گریپ فروت؛خطرناک‌ترین نوشیدنی برای خوردن دارو

  • آرشیو
  • شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ ۱۰:۵۱
    کد خبر :781180

همزمان و قبل و بعد از خوردن دارو، هرگز گریپ فروت یا آب آن را میل نکنید.

احتمال واکنش برخی دارو‌ها به آب گریپ فروت مدت هاست که وجود دارد، اما بیشتر مردم از آن خبر ندارند. حتی شاید برخی آن را شنیده باشند، اما فراموش کرده اند و ممکن است مشکلات ناشی از آن زندگیشان را تهدید کند.

به گزارش عصر ایران، آمی کارش استاد دانشکده پرستاری در مرکز پزشکی دانشگاه روچستر گزارش داد فردی در ایالت فلوریدا در فصل زمستان به او مراجعه کرده است که روزانه همزمان با مصرف داروی کاهش کلسترول خون، دو تا سه لیوان آب گریپ فروت را مصرف کرده است. این فرد در حال حاضر دچار بیماری خطرناکی شده است.

به گفته کارش، آب گریپ فروت یک آنزیم بسیار مهم را مهار و احتمال بروز عواقب خطرناک را افزایش می‌دهد. اداره غذا و داروی آمریکا خواستار آزمایش تمام دارو‌های جدید که احتمال واکنش آن با سیستم آنزیم‌ها و آب گریپ فروت وجود دارد، شده است.

براین اساس در مورد واکنش گریپ فروت به ده‌ها دارو اطلاع داده شده، اما با این وجود کارش می‌گوید بسیاری از متخصصان و بیماران از این خطر اطلاع ندارند.

این استاد رشته پرستاری می‌گوید احتمال واکنش برخی دارو‌ها به آب گریپ فروت مدت هاست که وجود دارد، اما بیشتر مردم از آن خبر ندارند. حتی شاید برخی آن را شنیده باشند، اما فراموش کرده اند و ممکن است مشکلات ناشی از آن زندگیشان را تهدید کند.

فردی که کارش از آن نام برده، دچار کلسترول بالا و دیگر عوامل خطرناک برای بیماری‌های قلبی بوده است که پس از مصرف آب گریپ فروت به ناگاه دچار درد عضلانی، خستگی و تب شده که در نهایت منجر به نارسایی کلیه و مرگ او شده است.

این پزشک توضیح می‌دهد که احتمالا آب گریپ فروت یکی از خوراکی‌هایی است که مصرف همزمان آن با دارو موجب بروز برخی مشکلات می‌شود، زیرا توسط همان آنزیمی که در کبد بسیاری از دارو‌ها را هضم می‌کند، استفاده می‌شود. آنزیم P-۴۵۰، ۳A۴ باعث تبدیل آب گریپ فروت به عناصر مفید بدن شده و همچنین ده‌ها دارو را هضم می‌کند.

کارش می‌گوید وقتی بیش از حد فرآیند هضم سنگین باشد، آب گریپ فروت می‌تواند سیستم بدن را مختل کرده و با مشغول کردن کبد به خود، مانع از هضم دارو‌ها و مواد دیگر شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید