مهیا کردن همه چیز در دانشگاه آزاد برای ابتلای دانشجویان به کرونا/ در این دانشگاه آموزش مجازی فقط یک شعار است/ تصاویر

    کد خبر :785427

همزمان با شیوع ویروس کرونا، اکثر دانشگاه های کشور نه به اختیار بلکه از سر اجبار به سمت آموزش مجازی رفتند و تلاش کردند تا حضور دانشجویان و اساتید را در دانشگاه ها به حداقل ممکن برسانند. از جمله دانشگاه هایی که برای تحقق این مهم هزینه های سنگینی را متقبل شد، دانشگاه آزاد بود؛ دانشگاهی که حالا گزارش های میدانی نشان می دهد در تحقق این مهم چندان توفیقی نداشته و جان تک تک دانشجویان، کارکنان و اساتیدش به شدت در معرض خطر است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– بر خلاف بسیاری از دانشگاه های کشور که خیلی آرام و بی سر و صدا آموزش، پژوهش و بسیاری از فعالیت های دیگر دانشگاهی خود را به واسطه شیوع ویروس کرونا به فضای مجازی منتقل کردند، دانشگاه آزاد در این زمینه پر سر و صدا عمل کرد و در پاره ای موارد حتی مدعی پیشتازی در این حوزه بود.

این را می توان از گفته مقامات ارشد دانشگاه آزاد در فواصل مختلف زمانی برداشت کرد که در این باره مدعی بودند در برگزاری کلاس های مجازی و سوق دادن فعالیت های دانشگاهی از فضای حضوری به فضای مجازی رکوردار هستند.

به طور مشخص و در این باره در تاریخ 25 شهریور ماه سال جاری محمد مهدی طهرانچی- رئیس دانشگاه آزاد در یک نشست خبری به رسانه ها گفته بود: دانشگاه آزاد توانست در دوران کرونا با برگزاری ۲۸۰ هزار کلاس برخط در هفته برای ۷۰۰ هزار دانشجو رکورد بی نظیری را ثبت کند.

وی همچنین با اشاره به بحث کلاس‌های مجازی عنوان کرده بود: حضور دانشجویان در دانشگاه یکی از نکات مهم است، اما در مقابل سلامت دانشجویان هم اهمیت دارد بنابراین سیستم ۴+ ۱۲ را اعمال کردیم یعنی دانشجویان ۱۲ هفته مجازی و ۴ هفته حضوری آموزش ببینند که اسم کلاس‌های حضوری آن ۴ هفته جلسات گفتگو است یعنی اساتید طبق یک برنامه ریزی طی هفته دانشجویان را به گروه‌های کوچک دسته بندی کرده و برای تعامل با دانشجویان جلسات گفتگو را برگزار می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد پیشتر و درتاریخ 10 تیرماه با تأکید بر ضرورت توجه به برگزاری کلاس ها به صورت آنلاین با هدف حفظ سلامت دانشجویان به «ایرنا» گفته بود: امروز آموزش عالی در شرایطی قرار دارد که سال گذشته اینگونه نبود. این فضا دیگر به گذشته بر نمی گردد. بنابراین باید به این واقعیت توجه داشته باشیم و خود را با شرایط و تحولات جدید وفق دهیم، چرا که ارائه خدمت در دوران بحران باعث بقای سازمان هاست.

وی در همین باره ادامه داد: برگزاری کلاس های مجازی، تجربه‌ای بود تا اساتید و دانشجویان با محیط آموزش مجازی آشنا شوند. شروع ترم آینده به صورت حضوری و ادامه آن به صورت مجازی خواهد بود. با توجه به اینکه خطر شیوع کرونا همچنان باقی است، ترم آینده در واقع ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی خواهد بود.

طهرانچی همچنین در تاریخ 24 آبان ماه نیز با حضور در برنامه تهران 20 شبکه پنج از فعالیت های گسترده دانشگاه آزاد برای مجازی کردن کلاس ها و فعالیت های دانشگاهی دفاع کرد و مدعی شد که این دانشگاه در سال تحصیلی گذشته موفق شده است چیزی حدود 250 هزار کلاس مجازی را در هفته برگزار کند و از این بابت دانشگاه آزاد جز موفق ترین دانشگاه ها بوده است.

با این همه اکنون که در بسیاری از دانشگاه های کشور ترم دوم سال تحصیلی با کمترین حاشیه و نگرانی آغاز شده است، بررسی ها نشان می دهد که در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد شرایط نگران کننده ای در حوزه ثبت نام دانشجویان برای ترم تحصیلی جاری وجود دارد و دانشجویانی که به واسطه شبکه های مجازی موفق به اخذ واحد نشده اند، از سر ناچار به صورت حضوری و در محیط های مملوء از جمعیت حاضر شده و ساعت ها معطل می شوند؛ اتفاقی که آنها و خانواده هایشان را به واسطه خطر ابتلا به ویروس کرونا به شدت نگران کرده است.

به طور مشخص در این باره گزارش های میدانی از دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات حکایت از آن دارد که ظرف دیروز (یکشنبه) و امروز ( دوشنبه) جمع زیادی از دانشجویان برای اخذ واحد درسی خود در ترم آتی به این واحد مراجعه کرده اند و سیستم اداری دانشگاه قادر به انجام سریع و مجازی نیاز آن ها نیست.

توضیح بیشتر اینکه معاونت آموزشی و معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه در شرایط کرونایی و نگران کننده این روزها تعداد زیادی از دانشجویان را مجبور کرده اند تا برای اخذ تنها  1 واحد درسی تربیت بدنی به این معاونت ها مراجعه کنند و ساعت ها در صف های طولانی و متراکم حضور داشته باشند.

یکی از منابع مطلع ضمن ارسال تصاویر این تجمع در این رابطه به «بازتاب»، گفت: مسئولان امر در دانشگاه آزاد حتی نتوانسته اند امکانی فراهم کنند که دانشجویان بتوانند 1 واحد درسی تربیت بدنی را به صورت اینترنتی اخذ کنند و دیگر نیازی به حضور فیزیکی در دانشگاه آن هم به این شکل نداشته باشند.

وی در این باره افزود: واقعاً برخی از دانشجویان بخاطر تراکم زیاد و صف های طولانی ایجاد شده هم نگران هستند و هم عصبانی؛ اما از آنسو برای مسئولان امر این واقعیت اصلاً اهمیتی ندارد. این را در نظر بگیرید که واحد علوم تحقیقات یکی از پیشتازان عرصه فعالیت های مجازی و آنلاین در میان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد است و قطعاً شرایط در دیگر واحدها نیز بهتر از این نیست.

جدا از اظهارات این منبع، تصاویر دریافتی نیز به خوبی عمق خطر و نگرانی مورد اشاره را نشان می دهد؛ اتفاقی که نه با شعارهای مدیران ارشد دانشگاه آزاد مبنی بر رکوردار بودن دانشگاه آزاد در حضور در فضای آنلاین همخوانی دارد و نه نشانی از تلاش برای تضمین و تأمین سلامت دانشجویان و کارکنان اداری دانشگاه آزاد دارد.

شرایطی تأسف برانگیز و خطرناک که در یک کلام به افزایش خطر ابتلا به ویروس کرونا در این دانشگاه منجر خواهد شد و از طرفی نیز اثبات می کند در فضاهای دانشگاهی مثل این واحد مشخصا رعایت پروتکل های بهداشتی خواسته یا ناخواسته کنار گذاشته شده است.

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. رنگرز هدی گفت:

    تشکر از شما بابت اطلاع رسانی. واقعا این واحد علوم و تحقیقات جز اسم و رسم هیچی نداره. الانم که مسوولین نالایق!!!!

  2. شريفي گفت:

    با تشکر از اطلاع رساني خوب و بموقع شما ذکر اين نکته هم لازم است که براي دانشگاه ازاد کسب درامد و پول بر سلامت و جان دانشجويان و جوانان اين مملکت ارجحيت دارد و در مواردي مانند جذب بيش از اندازه دانشجو وتشکيل کلاس هاي با ظرفيت هاي بالا و مواردي از اين دست که نمونه اي از انرا در تصاوير ارسالي از انتخاب واخد ترم جاري مي توان مشاهده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید