خط و نشان دوباره ساترا برای رسانه های صوتی و تصویری/ در ماجرای حذف ویدئوی احمدی نژاد، ساترا مقصر بود یا آپارات؟

    کد خبر :809214

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر یا همان ساترا، چند سالی هست که عنان مدیریت محتواهای چند رسانه ای را در کشور بر عهده گرفته و نظارت بر این محتواها را با ابزار قانونی که در اختیار دارد، انجام می دهد. برخی عقیده دارند این نظارت ها گاهاً از چارچوب عرف، انصاف و منطق خارج می شود و فضا را برای فعالیت آزادانه رسانه ها می بندد.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- پس از گفت و گوی دو ساعته علی علیزاده یکی از فعالان رسانه ای خارج از کشور با محمود احمدی نژاد- رئیس جمهور سابق کشورمان که برای اولین بار از یوتیوپ منتشر شد، برخی رسانه های صوت و تصویر داخلی مثل آپارات نیز اقدام به انتشار آن کردند.

با توجه به اینکه موضوع و محور اصلی این گفت و گو انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در ایران و چالش های مترتب بر آن بود و از سویی نیز اخیراً آقای احمدی نژاد ضمن فراموشی واقعیت های سابق خود موضوعاتی را بر زبان می آورد که بعضاً در چارچوب قوانین فعلی قابل تفسیر نیست، انتشار این ویدئو در رسانه های داخلی با حساسیت هایی همراه شد.

احمدی نژاد در این گفت و گوی دو ساعته ضمن انتقاد جدی نسبت به مدیریت فعلی کشور و طرح برخی اتهامات نسبت به مقامات فعلی مثل تزریق واکسن، همچنین نسبت به موضوع رد صلاحیت ها در انتخابات و نیز عدم ایجاد فضای مستقیم برای فعالیت او و نزدیکانش انتقاداتی را به کلیت ساختار سیاسی کشور وارد کرد.

پس از انتشار و در واقع بازنشر این ویدئو در رسانه صوتی و تصویری آپارات و با دستور سازمان تنظیم مقررات یا همان ساترا، مدیران آپارات این ویدئو را از سایت خود حذف کردند.

این حذف ویدئو با حواشی و جنجال های فراوانی در رسانه ها همراه شد و در پی همین حواشی، مدیران آپارات طی اطلاعیه ای اعلام کردند که حذف این ویدئو به دستور ساترا انجام شده است.

با اعلام این خبر، موجی از انتقادات علیه ساترا در شبکه های اجتماعی به وجود آمد و برخی کابران با اشاره به اینکه سختگیری های ساترا فضا را برای خروج سرمایه از کشور، محدود شدن آزادی بیان و نیز افزایش درآمد رسانه های خارجی چون یوتیوپ فراهم می کند، این رویه را به ضرر فعالان و کاربران داخلی اینترنت و به سود خارجی ها توصیف کردند.

پس از بالا گرفتن این انتقادات، سازمان مذکور اطلاعیه ای صادر کرد و مدعی شد که حذف ویدئوی گفت و گوی احمدی نژاد با علی علیزاده از آپارات دستور قطعی آنها نبوده و مدیران آپارات رأساً این تصمیم را انتخاب کرده اند.

به صورت مشخص در بخشی از این اطلاعیه آمده است: ارجاع مذکور با عنوان “اصلاح یا حذف محتوای متخلفانه” در سامانه به رسانه ابلاغ شده و گزینه “حذف”انتخاب رسانه بوده است. با بررسی مجدد فایل مذکور، علیرغم وجود معدودی از بخش‌های ناظر به زیرسوال بردن سلامت انتخابات، کلیت مصاحبه مشمول منع انتشار تشخیص داده نمی‌شود.

این توضیح یعنی ساترا چندان هم موافق حذف ویدئوی مذکور نبوده است و مدیران آپارات می توانسته اند با اصلاح برخی گفته ها کلیت ویدئو را روی سایت خود حفظ کنند.

با این همه و با علم به حقایق بالا این پرسش جدی مطرح می شود که در این فضا حق با مسئولان سازمان تنظیم و مقررات است یا مدیران آپارات؟ کدام یک در حذف ویدئوی حاضر مرتکب قصور شده اند؟

فارغ از اینکه پاسخ این سئوال چه باشد، نتیجه همان چیزی است که در ابتدای گزارش حاضر به نقل از برخی منتقدان به آن اشاره شد و آن این است که رویه حاضر شرایط را به گونه ای رقم زده و به پیش خواهد برد که سرمایه های فراوانی به دلیل همین سختگیری ها از کشور خارج و فرصت های مکاره ای برای رسانه های خارجی و فارسی زبان برای موج سواری در انتخابات پیش رو و کسب درآمد فراهم خواهد شد.

با این تفاسیر شایسته است که در روز و هفته های باقی مانده تا انتخابات همه مسئولان مرتبط با هوشمندی و سعه صدر بیشتر از هر گونه تحمیل هزینه و نیز سوق دادن فرصت های گفتمان سازی به سمت رسانه های خارجی زبان پرهیز کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید