حادثه 11 سپتامبر چگونه اسلام هراسی در جامعه آمریکا را تقویت کرد؟

    کد خبر :939576
اسلام هراسی در آمریکا- 11 سپتامبر

بر اساس آمارهای پلیس فدرال آمریکا/اف بی آی، جرایم مرتبط با نفرت پراکنی علیه مسلمانان به نحو قابل توجهی پس از حادثه 11 سپتامبر افزایش پیدا کردند و در برخی موارد، جامعه آمریکا شاهد ثبت بالاترین آمارهای مرتبط با خشونت هایِ اسلام هراسانه در کل تاریخ خود بوده است.

بازتاب-پایگاه خبری “میدل ایست مانیتور” در گزارشی، ضمن اشاره به فرارسیدن سالگرد حادثه تروریستی 11 سپتامبر، به طور خاص به تقویت قابل توجه فعالیت های اسلام هراسانه در جامعه آمریکا، 21 سال پس از وقوع حادثه مذکور پرداخته و تاکید کرده که همچنان نیز چهارچوب ها و ساختارهایی نظیر سیاست های دولتی و رسانه ها و سازمان های غیردولتی مختلف در قلبِ آمریکا، اقدام به توسعه و ترویج نفرت پراکنی و اِعمال تبعیض سیستماتیک علیه مسلمانان می کنند.

میدل ایست مانیتور در این رابطه می نویسد:

«همزمان با سالگرد حادثه تروریستی 11 سپتامبر 2001، این کشور همچنان با چالش های زیادی در مواجهه با پدیده تروریسم رو به رو است. با این حال، جامعه مسلمانان این کشور سال ها پس از وقوع این رویداد، عملا با آسیب های اسلام هراسانه فزاینده ای رو به رو می باشد.

در این راستا، “حسام آیلوش” مدیر اجرایی بخش لس آنجلس شورای روابط آمریکایی-اسلامی می گوید:

مسلمانان هنوز هم در پیِ سال ها فعالیت های افراد و رسانه هایی که در حوزه اسلام هراسی، در سال های پس از وقوع حادثه 11 سپتامبر فعالیت داشته اند، هدفِ نفرت پراکنی و تبعیض قرار دارند”. وی در ادامه می گوید: “سازمان هایی نظیر شورای آمریکایی-اسلامی تا حدی به مقابله با روایت های اسلامی هراسانه کمک می کنند با این حال هنوز هم فعالیت های سازمان ها و نهادهای فعال در این حوزه به قدری شدید است که خشونت علیه مسالمان مخصوصا در فضای آنلاین را به شدت تشویق و تحریک می کنند.

از دیدِ آیلوش، رویه های اسلام هراسانه در برنامه های درسی در آمریکا و به طور خاص سیاست های دولت این کشور تداوم می یابند. در نتیجه، 21 سال پس از وقوع حملات تروریستی 11 سپتامبر، مسلمانان به شدت با خطرِ ترویج خشونتِ هدفمند و روایت های دروغین علیه خود که این خشونت ها را توجیه می کنند، مواجه هستند.

بر اساس آمارهای پلیس فدرال آمریکا/اف بی آی، جرایم مرتبط با نفرت پراکنی علیه مسلمانان به نحو قابل توجهی پس از حادثه 11 سپتامبر افزایش پیدا کردند و در برخی موارد، جامعه آمریکا شاهد ثبتِ بالاترین آمارهای مرتبط با خشونت های اسلام هراسانه در کل تاریخِ خود بوده است.

پس از وقوع حملات تروریستی 11 سپتامبر، دولت آمریکا و مجتمع های نظامی-صنعتی این کشور، میلیارد ها دلار را خرجِ تعریف یک “دشمن” کردند که ماهیتی اسلامی داشت. در این چهارچوب، مسلمانان و به طور خاص جامعه اسلامی آمریکا عملا به یک “دیگرِ هویتی” برای ایالات متحده آمریکا و نظامِ حکمروایی آن تبدیل شدند. متاسفانه نکته منفی در این زمینه این است که نهادها و سازمان هایی در آمریکا هستند که از تداوم سیاست های اسلام هراسانه در این کشور به نحو قابل توجهی سود می برند و عملا در این رابطه، به تشدید تنش ها و نفرت ها علیه مسلمانان، کمک نیز می کنند.

در این چهارچوب، “اسلام هراسی” به مثابه ابراز نوعی نفرت علیه مسلمانان همچنان و با قدرت در جامعه آمریکا وجود دارد. “زهرا جمال” استاد دانشگاه هیوستون آمریکا معتقد است:

62 درصد از مسلمانان آمریکایی از ابراز خشونت و خصومت علیه خود با محوریتِ انگیزه های دینی خبر می دهند. 65 درصد از آن ها نیز در جامعه آمریکا این حس را دارند که مورد بی احترامی قرار می گیرند. این آمارها تقریبا سه برابرِ حس منفی است که مسیحیان به نحو مشابهی دارند.

با این همه، مسلمان موارد بسیار زیادی را از اینکه چه خود و چه اموال و دارایی هایشان در آمریکا هدفِ حملات خشونت طلبانه قرار می گیرد، به نهادهای امنیتی آمریکا گزارش می کنند. در این چهارچوب، زهرا جمال تاکید می کند که بر اساس نظرسنجی ها، 80 درصد از مسلمانان گزارش داده اند که تصور می کنند اقدامات خصومت‌آمیزِ دیگران علیه آن ها ناشی از مسائل دینی و ذهبی است. در این راستا، 21 درصد از مسلمانان نیز به آزار و اذیت پلیس علیه خود اشاره داشته اند که این آمارها تقریبا 5 برابر بیشتر از احساسات مشابهی است که دیگر جوامع و گروه های دینی اعلام کرده اند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید