خطیب زاده: در نقطه اعلام توافق قرار نداریم

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ۱۱:۳۶
    کد خبر :895440
در نقطه اعلام توافق قرار نداریم

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۳ اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین و طرح زیاده خواهی جدید آمریکا نیز اظهار داشت: آن‌چه در وین امروز با بازگشت هیأت‌ها انجام شده یک تنفس و توقف کوتاه است برخی از بن بست و اتمام مذاکرات نام بردند که توضیح داده شد. این تنفسی خواهد بود به درخواست هماهنگ کننده کمیسیون مشترک. هیأت‌ها در پایتخت‌ها به سر می‌برند. الان در نقطه اعلام توافق قرار نداریم چون برخی مسائل کلیدی و مفتوح باقی مانده که باید در واشنگتن تصمیمات اتخاذ شود و به محض اتخاذ تصمیمات در نقطه‌ای هستیم که برگردیم به وین و توافق نهایی را صورت دهیم. الان منتظر شنیدن پاسخ آمریکا هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی گفت: ما طرف ثالثی در برجام نداریم. آنچه در وین رخ داده فراموش نکنیم برای اطمینان از بازگشت قابل راستی آزمایی و متعدانه آمریکا به برجام و تعهداتش ذیل این موافقتنامه بین‌المللی بوده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: آن‌چه موضوع مذاکره بوده تعهدات آمریکا بوده است. آنچه این مذاکرات این را در چند ماه اولی که بایدن می‌توانست با دستوراجرایی تمام آنچه رئیس جمهور قبلی انجام داده بود برگرداند بایدن بعد از چند ماه مکث و بی عملی مسیر مذاکرات پیچیده کمیسیون مشترک برجام را انتخاب کرد و در این مسیر هم مسیر حفظ میراث شکست خورده ترامپ را انتخاب کرد.

وی بیان کرد: دولت بایدن در مذاکرات وین هر روز یک کنش از خودش نشان داد. اشتباه واکنش این است که فکر می‌کند با ضرب الأجل و هیجانات رسانه‌ای ایران را از منافع حقه ملت محروم کند.

به گزارش مهر، خطیب‌زاده همچنین ادمه داد: امروز وین آیینه دیروز رفتارهای غیرسازنده آمریکاست. ما در نقطه توافق قرار نداشتیم و اجازه دهید در نقطه توافق قرار بگیریم. ما اگر در نقطه توافق قرار بگیریم به همه ملت ایران با صدای رسا و شفاف اعلام می‌کنیم. موضوعات و مباحث باقیمانده بین ما و آمریکا نیازمند تصمیمات سیاسی در واشنگتن است که هنوز به ما اعلام نشده و زمانی اعلام شود به وین برمی‌گردیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید