خطر ابتلا به کرونای کودکان مشابه بزرگسالان است

    کد خبر :852450
خطر ابتلا به کرونای کودکان مشابه بزرگسالان است

محققان به‌تازگی به این نتیجه رسیده‌اند که کودکان به اندازه بزرگسالان امکان ابتلا به کرونا را دارند و این موضوع لزوم واکسیناسیون این گروه سنی را بیشتر نشان می‌دهد.

تقریبا از زمان شروع پاندمی کووید-۱۹ حرف و حدیث درباره نحوه ابتلای گروه‌های سنی پایین از نوزاد تا نوجوان به این بیماری بسیار زیاد بود. بسیاری این ویروس را برای بچه‌ها کاملا بی‌خطر می‌دانستند و حتی احتمال ابتلای آنها و بستری و مرگ‌ومیر درپی آن‌را در حد صفر می‌دانستند. اما با گذشت زمان و درک بهتر و بیشتر از این ویروس، مشخص شد که بچه‌ها بیشتر ناقلان بی‌علامت هستند و در واقع بیشتر از این منظر خطرناکند و با توجه به بازگشایی مهدهای کودک و مدارس، لزوم واکسیناسیون هرچه زودتر آنها با یک واکسن مخصوص، بیش از گذشته اهمیت دارد.

مطالعات جدید منتشرشده در مجله علمی ‌JAMA Pediatrics که روی گروهی از کودکان ساکن در یوتا و نیویورک انجام شده است، نشان می‌دهد این بچه‌ها در مقایسه با بزرگسالان به یک میزان ریسک ابتلا به ویروس کرونا را داشتند، اما کودکان تقریبا نصف بزرگسالان دچار علائم شدند.

دکتر فلور مونوز، متخصص بیماری‌های عفونی کودکان در بیمارستان کودکان تگزاس می‌گوید: در حقیقت این مطالعه به ما می‌گوید که تمام گروه‌های سنی از نوزاد و ‌نوپا به اندازه بزرگسالان امکان خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ دارند. این متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: واقعیت این است که بچه‌های کوچک به‌ویژه کودکان می‌توانند ناقل اصلی ویروس باشند که این را طی زمان پاندمی متوجه شدیم و به وضوح قابل درک است. این یافته‌های جدید باید در تلاش‌هایی که برای کنترل پاندمی می‌شود، مانند توسعه واکسن‌ها و تحقیقات دارویی، درنظر گرفته شود.

خیز جهانی برای واکسیناسیون کودکان

یافته‌های جدید محققان درست یک روز پس از این که شرکت‌های آمریکایی فایزر و آلمانی بیون‌تک به‌طور رسمی درخواست مجوز استفاده اضطراری واکسن کووید-۱۹ مخصوص کودک خود را به سازمان غذا و دارو ارسال کرد، منتشر شد. واکسن فایزر با دوز کمتر برای گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال ساخته شده است.

تحقیقات جدید که از سپتامبر ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده بود، شامل داده یک‌هزار و ۲۳۶ نفر از ۳۱۰ خانوار متفاوت با یک یا چند فرزند است. دکتر فاطمه داوود از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا و همکارانش با بررسی دقیق شیوع کووید-۱۹ دریافتند که در میان خانوارهایی که یک یا چند نفر آلوده هستند، متوسط خطر عفونت در آن خانوارها ۵۲ درصد است.

همچنین این شواهد نشان می‌دهد کانون خانواده یک مکان مشترک برای انتشار ویروس ‌است‌. وقتی آنها شیوع بیماری را از نظر گروه‌های سنی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند، به‌نظر می‌رسید که نرخ در هر هزار نفر در هفته در سراسر جهان یکسان است: ۶.۳ برای کودکان تا ۴ سال؛ ۴.۴‌ برای کودکان ۵ تا ۱۱ سال؛ ۶.۰ برای کودکان ۱۲ تا ۱۷ سال و ۵.۱ برای بزرگسالان. این اعداد نشان می‌دهد که بچه‌ها و بزرگسالان نرخ مشابهی در ابتلا به این بیماری عفونی خطرناک دارند که همین موضوع، لزوم سرعت‌بخشی به توسعه و تجویز یک واکسن مناسب برای گروه‌های سنی پایین را بیشتر عیان می‌کند. اما همین گروه از دانشمندان وقتی تصمیم گرفتند تا نرخ بی‌علامت‌بودن را در میان همین گروه‌های سنی ‌به‌دست بیاورند، به نتایج جالبی رسیدند؛ تعداد بیماران بی‌علامت در میان کودکان زیر ۴ سال ۵۲ درصد، کودکان ۵ تا ۱۱ سال ۵۰ درصد و ۱۲ تا ۱۷ سال ۴۵ درصد و این نرخ در بزرگسالان ۱۲ درصد بود.

به گزارش روزنامه همشهری، دکتر مونز می‌گوید: همه یافته‌های این تحقیق، به ما می‌گوید که باید از تجربیات درس بگیریم و با توجه به نقش انفجاری کودکان در انتقال این ویروس عفونی تنفسی، هرچه سریع‌تر بهترین واکسن و درمان‌های توسعه‌یافته مخصوص این گروه سنی را به مرحله تجویز برسانیم و همچنین استراتژی‌ها و سیاست‌های کنترل شیوع و همه‌گیری را بیش از پیش درنظر بگیریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید