خسارت جدی زلزله به بناهای تاریخی اندیکا

    کد خبر :850989

با وقوع زلزله چند اثر تاریخی در اندیکا دچار خسارت‌های جدی و یا جزئی شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سیدحکمت‌اله موسوی، مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان گفت: با وقوع زمین‌لرزه‌ در روز دوشنبه بخش‌هایی از بنای ثبت‌ملی امام‌زاده شاه‌قطب‌الدین در اندیکا که مربوط به دوره تیموریان است دچار خسارت جدی شده است.

او افزود: علاوه بر ایجاد ترک‌های عمیق در دیواره‌های این بنا، سکو و صفه موجود در زیر امام‌زاده به صورت کامل ریزش کرده و تخریب شده است که این اتفاق، گنبد امام‌زاده را در وضعیت ناپایدار قرار داده و هر لحظه بیم آن می‌رود که گنبد این اثر تاریخی ریزش کند.

موسوی با بیان اینکه مسجد امام‌جعفر صادق (ع) که در مجاورت امام‌زاده قطب‌الدین قرار دارد و قدمت آن به دوره صفوی باز می‌گردد در این حادثه کاملاً تخریب شد، تصریح کرد: آسیاب‌های تاریخی شهرستان نیز در این زلزله آسیب‌هایی دیده‌اند و سد باستانی و ثبت‌ملی قلعه‌خواجه نیز ترک‌های جزئی برداشته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان گفت: در پایش‌های به عمل آمده تا این لحظه، چند ساختمان مسکونی در منطقه گردشگری سوسن‌سرخاب اندیکا نیز خسارت‌هایی دیده‌اند و با توجه به گستردگی شهرستان و کوهستانی و صعب‌العبور بودن برخی مکان‌های تاریخی، کار پایش آثار تاریخی به منظور یافتن آسیب‌های احتمالی ادامه دارد؛ ضمن این‌که همه آسیب‌ها به ستاد مدیریت بحران شهرستان به منظور برآورد میزان دقیق خسارت گزارش داده شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: باتوجه به پایش‌هایی که تاکنون انجام و استعلام‌هایی که گرفته شده، تا این لحظه در سایر نقاط خوزستان، خسارتی به آثار تاریخی مشاهده نشده است؛ باوجود این، کماکان بررسی‌ها از سوی کارشناسان ادامه دارد و در صورت مشاهده هرگونه تخریب و یا آسیب در محوطه‌ها، بافت‌ها و موزه‌ها اقدامات حفاظتی انجام و گزارش داده خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید