جدیدترین اخبار
24 دی 1399 ساعت 15:59 روی خط خبر کد خبر :776962

حسین دهقان: اگر منافع عده ای بگذارد، حل مشکل صنعت خودرو ساده است

حسین دهقاناگر منافع عده ای بگذارد، حل مشکل صنعت خودرو ساده است حسین دهقان, صنعت خودرو

مشاوره مقام معظم رهبری با بیان اینکه مشکل اصلی صنعت خودرو کشور مربوط به تکنولوژی نیست بلکه مسئله ناکارآمدی و اتکای بیش از اندازه به رانت های دولتی است گفت: شاید از نظر کمی خودروسازی کشور رشد یافته باشد اما متاسفانه به دلیل مخدوش شدن اصل رقابت، از دو شاخص رشد کیفی و رضایت مشتری در این زمینه غفلت شده است.

حسین دهقان با اشاره به اینکه فعالیت خودروسازی که زیر سه میلیون دستگاه در سال تولید می کند، توجیه اقتصادی ندارد گفت: این در حالیست که برخی خودروسازهای داخلی سالانه فقط 150 هزار دستگاه تولید و سود قابل توجهی از این مسیر کسب می کنند! متاسفانه سیاست‌گذاری‌های اشتباه در دهه های گذشته موجب شده صنعت خودرو کشور رانت‌محور و کم‌بازده شود.

وی درباره توجیه اقتصادی این شرکت ها توضیح داد: اگرچه برای واردات خودرو تعرفه کامل وضع شده است اما مستثنی کردن واردات قطعات از این موضوع موجب شده است برخی با ایجاد یک خط مونتاژ و وارد کردن قطعات بدون هیچ گونه زحمت و ریسک مالی 60 درصد سود ببرند!

دهقان این تصمیمات اشتباه را ناشی از فشار برخی سرمایه گذاران بر سیاست گذاری برای ایجاد فضای رانتی دانست و افزود:علاوه بر این، کم اطلاعی سیاست‌گذار از وضعیت صنعت خودرو هم در تداوم این شرایط نقش داشته‌است.

دهقان با بیان اینکه دولت ضعیف، ملت را ذلیل می کند گفت:فعالیت های اقتصادی دولت ها حتی از بنگاهداری فراتر رفته و وارد سوادگری و سفته بازی شده است. گاهی کسب این سود جنبه مالی ندارد بلکه فقط با هدف افزایش محبوبیت دولت انجام می شود. در چنین وضعیتی دولت ها مجبور می شوند برای حفظ خود باج دهند.

این استاد دانشگاه، اقتصاد فعلی کشور را “اقتصاد شترگاوپلنگ” خواند و افزود: عناصر اقتصادی کشور هیچ تناسبی با هم ندارد؛ در واقع ملغمه ای از اقتصاد دولتی، تعاونی ، بخش خصوصی و خصولتی است. حتی این اواخر عنوان جدید “سهامی و عمومی” هم به آن اضافه شده است. جالب است که نه امروز بلکه از ابتدای دهه 60، کشور درگیر تعیین تکلیف این حوزه هاست.

به گزارش ایسنا، دهقان در پایان با تاکید بر اینکه ادامه این وضعیت بهمنی است که همه را با خود می برد و خسارت های جبران ناپذیری را بر اقتصاد کشور وارده می کند گفت: اگر منافع عده ای بگذارد، حل مشکل صنعت خودرو ساده است. نخست اینکه علاوه بر دو خودروساز اصلی به سایر شرکت های خودروسازی مجال رقابت داده شود و دیگر اینکه دولت ها در قیمت گذاری خودرو دخالت نکنند. در غیر این صورت جان و مال مردم قربانی انحصارطلبی و عرضه خودروهای بی کیفیت می شود.

Ad

روی خط خبر

  • پژو ۲۰۷ پانوراما دارای استاندارد ECE اروپا است/ تست‌های ویژه برای سقف شیشه‌ای
  • استعفای رییس سازمان بورس پذیرفته شد
  • رئیس سیا از مقام خود کناره‌گیری کرد
  • دلیل اعلام جرم علیه وزیر ارتباطات
  • قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت
  • قیمت روز خودرو در یکم بهمن
  • قیمت سکه، طلا و ارز 99.11.01
  • ظریف: ترامپ به مرکز دموکراسی آمریکا هم رحم نکرد
  • تأثیر مصرف روزانه ویتامین c در بدن انسان / اینفوگرافیک
  • بازداشت یک ایرانی در آمریکا به اتهام “لابی گری مخفیانه” برای ایران
  • عبدالناصر همتی: از ابرتورم بالای ۱۲۰ درصد و دلار ۵۰ هزار تومانی جلوگیری کردم
  • افت قیمت‌ها در بازار خودرو/٢٠٠٨ به ٧٢٠ میلیون تومان رسید
  • افزایش نرخ ۳۱ ارز در بازار بین بانکی
  • کتاب دوم مایکل هریس به ایران رسید
  • قیمت جهانی طلا با تضعیف دلار رشد کرد
  • اغلب سهام آسیا اقیانوسیه رشد کرد
  • پلیس بین‌الملل هنوز برای ترامپ اعلان قرمز صادر نکرده است
  • «پیکی بلایندرز» با فصل ششم به پایان می‌رسد
  • فرهاد دژپسند: بورس با قیمت گذاری میانه خوبی ندارد؛ اظهارات وزیر صنعت درباره فولاد ایجاد نگرانی کرد
  • آخرین وضعیت کیفی خودروهای داخلی اعلام شد
  • چرا آمار افسردگی و اعتیاد در میان کارگران بالاست؟!
  • پیام طالبان به بایدن یک روز پیش از تحلیف
  • مشکلات عراق برای خرید انرژی از ایران
  • نسخه آلمانی ویروس کرونا آمد
  • رئیس بورس استعفا داد
  • انگلیس: شهرک‌سازی‌های اسرائیل تهدید برای راهکار “2 کشوری” است
  • کاهش قیمت طلا و سکه در بازار امروز
  • علی ربیعی:برخی به نام انتقاد از دولت، چشم خود را به روی رفتارهای مجرمانه آمریکا بستند
  • ترامپ خرید تجهیزات پهپادی از ایران، روسیه و چین را ممنوع کرد
  • هیات داوران رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
  • Ad