جهان منتظر واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی

    کد خبر :669534

مسیر آتی تنش در پیش رو را نخستین اظهار نظر ترامپ در ساعات آینده و نیز خروجی نشست شورای عالی امنیت ملی ایران تا پایان امروز (جمعه) تعیین خواهد کرد.

 

با ترور سردار شهید “قاسم سلیمانی” در نخستین ساعات بامداد روز جمعه (امروز) در بغداد، رسانه‌ها و تحلیلگران بین‌المللی از انتظار برای واکنش ایران به این اقدام خصمانه آمریکا می‌گویند.

 

گروهی معتقدند این اقدام آمریکا یک حمله مستقیم به ایران محسوب می‌شود و در نتیجه پاسخی درخور از سوی ایران در پی خواهد داشت.

 

عصرایران،سردار سلیمانی یکی از شخصیت‌های محوری و محبوب نظامی ایران محسوب می‌شد و ترور او و اعلام رسمی و پذیرش مسئولیت این اقدام از سوی ایالات متحده آمریکا یک اقدام نامتعارف و در واقع به تعبیر بسیاری از ناظران و تحلیلگران در حکم اعلان جنگ رسمی و کشیدن ضامن یک نارنج دستی در انباری پر از باروت است.

 

با وجودی که وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای رسمی مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفته و آن را به دستور ترامپ منتسب کرده اما ترامپ – تا لحظه نگارش این گزارش- به جز انتشار یک توییت بدون متن حاوی پرچم ایالات متحده آمریکا در صفحه توییتر خود، درباره ترور قاسم سلیمانی موضع‌گیری نکرده است.

 

با این حال بیانیه وزارت دفاع آمریکا دیگر جایی برای حرف باقی نمی‌گذارد که ایالات متحده آمریکا اقدام به یک ترور کرده و مسئولیت آن را نیز پذیرفته است.

 

آمریکا سال گذشته در اقدامی خصمانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار داد و در همان موقع بسیاری از ناظران و تحلیلگران و حتی برخی شخصیت های سیاسی در آمریکا و غرب نسبت به این اقدام ابراز نگرانی کردند و آن را باعث تشدید تنش ها در منطقه دانستند.

 

حالا هم با ترور سلیمانی ظاهرا آمریکایی ها خود را محق می دانند که علیه لیستی که خود تهیه کرده اند و مشروعیت بین المللی ندارد به صورت یکجانبه دست به اقدام بزنند و ظاهرا از نظر دولت آمریکا اقدام علیه یکی از فرماندهان ارشد سپاه مشروعیت و موضوعیت دارد.

 

با این منطق جمهوری اسلامی ایران هم همه نیروهای وابسته به فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه آسیای جنوب غربی و شمال آفریقا (سنتکام) را در لیست تروریستی خود قرار داده و با منطقی که ظاهرا آمریکا در حذف فیزیکی سلیمانی در پیش گرفته، این حق برای جمهوری اسلامی ایران نیز محفوظ است که علیه تمامی واحدهای نظامی آمریکا در این منطقه به خاطر قرار داشتن در لیست تروریستی ملی خود، اقدام نظامی کند.

 

نقشه 9 پایگاه نظامی آمریکا در عراق/ سی ان ان ترک

 

پس از هضم ابعاد شوکه کننده ساعات اولیه انتشار خبر ترور سردار سلیمانی حالا همه نگاه‌ها متوجه 2 نکته است:

 

1- اینکه دونالد ترامپ در نخستین ساعات آغاز روز جمعه (به وقت آمریکا) درباره این اقدام تروریستی دولت خود چه توضیحی ارایه خواهد کرد؟

 

2- خروجی تصمیم نشست شورای عالی امنیت ملی ایران چه خواهد بود؟

 

موضع گیری ترامپ و خروجی نشست جلسه شورای عالی امنیت ملی ایران تا حدود زیادی مسیر ساعات در پیش روی بحران جاری را تعیین خواهد کرد.

 

چشم جهان هم‌اینک به ایران است و اینکه جمهوری اسلامی ایران به چه ترتیبی به اقدام تروریستی آشکار دولت آمریکا واکنش نشان خواهد داد؟ عده ای معتقدند رویارویی ایران و آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی وارد فاز جدیدی خواهد شد چون آمریکا با ترور سردار ایرانی پا را از خط قرمزهای گذشته فراتر گذاشته است.

 

گروهی نیز معتقدند سابقه صبر استراتژیک و خردمندی راهبردی جمهوری اسلامی ایران در موارد پیشین نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران از حرکت به سمت واکنش های احساساتی پرهیز دارد و انتقام خون سردار به شیوه ای غیراحساساتی و بر مبنای محاسبات دقیق گرفته خواهد شد.

 

آمریکا با ترور سلیمانی توپ را به زمین ایران انداخته و حالا در مسابقه تشدید تنش بین دو کشور، نوبت ضربه ایران است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید