داد که تجویز متوپرولول به صورت درون وریدی برای بیماران کرونایی مبتلا به «نشانگان زجر تنفسی حاد» بی خطر بوده، التهاب ریه را کاهش داده و اکسیژن رسانی را بهبود می بخشد.

به گزارش همشهری آنلاین، البته این پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان مقدماتی است و لازم است تحقیق بیشتری در این باره انجام شود.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. کامران گفت:

    هجوم به داروخانه…
    تموم شد…
    دیگه الان دیگه ارزون قیمت نیست

دیدگاهتان را بنویسید