جدیدترین اخبار
24 دی 1399 ساعت 15:59 روی خط خبر کد خبر :776962
برای چاپ کلیک کنید

حسین دهقان: اگر منافع عده ای بگذارد، حل مشکل صنعت خودرو ساده است

حسین دهقان: اگر منافع عده ای بگذارد، حل مشکل صنعت خودرو ساده است

مشاوره مقام معظم رهبری با بیان اینکه مشکل اصلی صنعت خودرو کشور مربوط به تکنولوژی نیست بلکه مسئله ناکارآمدی و اتکای بیش از اندازه به رانت های دولتی است گفت: شاید از نظر کمی خودروسازی کشور رشد یافته باشد اما متاسفانه به دلیل مخدوش شدن اصل رقابت، از دو شاخص رشد کیفی و رضایت مشتری در این زمینه غفلت شده است.

حسین دهقان با اشاره به اینکه فعالیت خودروسازی که زیر سه میلیون دستگاه در سال تولید می کند، توجیه اقتصادی ندارد گفت: این در حالیست که برخی خودروسازهای داخلی سالانه فقط 150 هزار دستگاه تولید و سود قابل توجهی از این مسیر کسب می کنند! متاسفانه سیاست‌گذاری‌های اشتباه در دهه های گذشته موجب شده صنعت خودرو کشور رانت‌محور و کم‌بازده شود.

وی درباره توجیه اقتصادی این شرکت ها توضیح داد: اگرچه برای واردات خودرو تعرفه کامل وضع شده است اما مستثنی کردن واردات قطعات از این موضوع موجب شده است برخی با ایجاد یک خط مونتاژ و وارد کردن قطعات بدون هیچ گونه زحمت و ریسک مالی 60 درصد سود ببرند!

دهقان این تصمیمات اشتباه را ناشی از فشار برخی سرمایه گذاران بر سیاست گذاری برای ایجاد فضای رانتی دانست و افزود:علاوه بر این، کم اطلاعی سیاست‌گذار از وضعیت صنعت خودرو هم در تداوم این شرایط نقش داشته‌است.

دهقان با بیان اینکه دولت ضعیف، ملت را ذلیل می کند گفت:فعالیت های اقتصادی دولت ها حتی از بنگاهداری فراتر رفته و وارد سوادگری و سفته بازی شده است. گاهی کسب این سود جنبه مالی ندارد بلکه فقط با هدف افزایش محبوبیت دولت انجام می شود. در چنین وضعیتی دولت ها مجبور می شوند برای حفظ خود باج دهند.

این استاد دانشگاه، اقتصاد فعلی کشور را “اقتصاد شترگاوپلنگ” خواند و افزود: عناصر اقتصادی کشور هیچ تناسبی با هم ندارد؛ در واقع ملغمه ای از اقتصاد دولتی، تعاونی ، بخش خصوصی و خصولتی است. حتی این اواخر عنوان جدید “سهامی و عمومی” هم به آن اضافه شده است. جالب است که نه امروز بلکه از ابتدای دهه 60، کشور درگیر تعیین تکلیف این حوزه هاست.

به گزارش ایسنا، دهقان در پایان با تاکید بر اینکه ادامه این وضعیت بهمنی است که همه را با خود می برد و خسارت های جبران ناپذیری را بر اقتصاد کشور وارده می کند گفت: اگر منافع عده ای بگذارد، حل مشکل صنعت خودرو ساده است. نخست اینکه علاوه بر دو خودروساز اصلی به سایر شرکت های خودروسازی مجال رقابت داده شود و دیگر اینکه دولت ها در قیمت گذاری خودرو دخالت نکنند. در غیر این صورت جان و مال مردم قربانی انحصارطلبی و عرضه خودروهای بی کیفیت می شود.

روی خط خبر

  • رئیس جمهور برای سومین بار با مردم سخن می‌گوید
  • صادرات ۶۰میلیون دلار زعفران به ۶۰کشور دنیا
  • گفتگوی تلفنی رئیسی با همتای ونزوئلایی
  • طرح ترور رئیس جمهور ترکیه خنثی شد
  • مشاور مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تعیین شد
  • نتیجه بازی استقلال و پرسپولیس: صفر-صفر
  • آغاز ثبت‌نام «بیمه درمان تکمیلی» رانندگان تاکسی در پایتخت
  • کامیون‌های وارداتی با نرخ فاکتور خرید ترخیص شوند
  • جزئیات پرداخت تسهیلات خودمالکی مسکن اعلام شد
  • ورزشکاران بیمه می‌شوند
  • لفاظی‌های جدید دبیرکل اتحادیه عرب علیه ایران
  • نخستین واکنش سخنگوی دولت روحانی به دور جدید مذاکرات هسته‌ای
  • نحوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان در نیمسال اول اعلام شد
  • افشاگری درباره جنگ ترکیبی علیه ایران
  • انهدام باند شرط‌بندی در آستانه دربی تهران
  • قصیده گاو سفید بهترین فیلم جشنواره جنایات و مکافات استانبول
  • نقشه جهانی اومیکرون /عکس
  • قیمت این میوه در ایران کیلویی 892 هزار تومان است!
  • بایدن: فائوچی رئیس جمهور واقعی آمریکاست
  • تاکید رئیس جمهور بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای مصون ماندن از موج جدید کرونا
  • فرانسه: احیای برجام بدون مشارکت اسراییل و کشورهای عربی شانس ندارد
  • بازداشت ۱۹ عضو یک باند جعل اسناد رسمی در البرز
  • ۱0 نکته مهم در مورد سفر به یونان
  • فرودگاه‌ خوزستان: پروتکل خاصی برای جلوگیری از ورود اُمیکرون به ما ابلاغ نشده است
  • قاچاق سوخت در آب‌های ساحلی خوزستان
  • ادعای دبیرکل اتحادیه عرب درباره ایران
  • یراق آلات پارتیشن شیشه ای
  • آمریکا معافیت عراق برای خرید انرژی از ایران را بار دیگر تمدید کرد
  • راهنمای خرید دستگاه برش لیزری
  • قرمز شدن ۲ شهر در نقشه کرونایی/ ۸ استان در صدر جدول واکسیناسیون کرونا / نقشه و جدول