حضور نمایندگان ایران در سازمان همکاری اسلامی پس 6 سال؛ چرا حضور سه دیپلمات ایرانی در جده اهمیت دارد؟

    کد خبر :882228
نمایندگان ایران در سازمان همکاری اسلامی

نمایندگان ایران در سازمان همکاری اسلامی پس از شش سال فعالیت خود را از سر گرفتند. هر چند این موضوع به معنی از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور نیست، نشان‌دهنده جدی بودن دو کشور در تلاش‌های خود برای پشت سر گذاشتن دوره اخیر تنش و تخاصم است.

«بازتاب»؛ آرش صفار- روز یکشنبه، سوم بهمن دیپلمات‌های ایرانی پس از شش سال فعالیت خود در سازمان همکاری اسلامی را از سر گرفتند.

پیش‌تر «حسین امیرعبداللهیان» از موافقت عربستان با از سرگیری حضور و فعالیت نمایندگان ایران نزد سازمان همکاری اسلامی خبر داده بود. هفته گذشته عربستان ویزای این گروه از دیپلمات‌های ایرانی را صادر کرده بود.

این سه دیپلمات ایرانی روز یکشنبه در جلسه سازمان همکاری اسلامی شرکت کردند؛ این جلسه در واقع پیش نشست اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو بود که قرار است در مارس 2022 در اسلام‌آباد برگزار شود.

پیش‌تر برخی رسانه‌ها صدور ویزا برای دیپلمات‌های ایرانی را به معنی از سرگیری فعالیت نمایندگی ایران در عربستان معرفی کرده بودند؛ با این وجود به گزارش «ایسنا»، یک مسئول در سازمان همکاری اسلامی تأکید کرده است که سه دیپلمات ایرانی در نمایندگی موقت جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان فعالیت می‌کنند و این نهاد جدای از کنسولگری ایران در شهر جده است.

به نظر می‌رسد موافقت عربستان با حضور نمایندگان ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده، نخستین نتیجه عملی گفتگوهای تهران و ریاض با میانجی‌گری بغداد باشد.

دو طرف در این گفتگوها تلاش دارند تا با کاهش اختلافات مسیر عادی‌سازی روابط را هموار کنند؛ با این وجود برخی تحلیل‌گران تأکید دارند که با توجه به تعدد موضوعات مورد اختلاف و عمق آن‌ها این تلاش‌ها برای موفقیت راه درازی در پیش دارند و آغاز به کار نمایندگی‌های دیپلماتیک دو کشور، احتمالا از آخرین گام‌های این مسیر خواهد بود.

با این حال آغاز مجدد فعالیت نمایندگان ایران در سازمان همکاری اسلامی نیز، یک گام به جلو به محسوب می‌شود؛ زیرا علاوه بر اینکه نشان‌دهنده تلاش‌های دو کشور برای حل‌وفصل موضوعات کم‌اهمیت‌تر، به عنوان مبنایی برای کاهش اختلافات در موضوعات درجه اول محسوب می‌شود، بالقوه یک کانال ارتباطی میان تهران و ریاض ایجاد می‌کند.

باید دید آیا دو کشور در نهایت قادر خواهند بود این دور از روابط تنش‌آلود خود را پشت سر بگذارند یا در بر پاشنه سابق می‌چرخد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید