حاشیه ای بر سرقت واکسن کرونای پاکبانان توسط کارکنان شهرداری ها/ این یعنی آنها ظرفیت هزار و یک جور تخلف دیگر را هم دارند

    کد خبر :806093

مدتی است که سرقت واکسن کرونا از پاکبانان شهرداری ها در مناطق مختلف کشور بر سر زبان ها افتاده است. این موضوع زمانی جدی تر مطرح شد که خبر تزریق واکسن توسط تعدادی از کارکنان شهرداری منطقه 6 تهران نیز منتشر شد؛ افرادی که خود را پارکبان جا می زنند تا در لیست افراد مشمول تزریق واکسن قرار بگیرند.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– اواخر فروردین ماه بود که خبر تزریق غیر قانونی واکسن کرونا و به جای پارکبانان توسط کارکنان شهرداری آبادان منتشر شد و در فضای مجازی مورد توجه کاربران قرار گرفت و اعلام شد که برخی مدیران از سهمیه واکسن اختصاص یافته به پاکبانان برداشته و به خود تزریق کردند.

در همین رابطه رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان در خبری به رسانه ها گفت:  تعدادی از مدیران شهرداری و اعضای شورای این شهر با قرار دادن نام خود در لیست پاکبانان دریافت کننده واکسن کرونا، از سهمیه واکسن آن‌ها استفاده کردند.

علی رغم خطای بزرگی که به نظر اصلاً قابل بخشش نبود، پس از مدتی شهردار آبادان در واکنش به این خبر و در مقام دفاع برآمد و اعلام کرد:  خود پاکبانان خواستند که من و امام جمعه هم واکسن بزنیم.

هنوز غائله برپا شده در آبادان فرجام نیافته، شاهد تکرار ماجرا، در دیگر نقاط کشور بودیم. به طور مشخص و در تاریخ 28 فروردین ماه اعلام شد که در علی آباد کتول در استان گلستان نیزاین اتفاق تکرار شده است.

این خبری بود که سخنگوی شورای اسلامی این شهر تایید کرد و حکایت از دست بردن در سهمیه واکسن پاکبانان توسط مدیران شهرداری و پیمانکار خدمات شهری داشت که موجب شد از ۲۴ سهمیه اختصاص یافته به پاکبانان، ۷ تایش به دیگران تزریق شود! آن هم در شرایطی که اعلام شده پاکبانان علی آبادی ۴۵ نفر هستند و به دلیل کمبود واکسن، با قرعه کشی ۲۴ تن از ایشان برای تزریق واکسن انتخاب شده بودند.

البته این پایان ماجرا نبود. در ادامه و در تاریخ 30 فروردین ماه نیز اعلام شد که تعدادی از کارکنان و مدیران شهرداری اردکان چنین خطایی را تکرار کرده اند.

مستند به این خبر سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد -ابراهیم سلمانی اعلام کرد که شهر اردکان ۳۲ پاکبان دارد که اسامی آنها پیش از این توسط شهرداری اردکان به دانشگاه علوم پزشکی یزد تحویل داده شده تا سهمیه واکسن آنها ارسال شود.

وی بیان کرد: ظاهراً نام دو تن از کارکنان و مدیران شهرداری اردکان نیز در این لیست گنجانده شده است که این موضوع بررسی و تایید شد.

جنجال های به راه افتاده به واسطه این اخبار همچنان در فضای مجازی و به ویژه شبکه اجتماعی توئیتر ادامه داشت، اما از قرار معلوم مسئولان وزارت بهداشت و نیز دیگر نهادهای نظارتی آنچنان که باید و شاید در برابر این تخلف از خود حساسیت نشان ندادند!

این مهم را از آن جهت مورد تأکید قرار می دهیم که می دانیم در ساعات گذشته خبر تزریق غیر قانونی واکسن کرونا توسط تعدادی از کارکنان شهرداری تهران در منطقه 6 تیز تأیید شد؛ کارکنانی که با ترفندی مشابه خود را به عنوان پاکبان جا زدند تا از سهمیه اختصاص یافته برای پاکبانان استفاده کرده و خود را در برابر ویروس کرونا ایمن کنند.

مستند به این خبر اعلام شد که تعدادی از کارمندان زن و مرد شهرداری منطقه 6 تهران به عنوان پاکبان معرفی شده و در لیست دریافت واکسن قرار گرفتند. در این لیست ۱۷۹ نفره، تعدادی از افراد خانم هستند؛ این در حالی است که در پایتخت هیچ پاکبان زنی وجود ندارد.

البته پیش از آن نیز خبر رسیده بود که در سازمان بهشت زهرا نیز تخلف مشابهی رخ داده بود و برخی کارکنان سازمان به صورت غیر قانونی و به جای تطهیرکنندگان بهشت زهرا واکسن تزریق کرده بودند.

در رابطه با آن خبر یکی از مسوولان شهرداری تهران فارس، گفت: زمانی که سهمیه برای تزریق واکسن کرونا برای تطهیرکنندگان بهشت زهرا اختصاص داده شد برخی از کارکنان و تطهیرکنندگان طبق میل خودشان از تزریق واکسن امتناع کردند و به جای این افراد برخی دیگر واکسینه شدند.

به صورت مشخص و در مورد تزریق واکسن کرونا توسط کارکنان شهرداری منطقه 6 و به جای پاکبانان، «رویداد 24» پنج‌شنبه 9 اردیبهشت 1400 در گزارشی با اشاره به رویه شدن سرقت سهم واکسن پاکبانان به عنوان ضعیف‌ترین قشر جامعه توسط مدیران شهرداری و کارمندان منتسب به آنها، نوشت: «برخی از کارمندان زن و مرد شهرداری منطقه 6 تهران به عنوان پاکبان معرفی شده و در لیست دریافت واکسن قرار گرفتند. در این لیست 179نفره، تعدادی از افراد خانم هستند؛ این در حالی است که در پایتخت هیچ پاکبان زنی وجود ندارد.»

در گزارش این سایت خبری آمده که حتی افراد خانواده برخی کارمندان و یا برخی شاغلان در دیگر مناطق تهران نیز از سهم پاکبانان منطقه 6 تهران سو استفاده کرده‌اند. رویداد24 نوشت: «در یک نمونه دیگر نیروی خدماتی دفتر تورج فرهادی شهردار منطقه نیز از ترس آن که شهردار کرونا نگیرد، دوز اول واکسن را دریافت کرده است.»

رویداد 24 با اعلام این که نام و کد ملی تزریق‌کنندگان واکسن را در اختیار دارد، به تکرار رسوایی سرقت واکسن پاکبانان در آبادان و علی آباد کتول اشاره کرده و افزوده است: «این تعداد که حتی ممکن است بیشتر نیز باشند در مقایسه با شهرداری آبادان و علی‌آباد کتول یک فاجعه برای کشور و شهرداری تهران محسوب می‌شود و نشان می‌دهد همان اتفاق آبادان رخ داده اما این بار فاجعه به صورت سیستماتیک و با تعداد بسیار بالا بوده است.»

تکرار سرقت واکسن کرونا از پاکبانان این بار در شهرداری تهران به خوبی نشان داد که در برابر خطاهای سابق مقاومت و مقابله جدی رخ نداده است و با تخلف کنندگان برخورد قاطعی نشده است.

چرا که اگر چنین شده بود دیگر اکنون نباید دوباره جسارت تکرار یک تخلف آن هم با ترفند تکراری را مشاهده می کردیم!

با این همه نکته مهم تری که از این رویدادهای سلسله وار می توان برداشت کرد این است که اکنون ما در بسیاری از شهرداری ها و نهادهای تصمیم گیر مشابه با کارکنان و مدیرانی رو به رو هستیم که در اولین فرصت امکان وظرفیت انجام خطا و تخلف را دارند.

مدیران و کارکنانی با عزت نفس پایین  و ظرفیت بالای تقلب و تخلف که حتی از یک واکسن کرونا که می دانند در اولویت دریافت آن نیستند هم نمی گذرند و به همین دلیل اثبات می کنند که در دیگر حوزه ها نیز یا تاکنون بارها تخلف کرده اند و یا حداقل ظرفیت چنین اموری را دارند.

در چنین فضایی باید به نهادهای نظارتی و حراستی متذکر شد که تسامح آنها در برابر چنین تخلف هایی نه تنها به تکرار این رویه در دیگر نقاط کشور نیز کمک خواهد کرد، بلکه سبب خواهد شد تا تعدادی کارمند و مدیر فاسد و متخلف همچنان در مصدر امور باشند و با کلکسیونی از تخلف به مردم کشورمان خسارت های زیادی تحمیل کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید