حاضر غایب در بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر

    کد خبر :678500

جشنواره موسیقی فجر که ابتدا با عنوان «جشنواره سرود و آهنگ‌های انقلابی» در اواسط دهه‌ی ۶۰ کار خود را آغاز کرد، امسال وارد سی و پنجمین سال فعالیت خود می‌شود. در این سه دهه و به مرور، بخش‌هایی به جشنواره موسیقی فجر اضافه یا از آن کم شده است که از آن جمله می‌توان به بخش «موسیقی بانوان»، «معرفی موسیقی ملل مسلمان»، «بخش سازی» و البته بخش موسیقی «پاپ» اشاره کرد.

انتخاب سهمیه‌ای برای «پاپ» در جشنواره موسیقی فجر در این سال‌ها به شدت محل مناقشه بوده است؛ بسیاری از موسیقیدانان و کارشناسان این حوزه با انتقاد از رویکرد مسوولان برگزارکننده بر این باورند که گنجاندن بخشی به نام موسیقی پاپ، جشنواره فجر که از آن به عنوان مهمترین رویداد موسیقایی کشور یاد می‌شود را در حد صنعت فرهنگ پایین می‌آورد و برخی دیگر خصوصا مسوولان برگزارکننده با دفاع از این تصمیم، از آن به عنوان محلی برای تامین هزینه‌های جشنواره هم یاد می‌کنند.

ایسنا در این گزارش نگاهی آماری به حضور خواننده‌های پاپ کشورمان در پنج سال اخیر در جشنواره موسیقی فجر داشته است. بخش پاپ در فاصله کمتر از بیست روز تا آغاز برگزاری، پیش از سایر بخش‌ها هنرمندان شرکت‌کننده خود را معرفی کرده است.

سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۴ بهمن ماه آغاز خواهد شد و با توجه به جدول اجراهای بخش پاپ خوانندگان این حوزه موسیقی در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران در دو سانس ۱۸.۳۰ و ۲۱.۳۰ به روی صحنه خواهند رفت.

امسال خوانندگانی از جمله برادران آرش و مسیح عدل‌پرور، امید حاجیلی، علی یاسینی، رضا بهرام، محسن ابراهیم‌زاده، امیر عباس گلاب، ماکان بند (رهام هادیان و امیر مقاره)، آرون افشار، سیروان خسروی و بهنام بانی برای علاقه‌مندان اجرا خواهند کرد.

در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر تعداد خوانندگان حوزه پاپ به ۱۰ نفر می‌رسد و برخی از آنها نیز در دو سانس به روی صحنه خواهند رفت. تعداد هنرمندان در سال گذشته به ۹ نفر می‌رسید که در ساعاتی مشابه در دو سانس و در برج میلاد اجرا کردند.

در سی و سومین دوره از جشنواره، ۱۳ هنرمند در دو سانس در سالن میلاد نمایشگاه اجرا داشتند. در سی و دومین دوره ۱۲ خوانند در همین سالن و در دو سانس و در سی و یکمین دوره تنها هفت خواننده در یک سانس به روی صحنه رفتند.

در سی و یکمین دوره هنرمندان بخش پاپ هر شب اجرا نداشته‌اند.

در جشنواره امسال خواننده‌هایی مانند سیروان خسروی، امید حاجیلی، علی یاسینی، رضا بهرام و آرون افشار شرکت کرده‌اند که سال گذشته در جشنواره حضور نداشتند. هرچند سیروان خسروی و امید حاجیلی در سی و دومین دوره از جشنواره حضور داشتند.

علی یاسینی، رضا بهرام و آرون افشار نیز در چهار دوره قبل در جشنواره حضور نداشته‌اند. آرش و مسیح امسال دومین دوره متوالی حضور در پنج دوره اخیر این جشنواره را می‌گذرانند. امید حاجیلی نیز امسال سومین تجربه حضور خود را در پنج دوره اخیر جشنواره تجربه می‌کند.

امیرعباس گلاب، بهنام بانی و ماکان بند نیز به مدت سه سال است که به طور متوالی در جشنواره حضور دارند.

محسن ابراهیم‌زاده سال گذشته نیز در جشنواره حضور داشته است. محسن یگانه، زانیار خسروی، رضا صادقی و احسان خواجه امیری که در دوره‌های قبل‌تر از این جشنواره حضور داشته‌اند، حداقل دو یا سه دوره است که از حضور آنها در جشنواره خبری نیست.

حامد همایون نیز به نظر می‌رسد در مدت اوج شهرت خود یک بار در سی و سومین دوره در دو سانس و یک بار در سی و دومین دوره در چهار سانس به روی صحنه رفته است. محمد علیزاده نیز دو سالی است که دیگر در جشنواره حضور پیدا نکرده است.

سال گذشته اجراهای پاپ در هفت شب از ۲۴ بهمن در دو سانس ۱۸.۳۰ و ۲۱.۳۰ در برج میلاد به روی صحنه رفتند. هنرمندان این بخش شامل بهنام بانی در دو سانس، شهاب مظفری، گروه هفت، برادران مسیح و آرش، امیرعباس گلاب، علیرضا طلیسچی، پازل بند (علی رهبری و آرین بهاری) در یک سانس، ماکان بند در دو سانس و محسن ابراهیم زاده در دو سانس بودند.

در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر مهدی یراحی، مهدی جهانی، امید حاجیلی، حامد همایون (دو سانس)، محمد علیزاده (دو سانس)، زانیار خسروی، سینا شعبانخانی، بهنام بانی (دو سانس)، ماکان بند، پازل بند، سیروان خسروی (دو سانس)، علیرضا تلیسچی و امیرعباس گلاب در میلاد نمایشگاه به روی صحنه رفتند.

سی و دومین دوره از جشنواره هم میزبان محمد علیزاده (دو سانس)، محسن یگانه، زانیار خسروی، رضا صادقی، سیامک عباسی، فریدون آسرایی، فرزاد فرزین، امید حاجیلی، اشوان، حامد همایون (چهار سانس)، شهرام شکوهی و میثم ابراهیمی بوده است.

در سی و یکمین دوره نیز که اجراها در سالن میلاد نمایشگاه اجرا شده‌اند، محمد علیزاده، گروه هفت، احسان خواجه امیری، سیروان خسروی، محسن یگانه، مازیار فلاحی و بابک جهانبخش تنها در یک سانس ساعت ۶ اجرا کرده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید