خروج مرجان و صدف از کیش ۶۰ میلیون ریال جریمه دارد

    کد خبر :802693
خروج مرجان و صدف از کیش ۶۰ میلیون ریال جریمه دارد

رییس اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش گفت: خروج مرجان، ماسه و صدف از این جزیره ممنوع بوده و برایحفاظت از محط زیست این منطقه به ازای خروج غیرقانونی هر کیلوگرم ۶۰ میلیون ریال جریمه در نظر گرفته شده است.

مریم محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مرجان، صدف و ماسه‌های تشکیل شده از خرده مرجان و صدف کیش مهمترین زیبایی و سرمایه محیط زیستی این جزیره است و در سال های گذشته همواره تلاش شده تا از این سرمایه حفاظت شود.

وی اضافه کرد: برخی از مسافران جزیره کیش بدون آگاهی قبلی اقدام به خروج مرجان، صدف و ماسه می‌کنند که ماموران این اداره با همکاری کارکنان فرودگاه و بندگاه تجاری این کالاها را توقیف می‌کنند تا مانع از تخریب محیط زیست جزیره شوند.

محمدی با بیان اینکه روزانه حدود ۲۰ کیلوگرم انواع مرجان و صدف و ماسه عمدتا در فرودگاه کشف و به سال جزیره برگردانده می‌شود افزود: افرادی که سعی در خروج جانداران کیش داشته باشند، در مبادی خروجی دستگیر و تحویل مقامات قضایی می شوند لذا مسافران و ساکنان کیش در این مورد باید آگاهانه عمل کنند.

وی یادآور شد: در سال جاری نیز جریمه خروج این موارد از جزیره در ازای هر کیلوگرم ۶۰ میلیون ریال است و اخیرا مشاهده شده که برخی از ساکنان کیش اقدام به نگهداری مرجان ها در حیاط و باغچه ها می کنند که این اقدام نیز غیر قانونی بوده و در صورت مشاهده با برخورد سازمان رو به رو خواهند شد.

رییس اداره محیط زیست کیش تاکید کرد: برخی از افراد پس از دستگیری اظهار می کنند که از جرم بودن این مساله مطلع نبوده اند این در حالی است که قوانین زیست محیطی به صورت واضح اعلام شده است و دست زدن به اکوسیستم هر منطقه ای جرم به شمار می رود.

محمدی ادامه داد: برداشتن هر نوع موجود آبزی از جمله ستاره دریایی نیز یک جرم به شمار می رود زیرا حتی جسد یک موجود نیز برای اکوسیستم آن منطقه نیاز است لذا حذف آن می تواند مشکلات زیست محیطی به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه زیستگاه‌های مرجانی با بالاترین تنوع زیستی با ارزش‌ترین اککوسیستم دریایی هستند که بعد از جنگل های مناطق حاره، دومین بیوم غنی جهان است افزود: مرجان های زنده تنها هفت صدم سطح اقیانوس ها را پوشانده اما زیستگاه ۲۵ درصد حیات دریایی بوده است.در دریای عمان ۱۱۷ گونه مرجان و در خلیج فارس ۵۷ گونه شناسایی شده که جزایر فارور و

بنی فارور با ۲۹ گونه و کیش با ۲۸ گونه از بالاترین تنوع زیستی برخوردار است.

جزیره کیش از جزیره های استان هرمزگان با بیش از ۹۱ کیلومتر مربع مساحت در ۱۸ کیلومتری کرانه جنوبی ایران واقع شده است که در گذشته آن را قیس می خواندند.

این جزیره از دیرباز تاکنون به دلیل موقعیت استراتژیک، زیبایی های بی نظیر و توسعه همه‌جانبه اقتصادی و گردشگری مقصد گردشگران و فعالان حوزه تجارت و اقتصاد بوده و همواره یکی از مطرح ترین مناطق آزاد کشور محسوب می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید