آیا جیپ واگونیر جدید، همان کامندر مونتاژ چین است؟

  • خودرو
  • دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ ۱۵:۱۲
    کد خبر :744144

کشور چین با جمعیت ۱/۴ میلیارد نفر، میلیون‌ها شهروند متمول و ثروتمند دارد که علاقه‌مند انواع خودروهای لوکس و پهن‌پیکر امریکایی یا آلمانی هستند. این شرایط، بسیاری از برندهای مشهور دنیا را برای ساخت کارخانه در چین، تشویق می‌کند. جیپ و گروه فیات -کرایسلر، یکی از ده‌ها خودروساز مطرح جهان هستند که نه‌تنها خطوط تولید متعددی در چین دارند؛ بلکه محصولاتی اختصاصی برای این کشور و سلیقه مردم آن عرضه می‌‌کنند.

جیپ گرند کامندر، شاسی‌بلندی پهن‌پیکر است که از سال ۲۰۱۸ در چین مونتاژ می‌شود. خط تولید این خودرو، حاصل سرمایه‌گذاری مشترک GAC چین و فیات -کرایسلر است که به اختصار، GAC Fiat نامیده می‌شود. بسیاری از قطعات فنی گرند کامندر در امریکا تولید و برای مونتاژ به چین فرستاده می‌شوند. این خودرو با پیشرانه دو لیتر توربوشارژ، ۲۳۵ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نسخه‌ی دو دیفرانسیل گرند کامندر از همین پیشرانه، قدرت ۲۶۵ اسب‌بخار و گشتاور ۴۰۰ نیو‌تن‌متر می‌گیرد. این محصول، جعبه‌دنده ۹ سرعته خودکار دارد.

شباهت واگونیر مفهومی با کامندر ۲۰۱۸، غیر قابل انکار است. در نمای رو‌به‌رو، جلوپنجره و چراغ‌های مشابه وجود دارند؛ ضمن اینکه کامندر فراتر از واگونیر مفهومی، با نورپردازی داخل جلوپنجره تولید می‌شود. البته شاسی‌بلند جدید جیپ، سپرهای مدرن با فضای مخصوص مه‌شکن دارد؛ ضمن اینکه نوار روشنایی روز، سرتاسر چراغ‌های اصلی و جلوپنجره را پوشش می‌دهد.

Jeep Commander جیپ کامندر 2020 و جیپ واگونیر مفهومی Jeep Commander جیپ کامندر 2020 و جیپ واگونیر مفهومی Jeep Commander جیپ کامندر 2020 و جیپ واگونیر مفهومی Jeep Commander جیپ کامندر 2020 و جیپ واگونیر مفهومی
مهم‌ترین عامل در تشخیص پلتفرم‌های مشترک بین خودروها، از نمای جانبی آشکار می‌شود. واگونیر مفهومی و کامندر ۲۰۱۸، صرفا در محل جداکننده‌ی شیشه‌های پنجره و ستون‌های میانی تفاوت جزئی دارند؛ اما از قسمت انتهایی بدنه، برش‌های گلگیر و خصوصا ستون آخر، یکسان هستند. چنین شرایطی برای درپوش صندوق و طراحی عقب نیز وجود دارد. واگونیر و گرند کامندر، از نظر سپر و چراغ پشت خودرو اندکی متفاوت به‌نظر می‌رسند، درحالی‌که دیگر المان‌ها و حتی چرخ‌ها نیز، تفاوت خاصی ندارند.

با نگاهی به فضای داخلی این خودرو، احساس می‌کنیم که واگونیر، نسخه‌ای لوکس از گرند کامندر با امکانات اضافی و تجهیزات الکترونیکی مدرن است. کامندر با حالت روی داشبورد، طرح عقربه‌ای داخل پنل سیلندری پشت فرمان، دسته‌دنده سنتی، چرم زیر داشبورد و خروجی‌های بزرگ تهویه مطبوع، اندک تفاوت‌هایی با واگونیر و نمایشگرهای متعدد آن دارد.

گرند کامندر با آستانه قیمت ۳۸ هزار دلار در چین فروخته می‌شود. مدل دو دیفرانسیل این خودرو با امکانات بیشتر، حدود ۵۳ هزار قیمت دارد. نسخه نهایی گرند واگونیر، اواخر سال ۲۰۲۱ تولید خواهد شد و احتمالا، با پیشرانه و امکانات متفاوت با گرند کامندر موجود در بازار چین، ۶۰ تا ۱۰۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید