ماجرای حضور یک ترنس در گرمخانه زنان کارتن خواب

    کد خبر :785022

پذیرش ترنسها در گرمخانه ویژه زنان و مردان کارتن خواب و بی‌خانمان ممنوع و خلاف قوانین و مقررات فعالیت این مراکز است.

بسیاری از زنان بی‌خانمان و کارتن خواب شب را در مراکزی به نام گرمخانه یا شلتر به صبح می‌رسانند که اغلب یا از طرف شهرداری مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند و یا سازمان بهزیستی ضمن صدور مجوز، بر عملکرد این مراکز نظارت می‌کند.

این مراکز به صورت مجزا و اختصاصی خدمات مخصوص را برای زنان و مردان کارتن خواب و بی‌خانمان ارائه می‌کنند و به عبارتی باید در جایگاه سرپناهی هر چند موقت و گذرا، محلی امن برای اسکان جامعه هدف خود به حساب بیایند.

در کنار زنان و مردان بی‌خانمان، تعداد ترنس‌های کارتن خواب و بیخانمان، یعنی همان افرادی که دچار اختلال هویت جنسی هستند هم آنقدری هست که برای آن‌ها مرکزی ویژه با شرایط پذیرش خاص اختصاص داده شود و در حال حاضر پذیرش و اسکان ترنسها در گرمخانه‌ زنان و مردان ممنوع است و بر اساس اخبار این افراد در اتوبوس‌هایی که گرمخانه سیار محسوب می‌شوند، شب را به صبح می‌رسانند.

حضور یک ترنس در میان پرسنل گرمخانه ویژه زنان!

علی رغم ممنوعیت ورود و پذیرش ترنسها در گرمخانه‌ها و مددسراهای ویژه زنان و مردان، مدیریت یکی از مراکز فوق بیش از یک ماه است که یکی از افراد ترنس را در مرکز ویژه اقامت زنان کارتن خواب منطقه ۱۲ شهرداری تهران که جزو مراکز پر تردد زنان آسیب دیده کارتن خواب و بیخانمان محسوب می‌شود، پذیرش کرده است.

علاوه بر این اقدام غیر قانونی مدیر فوق، ضمن دادن مسئولیت مدیریت انبار امانات مددجویان مرکز به این فرد ترنس، از وی در انجام گشت در پاتوق‌های کارتن خوابی نیز استفاده می‌کند.

مددجوی ترنس فوق فردی کم سن و سال است که به گفته مددجویان این مددسرا در میان سایر مددجویان زن با ظاهری مردانه در تردد بوده و محل خواب و استراحت او نیز در بین سایرین و البته گاهی پرسنل این خوابگاه است.

لازم به ذکر است مدیر این مرکز اقامتی زنان کارتن خواب، همان فردی است که چندی پیش در اظهار دلتنگی مسیح علی نژاد خبرنگار وطن فروش برای مادرش، با ثبت کامنت با وی ابراز همدردی کرده بود.

بی‌پناهی ترنسها، نتیجه خلأ قانونی و حقوقی!

در بهمن ماه سال گذشته سید مالک حسینی سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از ایجاد یک گرمخانه مختص ترنسها تا پایان همان سال خبر داده بود اما متأسفانه این خبر تنها در حد یک حرف باقی ماند.

به گفته سید مالک حسینی مقرر شده بود تا با همراهی و موافقت نهادهایی مثل نیروی انتظامی، بهزیستی و استانداری، در خصوص اختصاص گرمخانه به ترنس‌ها، مرکزی برای اسکان این افراد که به اختلال هویت جنسی مبتلا هستند، در نظر گرفته شود.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران عدم پذیرش ترنسها در گرمخانه‌های شهر تهران را متوجه وجود خلأ قانونی و حقوقی در این خصوص برشمرده بود.

ضرورت تسریع در اسکان ترنسهای بی‌خانمان!

پیامد منفی و آسیب روانی غیرقابل جبرانی که فرد ترنس فوق را به دلیل حضور و فعالیت در مرکز فوق مورد هجوم قرار می‌دهد، غیر قابل انکار است و آسیب آن کمتر از بیخانمانی او نخواهد بود.

از طرف دیگر به دلیل نبود مرکزی ویژه اسکان افرادی که علاوه بر بیخانمانی دچار اختلال هویت جنسی هستند، بر مشکلات سایر مددجویان مراجعه کننده زن یا مرد به گرمخانه‌های عادی هم اضافه می‌شود.

بدون تردید ایجاد و تأسیس گرمخانه ویژه افراد ترنس و پذیرش آن‌ها، باید با شرایط و ضوابط خاصی صورت بگیرد و مدیریت چنین مراکزی قطعا با چالش‌های بیشماری روبرو خواهد بود؛ چرا که علاوه بر افرادی که به تایید پزشکان، روانپزشکان و روانشناسان دارای اختلال هویت جنسی هستند، تعداد کسانی هم که به صورت کوتاه و گذرا و البته برای فرار از برخی محدودیت‌ها و قوانین، خود را ترنس جا می‌زنند کم نخواهد بود.

به هر حال نمیتوان نسبت به ماجرای اختصاص سرپناهی امن برای افراد بیمار گرفتار اختلال هویت جنسی بی‌تفاوت بود و مسئولان مربوطه باید هر چه زودتر برای رفع این آسیب اقدام کنند.

خبرگزاری دانشجو طی روزهای گذشته، به دلیل عدم پاسخگویی سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، موفق به برقراری تماس با سید مالک حسینی و روشن شدن چرایی این اتفاق نشده است و با این حال آمادگی دارد تا پاسخ مسئولان این مجموعه را برای چرایی پذیرش و فعالیت فرد ترنس فوق در گرمخانه زنان شهرداری منطقه ۱۲ را برای روشن شدن افکار عمومی منتشر کند.

گفتنی تصاویر حضور فرد مذکور و فعالیت وی در مجموعه اقامتی زنان کارتن خواب موجود است و به رسم احترام به حقوق انسانی این فرد از انتشار آن خودداری شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید