جدیدترین اخبار
15 مهر 1399 ساعت 11:24 پزشکی و سلامت کد خبر :751308
برای چاپ کلیک کنید

خستگی صبحگاهی؛ از علائم تا درمان

خستگی صبحگاهی؛ از علائم تا درمان

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که صبح از خواب بیدار شده و همچنان با احساس خستگی بیش از حد مواجه باشید. این در شرایطی است که از خلق و خوی خوبی خوردار نیستید و تمایلی به انجام هیچ کاری در طول روز ندارید. اگرچه خواب خوب شبانه کاملا ضروری است اما خستگی صبحگاهی می تواند به دلایل دیگری شکل بگیرد.

به گزارش عصر ایران، اگر به اندازه کافی خوابیده باشید، خسته از خواب بیدار شدن شرایطی طبیعی نیست. به گفته کارشناسان، خستگی صبحگاهی مکرر می تواند نشانه ای از برخی بیماری ها باشد و این مساله را باید با پزشک خود مطرح کنید.

علائم

از علائم خستگی صبحگاهی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– سرگیجه هنگام برخاستن از تخت

– خشکی دهان

– درد عضلانی

– ناراحتی دستگاه گوارش

– لرز

– فشار خون پایین (کم فشاری خون)

– خشکی چشم

دلایل

خستگی صبحگاهی در بلند مدت به خودی خود یک بیماری نیست و نشانه ای از کارکرد نادرست چیزی در بدن است. در این شرایط به نظر می رسد که از انرژی کافی برای انجام وظایف روزانه خود برخوردار نیستید.

همه ما می دانیم که خواب ناکافی به طور معمول رایج‌ترین دلیل خستگی صبحگاهی است اما موارد دیگری نیز وجود دارند که می توانند در این زمینه نقش داشته و البته جدی‌تر از کمبود خواب باشند. در صورت تجربه خستگی صبحگاهی پایدار برای حداقل دو هفته بهتر است برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات قلبی

پزشکان به طور کلی چند ساعت ابتدایی صبح را از جمله خطرناک‌ترین ساعات عنوان می کنند.

آنها اغلب به آنچه سنکوپ نام دارد و از فشار خون پایین ناشی می شود، اشاره می کنند که به دلیل کاهش گردش خون در مغز رخ می دهد. به علائم خود توجه داشته و آنها را نادیده نگیرید. اگر خستگی صبحگاهی ادامه دارد، به ندرت از سطوح انرژی کافی برخوردار هستید یا کمی سرگیجه دارید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات هورمونی: کم کاری تیروئید

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید با کمبود هورمون تیروئید مواجه هستند که بر عملکردهای بدن تاثیر می گذارد. کمبود هورمون ها موجب کند شدن متابولیسم بدن می شود که کاهش توانایی های عملکردی انسان را به همراه دارد. شما احساس خستگی و بی حالی را تجربه خواهید کرد. خستگی ناشی از کم کاری تیروئید اغلب هنگام صبح بیشتر به چشم می آید.

مشکلات عاطفی

کارشناسان اغلب به این نکته اشاره دارند که نحوه مواجهه و تعامل فرد با ساعات صبحگاهی بازتابی از سلامت جسمانی و عاطفی وی است. در آن لحظه شما در برابر یک روز کاری کامل، مراقبت از کودکان، و وظایف دیگر قرار دارید. اگر وضعیت عاطفی شما خوب نباشد، انجام هر وظیفه ای می تواند طاقت فرسا به نظر برسد.

افسردگی به طور معمول موجب دردهای عضلانی، خستگی شدید، بی علاقگی، و غم و اندوه کلی می شود. بی تردید، یکی از دشوارترین لحظات برای افراد مبتلا به این بیماری زمانی است که صبح ها از خواب بیدار می شوند.

تغذیه ضعیف و رژیم های غذایی شدید

شما باید به رژیم غذایی خود توجه ویژه ای داشته باشید. گاهی اوقات، افراد تصمیم می گیرند تا برنامه های غذایی سخت و محدود کننده ای را دنبال کنند که می تواند در نهایت به بی تعادلی های تغذیه ای بسیار شدید منجر شود.

رژیم های غذایی شدید می توانند موجب بی تعادلی های متابولیک شوند که امکان مواجهه با خستگی شدید، غش کردن، یا اختلالات هیدروالکترولیت با سدیم و پتاسیم را افزایش می دهد. این شرایط نیز می تواند به مشکلات قلبی، آریتمی (ضربان نامنظم قلب)، و حتی حملات قلبی منجر شود.

مبارزه با خستگی صبحگاهی

اگر بیش از دو هفته است که با خستگی صبحگاهی مواجه هستید به پزشک مراجعه کنید. این می تواند با شرایطی که قبلا تشخیص داده شده است مانند یک مشکل قلبی، پرفشاری خون، و آریتمی در ارتباط باشد.

از نظر عاطفی از خود مراقبت کنید. اگر صبح که از خواب بیدار می شوید، دوست ندارید روز خود را آغاز کنید و ترجیح می دهید تمام روز را در تختخواب باقی بمانید، دلیل این شرایط را از خود بپرسید. با مشکلات خود روبرو شده و حمایت عاطفی از خانواده و دوستان خود دریافت کنید. آرامش و شادی منبع فوق العاده انرژی برای مبارزه با خستگی است.

مراقب رژیم های غذایی که دنبال می کنید باشید. از دریافت مواد مغذی به میزان کافی، مصرف مواد غذایی مختلف و تامین آب مورد نیاز بدن اطمینان حاصل کنید.

صبحانه را هیچگاه حذف نکنید. این یکی از مهم‌ترین وعده های غذایی روز است و می تواند انرژی کافی برای مبارزه با خستگی را در اختیار شما قرار دهد. میوه ها و منابع فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید. در همین راستا، شما می توانید جو دوسر، سیب، توت فرنگی، بلوبری، موز و مغزدانه ها را در وعده غذایی صبحانه استفاده کنید که منبع خوبی برای کسب انرژی و بهبود خلق و خو هستند.

آنچه را نیاز دارید از شب پیش تدارک دیده تا هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوید همه چیز آماده و در دسترس شما باشد و در آرامش صبحانه خود را میل کنید.

دمنوش هایی که از زنجبیل، جینسینگ، یا ماکا تهیه می شوند را حداقل سه بار در هفته همراه با صبحانه خود مصرف کنید. این دمنوش ها می توانند به افزایش سطوح انرژی و نشاط کمک کرده و از نظر جسمی نیز بدن را تقویت کنند.

یک برنامه منظم را دنبال کنید. همواره در زمانی مشابه از روز غذای خود را مصرف کنید، هشت ساعت استراحت کنید، حداقل نیم ساعت در روز پیاده‌روی کنید و در برابر نور خوشید قرار بگیرید. همچنین، در صورت مواجهه با هر گونه علائم غیرمعمول برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

Ad

روی خط خبر

  • مخالفت کمیسیون انرژی مجلس با طرح تشکیل شورای عالی آب
  • پایگاه هوایی بلد عراق هدف حملات راکتی قرار گرفت
  • فدراسیون پزشکی ورزشی خواستار مقابله با فعالیت باشگاه‌های ورزشی متخلف شد
  • جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه به لقاء الله پیوست
  • کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی جلسه ای با موضوع ایران تشکیل می دهد
  • حسن شریفی سرپرست بخش روابط عمومی فدراسیون فوتبال شد
  • بازنشستگان مقابل ادارات و سازمان های تامین اجتماعی تجمع کردند
  • عربستان خبر مذاکرات با ایران را تکذیب کرد
  • کل انرژی دیتاسنترهای فیسبوک را انرژی تجدیدپذیر تامین می کنند
  • نویسنده «نون خ» به کرونا مبتلا شد
  • وام ودیعه مسکن امسال به چه کسانی پرداخت می‌شود؟/ احتمال افزایش وام
  • کد رهگیری برای معاملات مسکن اجباری است
  • خبر خوب پلیس راهور؛ بخشودگی دو برابری جرایم معوقه رانندگی
  • روحانی با قیمت خودرو چه کرد؟ /جدول
  • افزایش شمار مصدومان/ ثبت ۱۰ پس لرزه
  • برادران جهانگیری خواستار رسیدگی توهین نماینده مجلس به خود شدند
  • سقوط آزاد بیت کوین تنها در چند روز
  • نتایج اولیه کنکور دکتری ۱۴۰۰ اعلام شد
  • افشین سلیمانپور درگذشت
  • سامسونگ تبلت تاشو خواهد ساخت
  • رونمایی بنتلی از نسخه کروک Continental GT Speed
  • علائم کرونا در کودکان چگونه است؟
  • ستاد کرونا: به این زودی ‌ها از وضعیت قرمز خارج نمی‌شویم
  • پیش‌بینی زالی ۲ هفته سخت و حساس کرونایی در استان تهران
  • قیمت دلار یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
  • آغاز ثبت‌نام «وام ضروری» بازنشستگان کشوری از اول اردیبهشت
  • سینماها قطعاً تا جمعه تعطیل است/ در انتظار وضعیت «نارنجی»
  • سریال محبوب قدیمی با بازیگران جدید به تلویزیون برمی‌گردد
  • ادامه مذاکرات فنی ایران و گروه ۱+۴ امروز در وین
  • ادعای فایننشال تایمز: مقامات ایرانی و عربستان سعودی در بغداد مذاکره کرده‌اند
  • Ad