خورشید امروز ۲۰ خرداد ماه در آسمان می‌گیرد/ کسوف در ایران رویت می‌شود؟

  • آرشیو
  • پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۲۹
    کد خبر :817840
حلقه‌ی آتش یا همان خورشید گرفتگی امروز در ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ اتفاق می‌افتد.

کسوف را می‌توان یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های آسمان نام برد وبه جرات کسوف حلقوی را بسیار جذاب و پرهیجان قلمداد کرد. خورشید گرفتگی تنها در زمان ماه نو رخ می‌دهد. حدود ۳۰ روز طول می‌کشد تا ماه یک گردش کامل به دور زمین انجام دهد و در هر بار گردش یک بار ماه نو رخ خواهد داد. اما چرا هر ماه این پدیده روی نمی‌دهد؟

دلیل این امر این است که مدار ماه و زمین با هم زاویه دارد و در بسیاری از حالات ماه از بالا یا پایین قرص خورشید می‌گذرد. مدار زمین و ماه در دو نقطه به هم بر خورد می‌کنند که به این دو نقطه گره‌های مداری می‌گویند و ماه هرگاه در این گره با زمین و خورشید در یک خط قرار بگیرد خورشید گرفتگی صورت می‌گیرد؛ و معمولا در هر سال دو یا سه بار این اتفاق روی می‌دهد.

حلقه‌ی آتش یا همان خورشید گرفتگی امروز در ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ اتفاق می‌افتد.

خورشید گرفتگی حلقوی:

این نوع از گرفتگی، هنگامی رخ می‌دهد که از سطح زمین اندازه ظاهری ماه کوچکتر از اندازه ظاهری خورشید دیده شود. در این وضعیت، در مکان‌هاییخورشید گرفتگی از کره زمین که به خط واصل مرکز خورشید و مرکز کره ماه خیلی نزدیک هستند، تنها حلقه پر نوری از خورشید دیده می‌شود و درون حلقه (که روی تاریک ماه است) کاملا تاریک دیده می‌شود.

خورشید گرفتگی کلی:

این نوع از خورشید گرفتگی، هنگامی رخ می‌دهد که از سطح زمین اندازه ظاهری ماه اندکی بزرگ‌تر از اندازه ظاهری خورشید دیده شود. در این وضعیت، در مکان‌هایی از کره زمین که به خط واصل مرکز خورشید و مرکز کره ماه خیلی نزدیک هستند، تمام سطح خورشید توسط روی تاریک ماه پوشانده می‌شود.

در این نوع خورشید گرفتگی امکان رؤیت جو خورشید وجود دارد که زیبایی این پدیده عمدتا به همین موضوع بر می‌گردد. معمولاً هر یک و نیم سال یک بار یک خورشید گرفتگی کلی روی می‌دهد، اما هر انسان در طول عمرش شاید یک بار شانس تماشای این پدیده را داشته باشد چرا که این موضوع وابسته به مکان ناظر است. نمونه چنین کسوفی در سال ۱۳۷۸ در ایران اتفاق افتاد.

خورشید گرفتگی جزئی:

هر گاه خورشید گرفتگی اتفاق می‌افتد، در مکان‌هایی از سطح کره زمین که از خط واصل مرکز خورشید و مرکز ماه دور هستند، امکان رؤیت گرفت کلی یا گرفت حلقوی وجود ندارد. در چنین نقاطی (که شامل مساحت بیش‌تری از زمین می‌شود) دو قرص خورشید و ماه هم مرکز دیده نمی‌شوند و در نتیجه روی تاریک ماه، تنها قسمتی از قرص خورشید را می‌پوشاند که به این حالت گرفت جزئی می‌گویند.

اما اولین خورشیدگرفتگی در سال ۱۴۰۰

صبح پنجشنبه ۱۰ ژوئن ۲۰۲۱ برابر با ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ این نوع خورشید گرفتگی با طلوع آفتاب در اونتاریو کانادا شروع می‌شود و در گرینلند شمالی به اوج خود می‌رسد و در نهایت در شمال شرقی سیبری به پایان خواهد رسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از آخرین خورشیدگرفتگی قرن که در اول تیرماه ۱۳۹۹به صورت جزئی در ایران هم قابل رویت بود. در سال جاری خورشیدگرفتگی ازهرنوع نخواهیم داشت ودر سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۶ خورشیدگرفتگی جزئی و در ۱۴۱۲ خورشیدگرفتگی کامل که در کشورمان رویت می‌شود خواهیم داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید