جهانگیری: برخی به اشتباه تصور می‌کنند می‌توان در برهه کنونی، به دولت آسیب رساند، اما نظام آسیب نبیند

    کد خبر :292314

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه با برنامه ریزی و تدبیر می‌توان تهدیدات شکل گرفته علیه جمهوری اسلامی ایران را به فرصت تبدیل کرد، گفت: استانداران در مقطع حساس کنونی نقش مهمی در رصد و پیش بینی موضوعات چالشی و بحران زا و حل مشکلات پیش روی کشور دارند.

اسحاق جهانگیری شب گذشته (سه شنبه) در همایش استانداران سراسر کشور با بیان اینکه باید از تمام قدرت و توان مدیریتی کشور برای حل مسائل بهره بگیریم، گفت: اگر مدیران با قدرت در صحنه حضور داشته باشند و در همه سطوح محکم پای کار بایستند از جنگ اقتصادی پیش رو سربلند بیرون خواهیم آمد.
وی خاطرنشان ساخت: انسجام و وحدت در داخل کشور و حفاظت از سرمایه اجتماعی اولویت امروز کشور است و همه ما مسئولان و نخبگان باید طوری عمل کنیم که اعتماد عمومی مردم دچار فرسایش نشود .
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت آمریکا در مقطع کنونی تمام تلاش خود را برای ناامن کردن اقتصاد ایران بکار بسته و به تعبیر رهبر معظم انقلاب وزارت خزانه داری آمریکا تبدیل به اتاق جنگ علیه ایران شده است، تصریح کرد: ما در مقابله با تحریم ها، کوله باری از تجربه در اختیار داریم و همانطور که از ابتدای انقلاب تا کنون توانسته ایم از تحریم های اعمال شده علیه کشورمان عبور کنیم این بار نیز می توانیم با تکیه بر انسجام و وحدت ملی و بهره گیری از ظرفیت های مهم مدیریتی کشور از مشکلات عبور کنیم.
به گزارش انتخاب، جهانگیری با بیان اینکه بزرگترین سرمایه جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی، سرمایه اجتماعی است، اظهار داشت: تا زمانی که این سرمایه و حمایت مردمی از کشور ، نظام و دولت پابرجا باشد قادر هستیم از همه مسائل عبور کنیم.
معاون اول رئیس جمهور افزود: اگر اعتماد مردم به مسئولان و کارآمدی نظام از بین برود، اوضاع متفاوت خواهد شد البته به فضل الهی همواره از این سرمایه اجتماعی حفاظت شده و در آینده نیز از آن صیانت خواهد شد.
جهانگیری ضمن تحلیل رفتار دولتمردان آمریکا و شرایط منطقه ،‌ گفت: در برهه کنونی ائتلافی شوم میان سعودی ها و صهیونیست ها برای حمایت از سیاست های آمریکا در جهت آسیب زدن به منافع جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است . آنها علاوه بر هدف قرار دادن اقتصاد کشور در سطح منطقه ای نیز می خواهند به هم پیمانان کشور و عقبه استراتژیک و عمق راهبردی ایران آسیب بزنند و ما باید به خوبی متوجه این شرایط باشیم.
جهانگیری با اشاره به اینکه سرنوشت ایران، نظام و دولت در مقطع کنونی به یکدیگر گره خورده است،‌ عملکرد و مواضع برخی افراد را در جهت خواست دشمنان توصیف کرد و گفت: برخی به اشتباه تصور می کنند می توان به دولت در برهه کنونی آسیب رساند اما نظام آسیب نبیند و یا برخی فکر می کنند می توان نظام را دچار مشکل کرد اما به ایران ضربه وارد نیاید اما باید همه متوجه باشیم که آمریکایی ها و هم پیمانانش ایران مقتدر و قوی را در منطقه حساس خاورمیانه نمی توانند تحمل کنند و هدف نخستشان ضربه زدن به ایران است.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه تلاش آنها در جهت سیاه نشان دادن آینده و ناامید کردن مردم نسبت به افق پیش رو است، خاطرنشان کرد: افق و آینده ایران را خود ما خواهیم ساخت و من مطمئنم ملت ایران با آن سابقه بزرگ تمدنی و تاریخی تهدیدها را به فرصت مبدل خواهند کرد.
وی با اشاره به حوادث اخیر و اعمال تحریم های مجدد آمریکا علیه کشورمان گفت: یکی از فرصت های بزرگ کشور ظرفیت دیپلماسی ماست . دیپلمات های ما در مذاکرات با شش قدرت برتر دنیا توافقی را به سرانجام رساندند که رئیس جمهور آمریکا مجبور شد برای خارج شدن از آن مقررات بین المللی را یکجانبه برهم بزند. امروز بر اساس همین تلاش ها، آمریکا به همراه تعداد محدودی از دولت های منطقه که با برجام مخالف بودند در سطح جهانی منزوی شده و حتی اتحادیه اروپا، چین و روسیه در دفاع از برجام ایستاده اند.
جهانگیری ادامه داد: آقای ترامپ در سال گذشته به دنبال این بود که فضای اقتصادی کشور را ناامن و ریسک فعالیت را در ایران افزایش دهد تا شرکت های خارجی از ترس تحریم های آمریکا در ایران سرمایه گذاری نکنند. البته خیلی ها هم تصور می کردند که تصمیم ترامپ تلاطم و اختلال شدیدی در اقتصاد و بازار ارز کشور به وجود خواهد آورد اما با تصمیمات مدبرانه توانستیم این سیاست ها را کم اثر کنیم.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما اطلاع داشتیم که آمریکا می خواهد با تمرکز بر روی مسائل ارزی فشار جدی به اقتصاد ایران وارد کند، گفت: در فروردین ماه تصمیمات بموقع و درستی در خصوص منابع ارزی و ملی اتخاذ کردیم و خوشبختانه پس از اعلام آمریکا در خروج از برجام توانستیم موضوع را به نحو مطلوبی مدیریت کنیم که کمترین تلاطمی در بازار اتفاق نیفتاد.
جهانگیری با اشاره به اینکه برخی تلاطم ها در نتیجه شرایط و سیاست های جدیدی که کشور با آن روبرو است در اقتصاد کشور قابل پیش بینی بود، خاطرنشان کرد: امروز برای ما قابل قبول نیست که هیچ کالایی به بهانه قیمت ارز افزایش یابد چرا که هر واردکننده ای که بخواهد کالا به کشور بیاورد می تواند با ثبت سفارش ارز به قیمت 4200 تومان دریافت کند. به طوری که دغدغه اکنون ما این است که میزان واردات در دوماهه ابتدای سال جاری کمی بیشتر از میزان واردات در سال گذشته شده است.
معاون اول رئیس جمهور همکاری بخش خصوصی در کمک به پیشبرد سیاست های ارزی را قابل تقدیر دانست و در عین حال با بیان اینکه دولت کاملا به اوضاع بازار و میزان کالاهای ذخیره شده در انبارها آگاه است،‌ اظهار داشت: دولت قصد ندارد طوری در بازار مداخله کند که مطلوب بخش خصوصی نیست اما به مردم اطمینان می دهیم که ستاد تنظیم بازار با دقت کافی وظایف خود را انجام خواهد داد و اگر مواردی وجود داشته باشد که دغدغه جدی ایجاد کند حتما تصمیمات مقتضی را اتخاذ خواهیم کرد.
وی یادآور شد: همه اصناف می توانند در چارچوب قانون مسایل خود را بیان کنند و مسئولان هم موظف هستند در همه سطوح مطالبات بحق آنها را برآورده کنند. از نگاه دولت تبدیل اعتراضات صنفی به اتفاقات ناگوار قابل قبول نیست.
وی باردیگر مواضع ماه های اخیر خود مبنی بر ضرورت شکل گیری گفتگوی ملی میان بخش های مختلف جامعه را تکرار کرد و تصریح کرد: استانداران باید با حساسیت جلوی اختلافاتی که در شرایط کنونی هیچ موضوعیتی ندارد را در منطقه و استان خود بگیرند زیرا خط دشمن عمده کردن اختلافات و ایجاد تفرقه میان اقوام و استان ها با یکدیگر است.
فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی خطاب به استانداران گفت: نباید وقت شما صرف مسایل حاشیه ای شود ما باید مردانه برای حل مشکلات اقتصادی کشور اقدام کنیم و در سالی که به نام حمایت از کالای تولید داخل نامگذاری شده چرخ اقتصاد کشور را بحرکت در آوریم.
جهانگیری دستور رهبر معظم انقلاب برای برگزاری جلسات میان سران قوا به منظور بررسی مسایل اقتصادی و کمک به دولت در این خصوص را یادآور شد و گفت: پس از این رهنمود جلسه ای با این محور که دولت مسئول اداره کشور است برگزار شد و روسای قوای مقننه و قضاییه و مسولان عالی رتبه این دو قوه و حاضران در نشست اعلام آمادگی کردند که به دولت در این باره کمک کنند.
معاون اول رییس جمهور با ابراز گلایه از روند کند تخصیص منابع مالی برای اشتغالزایی روستاییان، از استانداران خواست تا با توجه به تامین اعتبار 12 هزار میلیارد تومانی برای اشتغال روستایی در سالجاری و تاکید رییس جمهوری برای دقت و رعایت همه ضوابط از این تسهیلات برای رونق روستاها استفاده کنند.
جهانگیری در بخشی از سخنان خود با تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع) آموزه های آن حضرت در احسان و نیکوکاری و صلح و نرمش قهرمانه را نیاز دنیای امروز دانست و با اشاره به نامه امیر المومنین علی (ع) به مالک اشتر درباره حقوق متقابل حاکم و مردم بر یکدیگر، گفت: ما باید همواره مردم را ذیحق بدانیم و حقوق آنها را رعایت کنیم. به همین دلیل منشور حقوق شهروندی در این دولت تنظیم شد و البته تهیه این منشور کار نمایشی نبود بلکه در جهت باور و رعایت حقوق ملت بود.
وی در پایان با بیان برخی تغییرات در مرجعیت فرهنگی و رسانه ای و انتشار هزاران خبر جعلی و غیر واقعی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی تاکید کرد: اگر با اتکا به خداوند و با اطمینان به مردم با آنها سخن بگوییم قطعا می توانیم همراهی سرمایه اجتماعی برای برون رفت از شرایط جدید را بدست آوریم.
پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور، دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور با اشاره به عبور نظام جمهوری اسلامی از چالش ها و بحران های متفاوت در چهل سال گذشته، این موفقیت را مرهون انسجام و وحدت داخلی دانست و گفت: امروز با وجود دشمنی های آمریکا نفوذ ایران در سطح منطقه و جهان افزایش یافته است.
وزیر کشور ضمن توصیه به استانداران برای پیش بینی مسایل و لحاظ همه جزییات برای مدیریت بهتر مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی،‌ فراهم کردن شرایط برای حضور و مشارکت احزاب ،گروه ها و نخبگان برای کمک به دولت در عبور از چالش های پیش رو را ضروری دانست و اظهار داشت: باید مطالبات مردم در حوزه های مختلف شناسایی، بررسی و مرتفع شود و از انباشته شدن مطالبات جلوگیری کنیم.
همچنین چند تن از استانداران دیدگاه ها و نظرات خود درباره مسایل پیش روی کشور،‌ راهکارهای کارآمدی نظام اداری،‌ استفاده حداکثری از ظرفیت های مادی و معنوی و نیز ضرورت حفظ اقتدار دولت بیان کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید